Kritika

Három nő és egy gyáva férfi – The Day After

A dél-koreai The Day After (Geu-hu) egy négyszereplős szerelmi történet egyetlen napját mutatja be. A 2017-es Cannes-i Filmfesztiválon bemutatkozó alkotás azonban időkezelése helyett egy magánéleti botrány miatt igazán érdekes: Hong Sang-soo a filmben saját szerelmi afférjára reflektál.

Hong Sang-soo nemcsak rendező és forgatókönyvíró, hanem egyetemi tanár is a szöuli Konkuk Egyetemen. Rendezőként a The Day a Pig Fell into the Well című filmmel mutatkozott be. Azóta több mint 20 filmet készített és ezen kis költségvetésű szerzői darabokkal az egyik legismertebb koreai rendezővé nőtte ki magát – főleg Európában. Hírnevét ugyanakkor egy botrány is növelte, ugyanis az egyik színésznőjével, A szobalány című filmből is ismert Kim Min-hee-vel szerelemi viszonya volt. A színésznő több filmen (Right Now, Wrong, Then; On the Beach at Night Alone) is dolgozott együtt Hong Sang-soo-val, és kapcsolatukkal nem is lett volna komolyabb probléma, ha a rendező nem lett volna harminc éve házas. Hong Sang-soo az On the Beach at Night Alone című film bemutatója kapcsán nyilvánosságra hozta viszonyát a színésznővel, azóta számos cikket olvasni arról, miképpen biztatják a direktort többen, hogy térjen vissza a családjához, feleségéhez és lányához. Ezek után jókora meglepetés, hogy a 2017-es The Day After egy hűtlen férj történetét meséli, a filmben szereplő színésznők egyike pedig Kim Min-hee.

A The Day After a cselekmény szintjén Bongwanról (Hae-Hyo Kwon) szól, aki egy könyvkiadót vezet és tehetségesen ír. A munkahelye egyben az élettere is, hiszen korán kel, és sokszor még csak nem is alszik otthon. Nem annyira meglepő, hogy a változó korban lévő felesége mellett szeretője lesz, aki egyben egyetlen alkalmazottja a kicsiny könyvkiadónak. A dolgot megpróbálja titokban tartani, még akkor sem beszél a szeretőjéről, amikor a felesége nyíltan neki szegezi a kérdéseit. A fordulat egy új alkalmazott megjelenésekor következik be. A kamaradráma hangulatú film egyetlen nap eseményein keresztül mutatja be Bongwan vergődését.

Ez a történet a rendező magánéleti sztoriját nem ismerve a sablonosnál is sablonosabb: adott egy vergődő gyáva férfi, akinek két nője is van, de egyik mellé sem tud odaállni, ugyanis nem akarja sem a családi, sem a szeretői pozícióját elveszíteni.

A téma mégis  érdekes lesz, ha mindezeket a rendező saját életének párhuzamaival vizsgáljuk.

A különbség, hogy a filmben Kim Min-hee egy teljesen kívülálló harmadik nőként jelenik meg, aki új alkalmazottként (az előző szerető eltűnése után) első napját tölti a könyvkiadóban. A The Day After egyetlen nap leforgását mutatja meg, ám ezen az egy napon sok minden összeér: Bongwan felesége talál egy szerelmes üzenetet, ám az irodában a fiatal Ah-reumot (Min-hee Kim) találja, akire nagy dühödten rá is támad a férje szeretőjének gondolva a fiatal és csinos alkalmazottat.

Ebben a filmben csupán párbeszédeket látunk, hol Bongwan és a felesége, hol Bongwan és a szeretője, Bongwan és az új alkalmazottja között, vagy ezek variációja, amikor Bongwan és egyszerre két nő is jelen van. Ezek a hármasok mind roppant feszültek, hiszen Bongwan az a fajta ember, aki a kisebb súrlódás irányába mozdul, de ezt nem tudja könnyedén megtenni, ha egyszerre két embernek is kell kedveznie. Ráadásul folyamatosan flörtöl, afféle ösztönös reakcióként. Ez a reflektálatlanság akkor válik egyértelművé, amikor egy sokkal későbbi jelentben Ah-reum visszatér, s őt fel nem ismerve ugyanazokat a kérdéseket teszi fel neki.

Ah-reum karaktere érdekes lehetne, de nincs igazán kifejtve a filmben. Új főnöke kérdései kapcsán fellebben egy tragikus családi háttér, ami sajátos életfilozófiát ad a szintén írónak készülő, de kevésbé tehetséges fiatal lánynak. Ah-reum azt állítja, hogy nem ő határozza meg a maga sorsát, és a filmben is pont ilyen szerepet tölt be. Belecsöppen egy szerelmi hármasba, amihez semmi köze, és nem is képes aktívan alakítani a helyzeten. Mégis meghatározó a jelenléte, hiszen mintha azt képviselné, amit a többiek már elvesztettek: valamiféle élet, őszinteség sugárzik belőle. Ráadásul ő az, aki a végén felmenti Bongwant és bátornak nevezi.

Vajon mit akart elmondani a rendező, Hong Sang-soo?

Ha szerzői önreflexióként értelmezzük ezt a filmet, akkor egyszerre volt kegyetlen és megbocsájtó magával szemben, hiszen cseppet sem szimpatikus férfiként mutatja be Bongwant, de végeredményben elnéző vele.  Ezzel szemben a film az affér másik szereplőjét, Kim Min-hee-t egyenesen az egekbe emeli. Ha viszont nem szerzői önreflexióként értelmezzük, akkor nagyon keveset ad ez a film, és szinte lehetetlen azonosulni a munkában sikeres, de magánéletben botorkáló Bongwannal.

Keller Mirella

Keller Mirella az ELTE Filmelmélet és filmtörténet, illetve Magyar nyelv és irodalom szakán végzett. Jelenleg a Nyelvtudományi Doktori Iskola PhD-hallgatója. 2008 óta publikál filmes cikkeket, 2010 óta a Filmtekercs.hu szerzője.

WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com