Fókuszban Kritika

A dolgok mögé nézni – The Great Buddha+

Huang Hsin-Yao tajvani dokumentumfilmes egy fekete komédiával kívánja bemutatni a kortárs Tajvan legalsó társadalmi rétegének életét és érzéseit. Azoknak, akiknek a Tűz van, babám! fontos film az életükben, érdemes a The Great Buddha+ című filmet is felvenni a megnézendők listájára.

A The Great Buddha+ egy nehezen ragozható, de annál beszédesebb cím, ezért érdemes a filmről való gondolkodást itt kezdeni. Ahogy a kínaiban, úgy az angolban is a címbeli Buddha (The Great Buddha+, kínaiul: 大佛普拉斯) jelzője lehet nagyszerű, de szimplán nagy is. A film nézése közben pedig egyértelművé válik, hogy semmi nagyszerűről nincs itt szó, ám a történet egyik főszereplője egy bazi nagy Buddha szobor. Huang Hsin-Yao 黃信堯, a film rendezője 2014-ben megrendezte a Buddha szoborról szóló rövidfilmjét, amit 2017-ben nagyfilmmé updatelt és kajánul egy plusz jelet tett a cím után az akkor kiadott iPhone 6+ után szabadon.

A The Great Buddha+ még ha világszerte nem is vált ismertté, nagy sikereket ért el hazai pályán.

Ennek ellenére felmerült bennem, hogy a rövidfilmváltozatnál is megállhatott volna Huang Hsin-Yao, mivel rendkívül sok az üresjárat az 1 óra 42 perc hosszú nagyjátékfilmben. Ám a jó (de helyenként lapossá váló) ötletek miatt így is érdemes megnézni a filmet! Hogy miért is?

Adott egy Buddha-szoborgyár egy tajvani vidéki városkában, aminek a főnöke egy Amerikából visszatért tajvani fickó, Kevin (Leon Dai). Azon kívül, hogy megtanult angolul és a vagyona mellé társadalmi elismertséget is felhalmozott, Kevin szeret autókázni, s az autóban mindenféle lányokat megdugni. Az egyik dolgozója Pickle (Cres Chuang), aki azért tart ki a cseppet sem nagyvonalú főnöke mellett, mert idős édesanyját csak ő tudja ellátni. Meg mert semmi más ötlete sincs. A lyukas tetejű portásházban tengeti életét, lejárt ételeket eszik, s esténként Belly Button (Bamboo Chen) nevű, szintén a társadalmi ranglétra legalján tengődő cimborája látogatásait élvezi. Tehát a The Great Buddha+ egy igazi szociológiai indíttatású mozi egy ex-dokumentumfilmestől, aki érdekes beállítású, fekete-fehér képekkel és lassú életképekkel ajándékozza meg a nézőket.

A színváltás akkor történik, amikor Pickle és Belly Button az elromlott TV helyett a főnök kocsijának dashcam felvételeit kezdi nézni.

Ezek a képek ugyanis színesek. Ugyan többnyire csak a sztrádát látni, hallani azonban lehet, hogyan szexel a főnök (szó szerint) úton útfélen. A voyeurizmus jelensége a mozi alapvető sajátossága, csakhogy itt most azt nézzük, hogy a két fickó fő szórakozása a kukkolás egy rendkívül silány módja, amely nagyjából le is írja az életük tartalmasságát. Amikor pedig valami extra kerül a szemük elé, egyből azt kívánják, bárcsak maradtak volna a TV-nél, vagy a semmitmondó sztrádafelvételeknél.

A The Great Buddha+ története elég szimpla, még a krimiszál sem dobja fel, hiszen teljesen kiszámítható, hogy mi következik abból, ha egy nő egyik nap még elszántan hívogatja Kevint, aztán másnap már egyáltalán nem, illetve hogy a Buddha szobor feje a helyére kerül, a kocsi márkajele pedig el van ferdülve. Cserébe felkínál egy csomó értelmezési lehetőséget a film: a gazdag-szegény életek közti szakadékról, a vallásról, ami a szó szerint középpontban álló Buddha szobor kapcsán végig jelen van, illetve a vallási szervezetekről, akik az erkölcsileg nulla szobrásztól rendelik meg a hatalmas szobrukat.

A film azonban el is veti ezeket a kérdéseket és ezek kifejtését. Egyszerűen azért, mert a választott nézőpont a szerencsétlen, műveletlen portásé, aki valószínűleg nem is képes efféle komplexitással gondolkodni, analizálni. Ám válasz nélkül mégsem hagy minket, hiszen Pickle a  maga módján reflektál a történtekre. S ha nem is képes manifesztálni a megszülető gondolatokat, mégis megtudjuk, hogy ebben a korrupt, igazságtalan közegben az ő szíve biztosan a helyén van.

Ettől lesz a The Great Buddha+ vonatottsága és keserűsége ellenére egy szerethető film. Pont úgy, ahogy annak idején Miloš Forman a dolgok mögé nézett midenféle ítélet nélkül, s egy örökzöld korképet adott egy embercsoportról. A The Great Buddha+ is egy – a Tűz van, babám!-hoz hasonlatos – pillanatkép, csak éppen távol-keleti, s ezúttal kevesebb benne a derű.

Avatar

Keller Mirella

Keller Mirella az ELTE-n végzett Filmelmélet és filmtörténet, illetve Magyar nyelv és irodalom szakon. Jelenleg a Nyelvtudományi Doktori Iskola hallgatója. 2008 óta publikál filmes cikkeket. A Nagyítás rovatot vezeti. kellermirella@filmtekercs.hu

FM ‘tekercs Podcast

Hirdetés

Hirdetés

Weboldalunkon sütiket használunk.

Ez a weboldal cookie-kat és más követési megoldásokat alkalmaz elemzésekhez, a felhasználói élmény javításához, személyre szabott hirdetésekhez és a hirdetési csalások felderítéséhez. Az Adatvédelmi tájékoztatóban részletesen is megtalálhatóak ezek az információk..