Kritika

Közönséges bűnözőből dicsőített hős – True History of the Kelly Gang

Az ausztrál bandita, Ned Kelly kalandos élete újabb filmrendezőt ihletett meg. Justin Kurzel a True History of the Kelly Gang című filmmel egy erőszakkal átitatott westernt készített Peter Carey azonos című regényéből.

„Az élettörténetét mindenkinek magának kell megírnia.” – vallja Ned Kelly. Az ausztrálok Jesse James-e tollat ragad, hogy elmesélje igaz történetét. Az eredmény: egy őszinte vallomás arról, hogy válhat egy hányatott sorsú fiúból törvényen kívüli bandita.

Az itthon talán kevésbé ismert Ned Kelly egy 1800-as években élt bűnöző volt, aki az ausztrál bozótvilág hírhedt útonállójaként írta be magát Ausztrália történelembe. Az ír származású Kelly a bandája élén éveken át rabolt, fosztogatott, míg a hatóságok el nem fogták és halálra nem ítélték. Alakja azóta mitikussá vált, megosztja a közvéleményt: egyesek szerint egyszerű bűnöző volt, mások az angol elnyomás ellen küzdő hősként emlékeznek rá.

A True History of The Kelly Gang mindkét állásponttal szembe megy, és Ned Kelly alakját a rárakódott legendáktól lecsupaszítva jeleníti meg. Ezzel, bár a tizedik Kelly-filmről van szó, erősen kilóg az eddigi feldolgozások sorából. Fityiszt mutat többek között az 1970-es musical változatnak, Mick Jaggerrel a főszerepben, vagy a 2003-as kalandfilmnek, amiben Heath Ledger alakított nagyot. Ezekben mindig egy romantikus ír nemzeti hőst látunk, akit az angol kolonizálók igazságtalan zaklatásai kergetnek a bűn karmai közé.

A True History illúzióromboló feldolgozása viszont nem akarja szépíteni a történetet. Itt Ned egy nehézsorsú, de önfejű fiú, aki sorozatos bűntetteivel jogosan hívja ki maga ellen a törvény haragját. A film cinikus hangvétele elutasít minden eddigi idealizáló hajlítást, de egyben őszintébbé, emberibbé teszi Kelly alakját.

Justin Kurzel egy felejtős Assassin’s Creed-es kitérő után visszatért ausztrál gyökereihez.

A rendező kedvenc témája, az emberi létezés brutalitása már az előző alkotásaiban (Snowtown-i gyilkosságok, Macbeth) is nagy szerepet kap, itt pedig egyenesen főszerepet. A Kurzel zord világát uraló nyers erőszak előre elrendeli a szereplők sorsát, ami csak tragédiában végződhet.

A True History of the Kelly Gang három fejezetben mutatja be Ned Kelly életének főbb állomásait, ingadozó teljesítménnyel. Az első, Boy címet viselő fejezetben a kis Ned alkoholista apja halála után családfői szerepbe kényszerül, amíg prostituált édesanyja (Essie Davis) kényszerből el nem adja egy hivatásos fosztogatónak (Russell Crowe), aki bele is vezeti szakmája rejtelmeibe, mely főleg gyilkolásból áll. A fiatal Ned Kelly-t játszó Orlando Schwerdt erőteljes alakítása a film egyik nagy meglepetése.

A film a kegyetlen valóság ábrázolása közben néha túlzásokba esik.

A történet minden pillanatát áthatja a kilátástalanság, a züllöttség, az elkeseredettség érzése, egymást követik a torokszorító jelenetek, amiktől gyorsan megcsömörlik a néző. Bár a mondanivalója egyértelműen az lenne, hogy az erőszak erőszakot szül, de a túladagolt brutalitás sokszor már csak önmagáért létezik, és nem viszi előre a cselekményt. Szerencsére Ari Wagner (Lady Macbeth) kiváló operatőri munkája kölcsönöz annyi eleganciát a durva jeleneteknek, hogy nézhető maradjon.

A Boy és a Man fejezetek csapongásai az utolsó, Monitor című részhez érve kapnak értelmet, amikor a film igazán belelendül. Ned édesanyját bebörtönözik, és ezáltal Ned élete végre célt kap. Az 1917-ből ismert George MacKay tökéletesen testesíti meg a lázadó Ned Kelly-t, aki társaival hadsereget alapít, hogy kiszabadítsa anyját, és megbosszulja a rajta ejtett sérelmeket.

A fiatal fiúk egy régi ír hagyományt követve női ruhába öltözve követik el bűntetteiket, mivel állításuk szerint az ötlet eszementsége megmagyarázhatatlan félelmet kelt ősi ellenségükben, az angolokban. Bár elsőre furcsán hangzik, de a légies, fodros pasztellszínű ruhákat viselő fiatal fiúk képe, amint puskákat szorongatva hadigyakorlatoznak, zseniálisan hat. Legendák szerint bevett szokás volt régen az ausztrál haramiák körében a beöltözés. Justin Kurzel egy interjúban arról beszélt, hogy macsó maszkulinitás és a cross-dressing ellentmondásossága régóta foglalkoztatta, ezért is tartotta érdekesnek ezt a kettősséget beleszőni egy ilyen férfias westernbe.

A fentihez hasonló gyönyörűen megkomponált jelenetek és a kiemelkedő színészi játék ellensúlyozzák a sokszor bukdácsoló cselekményt.

A sztori kicsit eltévedni látszik a családi drámák szövevényében és túl sok időt szentel a bonyolult anya-fiú kapcsolat konfliktusainak. A látvány viszont viszi a prímet: Ausztrália szürke, kietlen tájai lázálomszerű atmoszférát teremtenek, ahol mindenki a túlélésért küzd.

Az életrajzi filmek többségétől eltérően a True History célja a hősi mítosz megkérdőjelezése, és épp ettől válik hitelessé. Kelly legendájában a valóság és fikció elválaszthatatlanul összekeveredik, és bár a film többször is eltér a történelmi tényektől, így is a legigazibb Ned Kelly sztori kerekedett belőle.

Avatar

Takács Janka

Janka jelenleg elsőéves hallgató a párizsi Sciences Po egyetem média és kommunikáció szakán. Mozifüggő, legfőképp a régi hollywood-i filmeket és az indie filmeket kedveli, de egy ütős filmzenével bármikor le lehet venni a lábáról.

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

A sorozatok lényege, hogy nincs meghatározott végük… Ezzel vitatkoznánk!

A 2010-es évektől folyamatosan nő a televíziós és streaming sorozatok száma, köztük pedig az előre meghatározott véggel rendelkező egyévados szériák, vagyis a minisorozatok is egyre nagyobb hangsúlyt kapnak. Nem tudod mi a különbség antológia-, mini- és limitált széria között? Akkor ez a te videód!

A VLOGtekercs stábja ebben a hónapban a minisorozatok formai jegyeit és történelmét járja körbe. Számos ismert és kevésbé ismert sorozatpéldával azokra a kérdésekre kerestük a választ, hogy miért éri meg a nézőnek minisorozatot nézni és milyen előnyei származhatnak az alkotónak a minisorozat formátumból.

Műsorvezetők: Németh Míra, Énekes Gábor

Vágó: Énekes Gábor

Főcím: Gyenes Dániel

Projektvezető: Nagy Tibor

Producer: Molnár Kata Orsolya