Kritika

Szakrál-szexuál abúzus csellóra – The Perfection

Logan Browning és Allison Williams a The Perfection című filmben

A tökéletességre törekvés áldozatát vizsgáló, női Whiplash dobos srác helyett csellista lányokról szól. A horrorból bosszúfilmbe hajló The Perfection utolsó jelenetét biztos nem felejted el!

Charlotte (Allison Williams) tehetséges csellista. A legtehetségesebbek egyike. Legalábbis így tartják számon a bostoni Bachoff Zeneakadémián, ahol tanul. De Charlotte karriere derékba törik, amikor édesanyja megbetegszik, ő pedig hosszú éveken kereszül otthon ápolja. Ezidő alatt persze jönnek új tehetségek, akik a helyébe lépnek. Például Lizzie (Logan Browning), akivel az iskola alapítói, Anton (Steven Weber) és Paloma (Alaina Huffman) épp Sanghajban menőznek, hogy újabb tehetségeket keressenek.

Allison Williams a The Perfection című filmben

Charlotte odamegy, összeölelkezik egykori tanáraival és megismerkedik Lizzie-vel. Ezzel indul kettejük (majd négyük) bizarr kalandja. A két lány ugyanis – egy átbulizott éjszaka utáni, leszbikus szexjelenetet követően – elhatározza, hogy utazgatnak kicsit Ázsiában. Ám Lizzie rögtön az első napon rosszul lesz, férgeket hány, majd inkább levágja saját kezét, minthogy tovább el kelljen viselnie a bőre alatti bogarakat. Ezek még csak az előzetes történései és úgy nagyjából a film első fele.

Majd hirtelen visszatekerik a történetet, hogy egy másik nézőpontból láthassuk.

A férgek és bogarak ugyanis nem véletlenül jöttek. Charlotte tehet róluk, akinek azonban – a látszat ellenére – egész más tervei vannak, mint konkurense kiütése a nyeregből. Kiderül ugyanis, hogy komoly árat kellett fizetnie annak, aki kiemelkedett a Bachoffból, hogy zenészkarriert futhasson be. A finoman szólva egyéni módszerekkel dolgozó iskola ugyanis egyfajta szakrális vizsgahangversenynek álcázta azt a meghallgatást, melyet csak azok úsztak meg büntetlenül (értsd szexuális abúzus nélkül), akik tökéletesen játszottak el egy roppant nehéz darabot. Vagyis senki.

A zene tehát szexualitással és szakralitással itatódik át a The Perfectionben, a szó jó és rossz értelmében egyaránt.

A kápolnából átalakított hangversenyteremben ugyanis a zenének Isten hangját kell helyettesítenie, vagyis tökéletesen kell szólnia. Ha az előadásba hiba csúszik, azért ördögi büntetés jár. De ugyancsak a zene és a szexualitás összefonódására épül a korábban már említett erotikus jelenet is a két főhősnő között, ami alatt saját csellóduettjük szól.

Logan Browning és Allison Williams a The Perfection című filmben

A mozifilmmel hat év után jelentkező rendező-forgatókönyvíró, Richard Shepard (Dom Hemingway, Rókavadászat) olyan kérdésekre keresi a választ, minthogy hová futhat ki a tökéletesség hajszolása, meddig kísérthet minket a múltunk, és vajon sikerül-e valamikor, valahogy leszámolnunk vele? Az összetett problematikát pedig meglehetősen egyedi és mindenképpen emlékezetes módon igyekszik kibogozni. A fentebb már említett, nézőpontváltásos visszatekerés eszközével többször is él filmje során, így újra és újra a látottak átértelmezésére készteti a nézőt, miközben egyre mélyebbre süllyed pokoli története bugyraiban.

Az viszont mindenképp örömteli, hogy nem próbál általánosítani. Nem mondja, hogy a vallást követők ilyenek, mint ahogy a zenészekről sem próbálja azt sugallni, hogy csak így érvényesülhetnek (ilyen téren a Whiplash nagyobb homályt hagyott maga után). Színészeit is remekül instruálja: a Tűnj el!-ben már bizonyított Allison Williams pszichopata karaktere itt is visszaköszön, de sokkal árnyaltabban, sokrétűbben. Ami pedig a film utolsó képkockáit illeti, nos, azt bőven nevezhetjük túlzásnak, aránytalanságnak és a film szövetébe nem illőnek, de tény, hogy gondolkodásra késztet és az emlékezetünkbe ég hosszú időre.

A The Perfection közel sem tökéletes, de felettébb emlékezetes alkotás, melynek kapcsán előkerülhet számos komoly téma a nők elnyomásától kezdve, a siker és hírnév árán keresztül, a bosszú kellő és megfelelő mértékének meghatározásáig. Ugyanakkor Richard Shepard filmje mindezeknek csupán gondolatébresztője lehet, hiszen szűk másfél órában lehetetlen rendesen kifejteni mindazt, amit a film megpendít.

Hancsók Barnabás

Hancsók Barnabás

Hancsók Barnabás 2010 óta ír cikkeket a Filmtekercsnek, volt rovatvezető és olvasószerkesztő. Specializációja az adaptáció, a sci-fi, a vígjáték és a társadalmi dráma, szívesen ír szerzői, bűnügyi és dokumentumfilmekről is.

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

Kilépve a karanténból, de még annak hatása alatt elkészítettük a VLOGtekercs Romantika és nevetés listáját! 12 olyan vígjátékot és-vagy romantikus filmet listáztunk nektek, amit azoknak is látniuk kell, akiket egyébként hidegen hagy valamelyik műfaj. Az egy tucat film között van tinikomédia, animációs film, kicsit alpári, vagy éppen visszafogottabb, de egészen abszurd mozi is, hogy az egész család kedvére válogathasson. Igyekeztünk az elmúlt húsz év filmterméséből válogatni, de volt néhány klasszikus darab, amit annyira a szeretünk, hogy muszáj volt feltennünk a listára. Ráadásul arra is figyeltünk, hogy mindegyik filmet megtaláljátok valamelyik hazai streaming-szolgáltatón!

Inkább elolvasnád?

 

  • Műsorvezetők: Németh Míra, Énekes Gábor
  • Vágó: Nagy Tibor
  • Főcím: Gyenes Dániel
  • Projektvezető: Nagy Tibor
  • Producer: Molnár Kata Orsolya