Kritika

Túlzottan világos – Amikor kialszik a fény

Maria Bello az Amikor kialszik a fény (Lights Out) című filmben

Maria Bello az Amikor kialszik a fény (Lights Out) című filmbenDavid F. Sandberg lehetőséget kapott, hogy elkészítse nagy sikerű rövidfilmje, az Amikor kialszik a fény egészestés változatát. Megrendezte, de elpuskázta.

A horrorfilmek elvileg a legbelső félelmeinkből táplálkoznak. Jó esetben abból, hogy félünk az ismeretlentől, az idegentől, a természetfelettitől, vagy csak szimplán félünk a sötétben. Így az már rég rossz, ha a film nyitójelenete után sokkal jobban kezdünk attól rettegni, hogy egy gyengécske filmet fogunk látni. Márpedig esetünkben ez történt.

Pedig az Amikor kialszik a fény alapötlete egyáltalán nem rossz: a sötétség felszínre hozhatja képzeletünkben azt, amiről a nappali, biztonságot nyújtó világosság egyértelműen megmutatja, hogy nem létezik. A probléma ott kezdődik, hogy ez a sejtetés, képzeletünkre hagyatkozás a film első percétől kezdve lehetetlen.

Gabriel Bateman, Teresa Palmer és Alexander DiPersia az Amikor kialszik a fény (Lights Out) című filmben

David F. Sandberg első nagyjátékfilmje ugyanis már a legelején olyan konkrétan az arcunkba tolja a legyőzendő gonoszt, hogy egy percig nincs időnk azon gondolkodni, hogy (akár a szereplők, akár mi) miért félünk a sötétben. Hiszen van egy Diana nevű lény (Alicia Vela-Bailey), akiről már a film előzetesében kiderült, hogy valaha az édesanya, Sophie (Maria Bello) barátnője volt. A titokzatos teremtményről megtudjuk azt is, hogy magukat orvosnak nevező egyének egy csoportja rettenetes dolgokat tett vele gyerekkorában, ezért kísérti most, halála után Sophie családját… vagy valami ilyesmi.

Nevezhetnénk ezt a jelenséget akár rejtélynek is, de sajnos sokkal közelebb áll a kuszasághoz, mint ahogy az egész forgatókönyv is. Az Amikor kialszik a fény – legnagyobb bánatunkra – ékes példája annak, hogy egy egyébként ötletes, több fesztiválon is díjazott rövidfilm mennyire nem működik nagyjátékfilmes keretek között: érdektelen történet, kiszámítható jelenetek és pocsék párbeszédek. Ez utóbbihoz sajnos a magyar szinkron is hozzáteszi a magáét: a kedvencem az volt, mikor a főszereplő lány, Rebecca (Teresa Palmer) megkérdezte a barátját, hogy éjszakára „maradsz vagy elmész?”, mire a srác (Alexander DiPersia) válasza csak annyi volt, hogy igen.

A film egyetlen, valóban izgalmas jelenete nagyon beszédesen az volt, amikor néhány fekete-fehér képen kívül nem láttunk semmit, hanem egy régi hangfelvétel lejátszásával a rendező végre a néző fantáziájára bízta, hogy elképzelje a tinédzser korú Dianával történt szörnyűségeket. A sötétség, amit a néző fejében hagyott a rendező, a hanghatások miatt azonnal kitöltődött szörnyűnél is szörnyűbb képekkel, legalább egy-két percre elérve azt a hatást, amit az egész filmnek kellett volna.

Aztán sajnos visszatértünk a roppant kiszámítható rémisztgetésekhez (az összes ijesztő jelenet előtt elcsendesedik a zene? ugyan már!) és a sablontörténet továbbdöcögéséhez. Ez utóbbira egyébként kár is lett volna több szót vesztegetni, a film fentebb látható előzeteséhez képest szinte semmi újdonság nem történik benne. Nem akarom azt mondani, hogy fikarcnyi izgalmat sem tartogat az Amikor kialszik a fény, de hogy jóval több potenciál volt benne, az egészen biztos.

Hancsók Barnabás

Hancsók Barnabás

Hancsók Barnabás 2010 óta ír cikkeket a Filmtekercsnek, volt rovatvezető és olvasószerkesztő. Specializációja az adaptáció, a sci-fi, a vígjáték és a társadalmi dráma, szívesen ír szerzői, bűnügyi és dokumentumfilmekről is.

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

Kilépve a karanténból, de még annak hatása alatt elkészítettük a VLOGtekercs Romantika és nevetés listáját! 12 olyan vígjátékot és-vagy romantikus filmet listáztunk nektek, amit azoknak is látniuk kell, akiket egyébként hidegen hagy valamelyik műfaj. Az egy tucat film között van tinikomédia, animációs film, kicsit alpári, vagy éppen visszafogottabb, de egészen abszurd mozi is, hogy az egész család kedvére válogathasson. Igyekeztünk az elmúlt húsz év filmterméséből válogatni, de volt néhány klasszikus darab, amit annyira a szeretünk, hogy muszáj volt feltennünk a listára. Ráadásul arra is figyeltünk, hogy mindegyik filmet megtaláljátok valamelyik hazai streaming-szolgáltatón!

Inkább elolvasnád?

 

  • Műsorvezetők: Németh Míra, Énekes Gábor
  • Vágó: Nagy Tibor
  • Főcím: Gyenes Dániel
  • Projektvezető: Nagy Tibor
  • Producer: Molnár Kata Orsolya