Kritika

Töketlen ötös – Tökös ötös

tokos_otos_2Te mit tennél meg egy menő párizsi apartmanért? – szegezi a kérdést a nézőknek Igor Gotesman elsőfilmes rendező komédiája. Főszereplője például sokat. Nagyon sokat.

Samuel (Pierre Niney) egy nap elhatározza, hogy megvalósítja régi, nagy közös álmukat, és gyermekkori barátaival együtt kivesz egy apartmant Párizsban. A kérdés anyagi vonzata őt kevésbé érinti, mint a többieket, jómódú családja mindaddig bőkezűen finanszírozza életvitelét, amíg abban hitben él, hogy egyszer majd kiváló orvosként végez az egyetemen. Ő pedig – habár már jó ideje színésznek tanul –, törekszik rá, hogy ez így is maradjon. Egy szerencsétlen baleset következtében azonban lebukik, és apja elzárja a pénzcsapot. A fiú  ezután barátai előtt kezd színjátékba. Ahelyett, hogy bevallaná az igazat, elmegy füvet árulni. A filmtörténet kezdetei óta sokan, sok indokkal választották ezt az utat. Samuel érve: egy menő apartman egyben a látszat – egy színész számára kétségtelenül fontos – fenntartása.

tokos_otos_1Mindezek mellett persze jut idő arra is, hogy a film bemutassa, hogy a címben jelzett öt nagyon különböző ember milyen jó barát. Bár ezen a szinten maradhat némi hiányérzet a nézőben. Igen, láthatóan mind az öten tesznek azért, hogy a kis társaság egyben maradjon. Ám a mélyebb mozgatórugókból keveset érzékelhetünk. Ilyenformán a csapat összetartó ereje leginkább csak az akaratban nyilvánul meg. Persze vannak, akik között  szerelmi szál is húzódik, míg mások kapcsolatát a kannabisz-kereskedelemben szerzett tapasztalatok teszik sajátossá. Mégis, egyszerűen nem tudjuk meg, alapvetően mi tartja őket egymás mellett. 

„…a mélyebb mozgatórugókból keveset érzékelhetünk.”

Ennek oka elsősorban abban kereshető, hogy Gotesman elköveti a kezdő rendezők tipikus hibáját és túl sok mindent próbál egy filmbe beleerőszakolni. Samuel és szülei, a fiú színházi élete, a drogkereskedő vonal, a barátság kérdése, megfelelési kényszer, szerelmi szálak. Lényegében mindegyik felvetésben van potenciál, a részletesebb  kibontására azonban már nem marad idő. Gotesman nem igazán döntötte el, hogy mire helyezze a hangsúlyt.

tokos_otos_3Egyéb következetlenségek is akadnak filmben. Például a nyitó képsor alatt Julia (Margot Bancilhon) monológját hallatjuk. Ezt a szöveget bárki elmondhatta volna, leginkább talán Samuel lett volna logikus választás, de gond nélkül el is lehetett volna hagyni ezt a részt. Úgy tűnik azonban, fontos volt, hogy Julia kicsit többet szerepeljen. Ez pedig sovány indok. Hasonlóan felesleges, amikor a film elején megtudjuk, hogy Vadim – akit maga a rendező alakít – hipochonder. Kiemelve, hogy ez egy fontos tulajdonsága. Ám ennek a továbbiakban semmi jelentősége nem lesz. Hosszan lehetne sorolni az indokolatlan elemeket. Eleve három gyermekkori baráttal jobban járt volna a film, mint öttel.

Egyszerűen túl sok mindent szeretett volna egy filmben elmondani  a fiatal rendező.  Túl sok szereplő, túl sok szál, túl sok fölösleges jelenet terheli a Tökös ötöst. Kasztrálja a túlzsúfoltság. Ám azt is el kell ismerni, hogy a hangulata még így is kellemes és a felvetések is érdekesek. Van esély rá, hogy Igor Gotesman a jövőben egy nagyságrendekkel jobb filmet is letegyen az asztalra.

[author_bio author=”mlinarik.mariann”]

Mlinárik Mariann

Mlinárik Mariann

Mlinárik Mariann az ELTE-n végzett filmelmélet és filmtörténet, illetve történelem szakon. Érdekli a marketing, a reklám és a streaming platformok világa, specializációja a horror és a társadalmi problémákkal foglalkozó filmek. mlinarikmariann@filmtekercs.hu

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

A szuperhősök már ezerszer megmentették a világot a moziban. Mi a helyzet a tévével?

A VLOGtekercs ebben a hónapban a képregényadaptációk közül azokkal foglalkozik, amik nem a mozit célozzák. A tévében és a streaming-szolgáltatókon sorra érkeznek azok a képregényfeldolgozások amik valamilyen módon különlegesek, ráadásul nem csak saját kategóriájukban. A szuperhősök már meghódították a teljes popkultúrát, beleértve a kiképernyőt is, most megmutatjuk, hogyan!

Műsorvezető: Németh Míra

Szöveg: Vida László

Vágó: Nagy Tibor

Főcím: Gyenes Dániel

Projektvezető: Nagy Tibor

Producer: Molnár Kata Orsolya