Moziban

Újabb dinasztia épül – Creed II.

Creed 2 (Kép: Fórum Hungary)

Noha a Creed első része felszabadító erővel érkezett a megfáradt Rocky történetekbe, az új folytatás sem adott kevesebbet. Persze több a könny és az örökérvényű bölcsesség, de talán a hitelessége végett valami mégis egyben tartja ezt az egészet.

Öt klasszikus Rocky film és egy valahol nagyon eltévedt 2016-os Rocky Balboa után új életet fújtak a philadelphiai bokszlegenda mára már kisebb univerzummá duzzadt történetébe. Az egyre bővülő dinasztiák szappanopera szerűen építik kockáról kockára a történeteket, ezúttal már tényleg utoljára Sylvester Stallonéval. Hogy mit tesz ez egy esetleges későbbi folytatással, arról később, de egyelőre nézzük a jelent!

Adonis Creed (Michael B. Jordan), Apolló, id. Robert „Rocky” Balboa (Sylvester Stallone) valaha volt legnagyobb ellenfelének fia kereste meg az újra útjára indított filmben Rockyt, hogy segítsen neki apja nyomdokaiba lépni; profi bokszolóvá válhasson. Az alaptézis tehát Ryan Coogler második nagyjátékfilmjével tehát meg is történt. Creed és Rocky kapcsolata, az öreg róka visszarajzolása a vászonra – tényleg a korábbi Sly-jal! – ez volt az első rész legfontosabb feladata.

A most bemutatott folytatás Adonis profi bokszolóvá válásától világbajnoki címmérkőzésének megvédéséig tart.

Ahogy azonban az első részben, úgy most is kulcsfontosságú volt az eredeti Rocky filmekkel való minél jobban átszőtt történetvezetés, a karakterek közötti kapcsolatok kiépítése.

Ahogy akkor elsősorban a Rocky és a két Creed között meglévő háromszög adta az összehasonlítás (és a nosztalgia) alapját, úgy most az új nagy érkező Ivan Drago (Dolph Lundgren – minden részre akad egy nagy visszatérő) és fia, Viktor (Florian Munteanu) volt. Ahogy Stallone filmes pályáját meghatározta az öt Rocky film, úgy volt ezzel az acéltekintetű svéd akcióhős is az 1985-ös IV. rész esetében. A hidegháború alkonyán megjelenő amerikai-szovjet konfliktus a ringben dőlt el, és ugyanott halt meg akkor az idősebb Creed (Carl Weathers). Ivan Drago fia által azonban most a jogosnak vélt vébéövet kéri vissza: küzdjön meg fiú a fiúval!

A nagyobb kereteken túl az apróságok is – vagy talán azok leginkább – segítenek a kohézió megteremtésében. A philadelphiai utcahangulat, a sokszor látott múzeumi lépcsők megidézése vagy Sylvester Stallone ikonikus kalapja persze alap, de az eredeti történetek sportfilm-dramaturgiájából is tud mit tanulni az új film is. Pedig sokak szerint ez már nem is sportfilm, olyan szinten veszik át a mozgatórugót a személyes és családi kérdések. De valóban baj ez? Mi lehet ennek az oka?

Creed 2 (Kép: Fórum Hungary)
Creed II. (Kép: Fórum Hungary)

Könnyen rámondhatnánk, hogy a rendezőcsere hozta el ezt a változást. Ryan Coogler ugyanis nemet mondott a rendezésre, az egyébként is sokoldalú alkotó a sport- és a szuperhősfilm után függetlenfilm stílusba hajló drámát készít, harmadszor is Michael B. Jordannel.

Noha a Creed II.-ben az új rendezővel, Steven Caple Jr.-ral valóban csökkent a sportfilmes feszültség, és a hatásvadász szenvedések és tortúrák is veszélyes módon vannak kiszínezve (értsd: nem feltétlenül a sportolói cél elérése érdekében, hanem családi-érzelmi szempontok miatt vagy lár pur lár), az egész mégsem lesz talmi. Az amerikai érzelemkifejezés egy ilyen filmbe pontosan belefér.

Mert nem jobb vagy rosszabb a kevésbé sportos, sokkal inkább családias folytatás, hanem egyszerűen más, és noha mi pofonokat várunk, családi drámát kapunk,

a maga módján elfogadhatóan. Felértékelődik Adonis barátnője – az új részben már feleség –, Bianca (Tessa Thompson) egyre erősödő süketsége, ahogy a megszületett gyerek féltése a hasonló fogyatéktól. Az anya, Mary Anne Creed (Phylicia Rashad) aggódása, hogy férje után fia is a ringben vész. Az orosz szál kissé ugyan elnagyolt, mégis drámával teli családi konfliktusai, a düh és a megfelelni vágyás vásznon látható ereje. Vagy az éppen ezzel ellentétes irányú mozgás, hogy Rocky lelkileg nem tudja felkeresni rég nem látott fiát.

Hogy a végén mégis megtörténik – bocsánat, enyhe spoiler – talán nem is annyira a családi dráma egyik, egyébként kétségtelenül megható, tetőpontjául szolgál, hanem a filmes dinasztia tovább építése a valódi cél. Ahogy bő egy hónappal ezelőtt Stallone Instagram-profilján jelentette be, hogy 40 év után felhagy a bokszoló megformálásától, úgy emelték be a film végén ismét az ifjabb Balboát, az Amerikában oly népszerű Milo Ventimiglia megformálásában. Nagy pénzben mernék fogadni a Creed III. elkészültére, de csak reménykedni tudok, hogy visszatérünk egy vegytiszta sportfilmhez.

Avatar

Sergő Z. András

Sergő Z. András alapító, főszerkesztő-helyettes. Közép-Kelet-Európa, különösen a román újhullám, a délszláv és a magyar film követője. Kedvencei a dokuk, a kamaradarabok, sport- és valláspolitika. sergoandras@filmtekercs.hu

Weboldalunkon sütiket használunk.

Ez a weboldal cookie-kat és más követési megoldásokat alkalmaz elemzésekhez, a felhasználói élmény javításához, személyre szabott hirdetésekhez és a hirdetési csalások felderítéséhez. Az Adatvédelmi tájékoztatóban részletesen is megtalálhatóak ezek az információk..