Kritika

Leteszik a lantot a keverőpultra – Tökéletes hang 3.

Anna Kendrick a Tökéletes hang záró epizódjának tetőpontján George Michael Freedom című dalát énekli – az ehhez hasonló önreflexív és önironikus momentumok teszik szerethetővé a Bardeni Bellák búcsúját.

Emlékszem egy fiatal lányra: bordó topban és szürke mellényben ült a parkban, fülén méretes fejhallgató – így zárkózott el rövid időre Becca (Anna Kendrick) az egyetemi élet olykor igencsak ijesztő kihívásai elől. A maradandó szituáció érzékletesen jelzi, hogy a Tökéletes hang széria korábbi darabjait nem kósza kórusfilmnek szánták, a felcsendülő slágerek és az időnként hajmeresztő poénok mögött az alkotók minimum generációs életérzéseket kínáltak. A nagyszerű első epizód például nem véletlenül hivatkozott a nemzedéki közérzetfilmek egyik kultikus darabjára, a Nulladik órára.

A folytatás irányváltása ezért is volt szembetűnő. A Tökéletes hang 2. nőket középpontba állító, mainstream vígjátékként egy alkotói hitvallást kívánt tükrözni az eredetiségre törekvésről, de a felszín alatt a hollywoodi művésznőkben (Anna Kendrick, Hailee Steinfeld és a rendezői székbe ülő Elizabeth Banks) dolgozó bizonyítási vágyról is mesélt. A sors iróniája, hogy a Tökéletes hang 2. végül minden volt, csak eredeti nem: az epizodikussága miatt széteső cselekmény és az életszerűtlenné váló figurák kritikai értelemben silány produkciót eredményeztek – ugyanakkor ez a romhalmaz világszinten közel 300 millió dollárt keresett. Láttam is lelki szemeim előtt, ahogy az álomgyári nyereségvágy ólomsúlya elnyomja az oly nehezen kivívott női önkifejezés utolsó szikráját. „A Bardeni Belláknak befellegzett!” – gondoltam magamban.

Éppen ezért örömteli látni, hogy a Tökéletes hang 3.-ban a női kórus tagjai legalább dacolnak a trilógiák záróakkordjaira oly jellemző sablonossággal és erőltetettséggel. Kiszolgálják a nagyipari filmtermelés szabályait, de öniróniával és szabados szellemiséggel jelzik, hogy azonosulni már nem feltétlenül tudnak velük. Lehetőségeikhez mérten lázadnak a hollywoodi béklyók ellen, lázadásuk azonban inkább kapálódzás, mert végeredményben a Tökéletes hang 3. most először tényleg nem több szimpla kórusfilmnél.

A harmadik rész a folytatásfilmek legelcsépeltebb forgatókönyvírói trükkjeit eleveníti fel, miszerint a Bardeni Bellák kórusának ezúttal egzotikus környezetben és lehetetlen küldetésben kell helyt állniuk: egy európai mediterrán turné keretében hangszeres együttesekkel mérik össze erejüket, hogy aztán a győztes egy neves DJ előzenekaraként léphessen fel. Azúrkék tengerpart, luxushotelek és villák, nem mellesleg yachtok biztosítják a kalandok hátterét, ahol természetesen minden fontosabb női karakternek jut valamiféle banális személyes konfliktus. Újdonsült szépfiúk és rég nem látott apák (John Lithgow) bonyolítják életüket és még egy bűnügybe is belekeverednek. Így mulattak anno a Csajok Monte Carlóban is. A helyzetkomikum pedig működik, igaz, a poénokat másnap már nehéz lesz felidézni. Őszintén szólva a sablonokból kiforró matinéhangulatnál már az izgalmasabb lett volna, ha Anna Kendrick és Rebel Wilson biciklire pattan és teker egyet a nizzai sétányon.

Öröm az ürömben egy könnyed érzés: mintha a Bellákat alakító színésznők se vennék komolyan a forgatást! Énekelnek, táncolnak, egyszerűen örülnek, hogy utoljára együtt forgatnak, és Trish Sie rendezőnő rájuk is hagyja ezt a szabadosságot, megadja nekik a lázadás lehetőségét. Több jelenet önreflexívnek tűnik. Jóllehet a korábbi részekből ismert dalpárbaj kihagyhatatlannak bizonyul, a zenekarokkal vívott összecsapásban legalább megkérdőjeleződik a Bellák önazonossága. Győzni csak úgy tudnának, ha maguk is hangszereket vennének kezükbe, akkor viszont megszűnnének a capella kórusként működni. Szembetűnő a kórustagok döntése: már a film első felében elengedik a versenyt, a közönség és az ítészek megnyerése helyett csak jól szeretnék érezni magukat.

A kórus jövőjét firtató legésszerűbb konfliktus is mutat önreflexív vonásokat. Becca, mint a Bellák ösztönös tehetségű frontembere lehetőséget kaphat szólókarrierre, ehhez azonban fel kell vállalnia a csoportból való kilépést. A súlyos döntés a film tetőpontján elhangzó Freedom című dalban csúcsosodik ki, az egyedi hangvételű (szóló)produkció pedig legalább annyira szól a trilógia méltó elbúcsúztatásáról, mint Anna Kendrick karrierjéről. Az Egek urával berobbant, tehetséges színésznő önfeledt és vérprofi fellépésében mindvégig ott lebeg, hogy megszabadulhat egy kétes értékű franchise fogságából.

A lázadó magatartásba pedig még egy-két női fricska is belefér.

Bár el kell mondani, hogy szépfiúk jelenlétében a film valamennyi hősnője irracionális módon meghülyül, azért helyenként ki tud domborodni a női szemszög. A lassított felvételben sétáló, kigyúrt katonák képei vagy a halk szavú Lilly zavarba ejtő flörtjei oldják a nagystúdió-kompatibilis hangulatot, de a bűnügyi szál feloldása is kifejező. A Bardeni Bellák eyecandy szerepben tündökölve lépnek fel egy bűnöző yachtján, hogy aztán elrablóikat leleményesen semlegesítve távozzanak a hajóról. Közben Britney Spears Toxic című slágere szól, Rebel Wilson pedig gond nélkül rúgja szét a férfiak fenekét.

A Tökéletes hang szimpatikus színésznői gárdája egy csatát megnyert – erre szerettem volna gondolni a stáblista előtt felsorakoztatott forgatási képek, standfotók és selfie-k alatt, de azért nem tudtam elfelejteni a megalkuvás gondolatát sem. Ha akarom, Rebel Wilson szomorú sorsát is magam előtt láthatom: Melissa McCarthy-ról mintázott jelensége, A kémből ellesett harcmozdulatai már egy sztereotip nőalak skatulyáját előlegezik. Anna Kendrick figurája pedig egy férfi DJ előtti fellépőként építi karrierjét. A harc a női önmegvalósításért tehát folytatódik, de a Bardeni Bellák búcsúja legalább többé-kevésbé emelt fővel megtörtént.

Kiss Tamás

Kiss Tamás

Kiss Tamás a Vászon nélkül és a Fesztivál rovat szerkesztője. Gimnáziumi tanárként mozgóképkultúra és médiaismeret, illetve történelem tárgyakat oktat. Rajong a western, a horror és a gettófilm műfajáért, valamint Brian De Palma és Sidney Lumet munkásságáért.

FM ‘tekercs Podcast

 

Hirdetés

Hirdetés

Weboldalunkon sütiket használunk.

Ez a weboldal cookie-kat és más követési megoldásokat alkalmaz elemzésekhez, a felhasználói élmény javításához, személyre szabott hirdetésekhez és a hirdetési csalások felderítéséhez. Az Adatvédelmi tájékoztatóban részletesen is megtalálhatóak ezek az információk..