Kritika

Szavakkal vagy anélkül – The Half of It

Alice Wu egy csupa szív filmet kínál egy gimis amerikai-kínai lány útkereséséről, akire az önismeret és önkifejezés rögös útját járva meglepő fordulatok leselkednek. A Ha tudnád (The Half of It) a Lady Bird és A búcsú jól sikerült keresztezése.

Akárcsak a Lady Birdben, itt is egy fiatal lány önmagára találásáról van szó, aki nem elég, hogy nerd, szerelmes egy lányba, de még kínai is. Ugyan a The Half of It nem fókuszál annyira a kínai kulturális dolgokra, mint A búcsú, de a szintén kínai rendező, Alice Wu szintén személyes indíttatású filmjéről van szó, ami amellett, hogy komoly kérdésekkel foglalkozik, borzasztó kedves és szórakoztató.

Alice Wu leszbikus rendezőnőként vált ismertté, legelső filmje a Saving Face egy coming out történet,

amely egyben valamiféle vallomás, önkifejezés a saját helyzetét illetően is. Alice Wu Kaliforniában született tajvani szülők gyermekeként, s ugyan élete első szakaszában a Microsoftnál dolgozott, már akkor dédelgette a történetét, melyet először regénynek szánt, majd végül filmet forgatott belőle. A Saving Face egy anya-lánya történet, melyben az anya házasságon kívüli gyermeket hord, a lány pedig leszbikus.

A cím az ázsiai kultúrát oly annyira meghatározó arcvesztés jelenségére utal, vagyis arra, amikor a mindennek jól kell mennie  és rendben kell lennie társadalmi nyomás mindenen felül áll – beleértve, hogy kit szeretsz, hogy érzed magad. S mivel a filmben az anyával és a lányával is arcvesztés történik, eléggé egy hajóban eveznek a különbségeik ellenére is. Alice Wu egy interjúban arról számol be, hogy a saját coming out-ja után az anyukája két évig nem állt vele szóba.

Alice Wu következő filmjére, a The Half of It-re jó sokat kellett várni, 15 telt el a két nagyjátékfilmje között, de megérte várni, a Netflixen debütált film telitalálat, egy remek érzékkel megalkotott tini romantikus komédia. Ugyan ez a film már nem áll olyan közel a rendező saját életéhez, mint az első filmje, itt is egy okos és leszbikus lány áll a történet középpontjában. A 13 éves Ellie Chu (Leah Lewis) egy világvégi kisvárosban él apjával a vasút mellett, az iskola nerdjeként magányosan tengeti napjait. A suliban ő „a kínai lány”, aki pénzért esszéket ír, s ennyiben ki is merül a kapcsolata a kortársaival.

Azonban egyik nap Paul megkéri Ellie-t, hogy írjon szerelmes levelet a nevében annak a lánynak, akihez amúgy ő maga is vonzódik.

A Cyrano de Bergerac utánérzetű film ugyanolyan nerd, mint a főszereplője; tele van narrációval, irodalommal, idézetekkel, ráadásul minden művészeti elem, ami felvonul a háttérben, precízen elhelyezett történetmesélési eszköz. Ellie apjának egyik napirendi pontja az esti filmnézés: amikor Ellie elkezd Paullal lógni a Casablanca és annak híres zárómondata megy, a szerelemes levélhez a Berlin felett az ég egyik érzéki jelenetéből merít ihletet, majd amikor arról beszél Paul, hogy nem tudja jól használni a szavakat, a nyelvet, vacsora közben Ellie apjával Chaplint néznek. Ugyanígy viselkednek a betétdalok is, az érzelmi jelenetekbe bekúszó énekek többnyire pont arról szólnak, amiben a szereplők épp benne vannak érzelmileg. Aztán jönnek az idézetek és Ellie írásai – tulajdonképpen a film Ellie-re van hangolódva, akinek a nyelv, a szavakkal kifejezett gondolat a saját birodalma, a privát kis magányos világa.

Ellie akkor kezd kibontakozni, amikor összeáll Paullal, hogy együtt figyeljék Astert (Alexxis Lemire) és felkészüljenek a randira. Ellie kommunikálni tanítja Pault, de közben maga is megnyílik. A szerelemes levelek hatására pedig Aster is egyre több mindent árul el magáról, s ezzel az iskola szép lányának bizonytalanságai is sorban kiderülnek. Mindenkinek megvan a maga baja, a maga kihívása és az, mi igazán fontos neki – de mindezt artikulálni nem is olyan egyszerű. Talán a film egyik legérzékenyebb jelenete, amikor Paul főzni kezd Ellie apjával, szavak nélkül, csak másolva a mozdulatokat, majd később,

amikor az apa az érzéseiről akar beszélni, kínaiul beszél Paulhoz, aki teljes szívvel hallgatja őt.

A The Half of It remekül egyensúlyozik a könnyedség és a komolyság között, bemutat több fontos problémát, mint a napi szintű rasszizmus az iskolában, a homoszexualitás el nem fogadottsága, de mindeközben egy pillanatig sem enged a feel good jellegből, a film folyamatosan humoros vagy csak éppen roppant aranyos. Ráadásul nemet mond a sablonokra, vagyis úgy romantikus film, hogy valójában nem az, a szerelem igen-nem kérdése helyett a milyen a szerelem kérdés kerül előtérbe. Hiszen nem az a lényeg, hogy ki-kivel lesz a végén, hanem hogy megértsük magunkat egy kicsit jobban, meg ezt a szerelem dolgot, milyen is ez valójában.

A The Half of It az a film, amit majd elő lehet venni később is időről időre és újranézni olyan élethelyzetekben, amikor egy falat derűre, jó érzésre van szükség, azzal ugyanis tele van a film.

A The Half of It a Netflixen látható.

Avatar

Keller Mirella

Keller Mirella az ELTE Filmelmélet és filmtörténet, illetve Magyar nyelv és irodalom szakán végzett. Jelenleg a Nyelvtudományi Doktori Iskola hallgatója. 2008 óta publikál filmes cikkeket. A Filmtekercs.hu ötfős szerkesztőcsapatának tagja. [email protected]

Add Comment

Click here to post a comment

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

A sorozatok lényege, hogy nincs meghatározott végük… Ezzel vitatkoznánk!

A 2010-es évektől folyamatosan nő a televíziós és streaming sorozatok száma, köztük pedig az előre meghatározott véggel rendelkező egyévados szériák, vagyis a minisorozatok is egyre nagyobb hangsúlyt kapnak. Nem tudod mi a különbség antológia-, mini- és limitált széria között? Akkor ez a te videód!

A VLOGtekercs stábja ebben a hónapban a minisorozatok formai jegyeit és történelmét járja körbe. Számos ismert és kevésbé ismert sorozatpéldával azokra a kérdésekre kerestük a választ, hogy miért éri meg a nézőnek minisorozatot nézni és milyen előnyei származhatnak az alkotónak a minisorozat formátumból.

Műsorvezetők: Németh Míra, Énekes Gábor

Vágó: Énekes Gábor

Főcím: Gyenes Dániel

Projektvezető: Nagy Tibor

Producer: Molnár Kata Orsolya