Fókuszban Kritika

Katonák voltak – Triple Frontier

Triple Frontier

Ben Affleck, Oscar Isaac és Charlie Hunnam dél-amerikai drogküldetése egy véres akciófilmet ígér. A Triple Frontier azonban semmiben nem olyan, mint amire számítanánk – és pont ettől válik műfajtörténeti kuriózummá.

Be kell vallanom: imádom J.C. Chandor filmes munkásságát. A feltörekvő hollywoodi rendezőnek a negyedik rendezése a Triple Frontier, és bár az életműve korántsem hibátlan, mégis rendkívül egyedi. Nem látványban, hanem dramaturgiában. Nemcsak rendezi, hanem rendre ő is írja a filmjeit, amelyek ezáltal egy elsőre nem evidens, mégis egységes képet mutatnak.

A rendező központi témája a nyomás: minden filmjében elviselhetetlen prés alá helyezi főhőseit. A Krízispontban ez volt a 2008-as pénzügyi válság pillanata az elsőként bedőlő befektetési bankban. A Minden odavan egy hajótörést mesélt el. Az Egy durva év a bűnözéstől fuldokló New Yorkban mutatta be egy vállalkozó életét. A nyomás mindig feszültséget jelentett, a tét pedig rendre az volt, vajon megőrzik-e integritásukat a főszereplők. A Triple Frontier abban lép előre a rendezői életműben, hogy a központi figurák ezúttal maguk választották meg a sorsukat, és nem egy külső tényező kényszerítette rájuk a nehézségeket.

Santiago ’Pope’ Garcia (Oscar Isaac) éveken keresztül nyomoz egy dél-amerikai drogdíler után, míg egy informátora révén egyszer csak tudomására jut az illető rejtekhelye. Nem mellékes információ, hogy a bűnöző ott halmozta fel készpénzből álló vagyonát. Pope a volt katonatársait hívja segítségül, hogy megölje a drogbárót, és ezzel együtt némi jutalomra tegyen szert. Tom ’Redfly’ Davis (Ben Affleck), William ’Ironhead’ Miller (Charlie Hunnam), Francisco ’Catfish’ Morales (Pedro Pascal) és Ben Miller (Garrett Hedlund) minimális győzködés után elvállalja a küldetést.

Triple Frontier

A címadó Triple Frontier, avagy szabad fordításban Hármas határ a támadás helyét adja meg, de közben utalás arra a homályos közjogi helyzetre is, amelyben az akció lehetővé válik. Az egész történetből hiányzik a központi hatalom, tehát a csapat elvileg bármit megtehetne a felelősségre vonás veszélye nélkül, az ex-katonák morális alapzata azonban ebben a szürkezónában is létezik.

Az egész Triple Frontier felhúzható két tengelyre: a pénz és a becsület koordináta-rendszerére.

Az elkövetők ugyanis több pénzt találnak a helyszínen, mint amire számítanak. A hagyományos betörős-bankrablós (vagy idegen szóval heist-) filmek dramaturgiája egyetlen percig érvényesül a Triple Frontierben: nem úgy alakul a terv, ahogy arra felkészültek. Annyira sok pénz üti a hősök markát, hogy az már nem is értékben, hanem tömegben mérhető. A küldetés pedig attól válik lehetetlenné, hogy ezt a hatalmas mennyiségű papírt nem túl egyszerű elszállítani a kietlen dzsungel közepéből. Adná magát a válasz: hagyják ott egyszerűen a felesleget. De vajon hány millió számít feleslegesnek?

Triple Frontier

A feszültség elsődleges forrása tehát a nyomás, és ebből következően az, hogy vajon megtörnek-e – morálisan vagy csapatként. A történet elején többször utalnak rá, hogy egy jól összeszokott csapatról van szó, akik korábban már harcoltak együtt. Azonban a nem várt fordulatok kikezdik a hősök integritását és az egymás közti kapcsolatokat. Damoklész kardjaként lebeg a csapat tagjai fölött a feszültség robbanása, az a (krízis)pont, amikor egymás ellen fordulnak. A rendező folyamatosan növeli a rájuk nehezedő terhet: az időjárással, a terepviszonyokkal, az ellenséggel. Egyre több a viszontagság, egyre kevesebb a pénz.

Tanítani való  az, ahogy Chandor karaktereket épít: alig tudunk meg valamit a küldetés résztvevőiről, mégsem éreztem azt, hogy a főhősök papírmasé figurák. Úgy voltak élettel teltek, hogy közben nem magyarázták agyon a motivációjukat. Emlékezzünk csak vissza a Minden odavanra: Robert Redford szinte egy szót sem szólt egész film alatt, mégis együtt tudott vele érezni a néző! És álljon szembe rossz példaként egy műfaji párdarab: a Nyughatatlan özvegyek mindent a közönség szájába rág, igazi drámát mégsem volt képes felrajzolni.

Triple Frontier

Itt kell megjegyeznem, hogy Chandor a korábbiaktól eltérően ezúttal nem egymaga írta a forgatókönyvet. Társa az a Mark Boal volt, akit Oscar-díjjal méltattak A bombák földjén forgatókönyvéért. Boal hatása elsősorban Pope karakterén érhető tetten, aki, akárcsak a Zero Dark Thirty – A bin Láden-hajsza főszereplője, személyes küldetésének tartja a drogbáró likvidálását. Megszállottsága valamelyest kirí a történetből, mégsem árt neki, inkább csak növeli azt a morális komplexitást, amit a katonáknak a menekülés során fel kell dolgozniuk.

A Triple Frontierben keveset beszélnek, de pont ezért a szavaknak súlya van, az elhangzottak ott lebegnek az emlékezetben.

Az érem másik oldala, hogy a feszültség és a kiszámíthatatlanság máshogy csapódik le, inkább szavak, mint tettek formájában. A Triple Frontier fókuszában egyszerűen nem az akció áll. A képlet azonban nem ilyen egyszerű: pár éve pont a Sicario bizonyította be, hogy a feszültség, a nyomás és az akció nem zárja ki egymást. Így azok számára csalódást kelthet a film, akik a főszereplőket játszó színészek és a latin-amerikai drogháborús miliő révén véres, izzadtságszagú, lőporfüstös mozira számítottak.

Triple Frontierreöt évet kellett várni az Egy durva év után. Az elkészülte egy produceri rémálom volt, fél Hollywoodot leszerződtették az előkészületi fázisban, és a végeredményt látva nem vagyok benne biztos, hogy a legalkalmasabb színészek maradtak a filmben. J.C. Chandor forgatókönyvei a kevés, de súlyos szöveg miatt nagyon komoly színészi játékot követelnek meg, amit a gárdának csak felemásan sikerült teljesítenie. A rendező eközben viszont egy új területen és egy új zsánerben szerzett tapasztalatot. Az biztos, hogy érdemes rá odafigyelni a jövőben is.

Avatar

Tóth Nándor Tamás

Tóth Nándor Tamás külpolitikai és kulturális újságíró volt. A kettő metszetéből alakult ki filmes specializációja: a politikai témájú és a társadalmi változásokat feldolgozó filmek, valamint a Mediterrán-térség, Németország és Latin-Amerika filmművészete. A Filmtekercs Egyesület pénzügyi vezetője. tothnandor@filmtekercs.hu

Weboldalunkon sütiket használunk.

Ez a weboldal cookie-kat és más követési megoldásokat alkalmaz elemzésekhez, a felhasználói élmény javításához, személyre szabott hirdetésekhez és a hirdetési csalások felderítéséhez. Az Adatvédelmi tájékoztatóban részletesen is megtalálhatóak ezek az információk..