Kritika

Muszlim humor – Rögtönzött szerelem

The Big Sick (2017) Zoe Kazan and Kumail Nanjiani

Hálás téma egy vígjáték számára a kulturális különbségek kifigurázása, de szerencsére a Rögtönzött szerelem (The Big Sick) veszi a bátorságot, és kilép a zsáner kereteiből. Az amerikai humorista, Kumail Nanjiani bemutatkozása bravúrosra sikeredett.

Kumail Nanjiani (aki a Szilícium-völgy című sorozatból lehet ismerős a magyar nézőknek) a saját életének egy meghatározó korszakát írta meg filmvászonra feleségével közösen. A nő nem szerepel a filmben, a főszerepet a férfi magára osztotta, viszont a rendezést bölcsen nem vállalta. A történet a karrierjének korai fázisába viszi vissza a nézőket, amikor éppen elkezdte a stand-up komédiát, és megismerkedett leendő hitvesével, Emilyvel (Zoe Kazan). Kapcsolatukat két tényező tette próbára. Egyrészt a férfi nem merte felvállalni amerikai barátnőjét a konzervatív muszlim családja előtt, akik még az elrendezett házasságban hisznek, szigorúan pakisztáni nővel. Ennél komolyabb kihívás volt, amikor a lány egy fertőzés miatt kómába esik. Kumail ekkor hetekig együtt él leendő apósával és anyósával a kórházban, a töketlen matematikus Terryvel (Ray Romano) és a tűzről pattant Beth-szel (Holly Hunter).

Rögtönzött szerelem a játékidő első harmadában a Bazi nagy görög lagzi által csúcsra járatott zsáner ívén halad. A szigorú szülők házasítási próbálkozásai képezik az elsődleges humorforrást, ami párosul a fiú és a lány korai randijainak tipikus cukiságaival. A gyorsan pörgő történetben tökéletesen ülnek Kumail beszólásai, de a sematikus műfajelemek váltogatása azért hagy némi hiányérzetet. Igazán akkor válik különlegessé a film, amikor Emily megbetegedik. Ez a helyzet a főhőst arra készteti, hogy átértékelje az életét.

Kumail világában az embereket súlyos problémák gyötörnek, amin viszont szükség esetén képesek felülemelkedni.

Ez nem azt jelenti, hogy minden könnyen megoldódik (bár sajnos ilyenre is van példa a filmben), inkább azt, hogy az egyes karakterek képesek tükörbe nézni és változni. A jellemfejlődés a film egyik legnagyobb erénye, amihez persze szükség volt gondosan megírt karakterekre, és némi tudatos visszafogottságra az írók részéről. Az eltérő kultúrákból fakadó konfliktusok ugyanis nem oldódnak meg rövid időn belül, még ha Hollywood rendre ezt is sugallja.

Az interkulturális szerelem mellett a film meghatározó témája a stand-up műfaj és annak ellentmondásai. A Rögtönzött szerelem részben a Ki nevet a végén? gondolatiságát viszi tovább: hogyan fér össze egymással a foglalkozásként űzött humor és a halálos betegség. Ugyanúgy felmerül a kérdés: egy komikusnak mindig viccesnek kell lennie? Ez a dilemma azonban csendesen húzódik meg a háttérben, nem válik dominánssá (közelébe se ér a botrányosan rossz Dumapárbajnak). A film egyik nagy erénye, hogy egyáltalán nem erőltetett. Az egész történet sallangmentes, nincsenek benne ostoba fordulatok és túltolt jelenetek – egészen a végéig. Sajnos azt meg kell jegyezni, hogy azért az utolsó 20 perc annyira túl lett nyújtva, ami már a bosszantó kategóriába illeszkedik.

A stand-up comedy jellemzően vicces történetekre és öniróniára épül, a Rögtönzött szerelem viszont elsősorban nem ezekhez az eszközökhöz nyúl (talán ezért sem lett annyira sikeres a Ki nevet a végén?). Sokkal több a frappáns, idézhető beszólás és párbeszéd, ami egyszerűen jobban illik vászonra, mint ha valaki csak sztorizna. Olyan szállóigék jönnek a filmből, mint a lefordíthatatlan „Peace for the Mid-east” vagy „a 9/11 nagy tragédia volt számunkra, a legjobb 22 emberünket veszítettük el”. A film után jobban értem Kumail Nanjiani sikerének titkát: egyszerűen jó író. A színészettel viszont szerintem nem kellene annyira próbálkoznia, a mély, drámai jelenetekben rendre felsült (lásd még: Seth Rogen).

A jellemfejlődés és a komoly kérdések teszik az átlagosnál többé a The Big Sicket, de én nem éreztem azt, hogy megváltja a világot. Az a frissesség, amivel rendelkezik, pont elég, hogy vigyen egy kis színt az egyre laposabb vígjátékok világába.

A cikket a hazai bemutató kapcsán november 9-én frissítettük.

Tóth Nándor Tamás

Tóth Nándor Tamás külpolitikai és kulturális újságíró volt. A kettő metszetéből alakult ki filmes specializációja: a politikai témájú és a társadalmi változásokat feldolgozó filmek, valamint a Mediterrán-térség, Németország és Latin-Amerika filmművészete. A Filmtekercs Egyesület pénzügyi vezetője. tothnandor@filmtekercs.hu

WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com