Kritika

Terrence Malick, a mozi Coelhója – Az Univerzum története

https://en.wikipedia.org/wiki/Jellyfish

Óriási csalódás számomra Az Univerzum története. Valódi spirituális utazás helyett egy közepesen látványos oktatófilmet kaptunk, ami pont jó lesz földrajz órákra.

Nagyon vártam Az Univerzum történetét – az előzetes alapján csodálatos filozófiai mélyre szállásra számítottam, ahol legalább megértem, mit jelent embernek lenni, és hogyan lettem mint biológiai lény, ami vagyok. Ehhez képest átismételtem a földtörténetet, belenéztem néhány nép mindennapjaiba és számláltam a perceket, mikor lesz már vége annak az eszméletlenül idegesítő narrálásnak, ami az egész filmet végigkíséri. Eredetileg Cate Blanchett – a 45 perces, kifejezetten IMAXra szánt verziójában Brad Pitt –, magyarul pedig Kovács Nóra hangján szólal meg Malick teljesen félrement szövege.

A rendező-forgatókönyvíró, aki egyébként állítólag már negyven éve készül erre a projektre, azt hitte magáról, hogy költő is, és coelhói mélységekbe szántva recitáltatta végig olyan zavarbaejtő mondatokkal a filmet, mint: „Óh, anyám. Te életet adó.”  Miért, kérdem, miért volt erre szükség? Hamis pátosz, számomra átélhetetlen bölcselkedés ez, ami egyszerűen nem találta meg a helyét a filmben. Ráadásul borzasztóan nehéz tőle eltekinteni – szerintem még az is jobb lett volna, ha egy árva szót nem szól senki a filmben.

Ami egyébként a képek szintjén is ellenmondásos.

Tény és való, Paul Atkins egyik-másik felvétele lélegzetelállítóan gyönyörű,

odaszegez a fotelhez, és valóban képes érzékeltetni a természet csodáját. A halrajok víz alatt hömpölygő képe, a víz által évszázadok óta formált homokkő falak vagy a bolygók tánca emlékezetes pillanatokat okoznak. Ezzel szemben nem egyszer látunk tévéfilmeket idéző, gagyi animációt, amit egyszerűen nem tudok megérteni egy egyébként csodás képekkel dolgozó produkcióban. Szintén kilógnak a sorból azok a szinte amatőrnek ható kézikamerás felvételek, melyeket különböző kortárs embercsoportok mindennapjait, ünnepeit filmezve készítettek az alkotók – ezek a jelenetek koncepcionálisan sem teljesen érthetők számomra. Nem érkeznek eléggé széles körből ahhoz, hogy általánosságokat fogalmazhassanak meg az emberiséggel kapcsolatban, ellenben annyira esetlegesen kiválasztottak, hogy az már-már öncélúnak hat.

Nem csak itt lóg ki sajnos a lóláb: különösen zavaróak az előembert mutató jelenetek. Itt érződik legerősebben, Malick mennyire hülyére veszi nézőit: szájba rágja az élet, a természet törvényeit és stilizáltan, már-már infantilisen – és szigorúan fenék irányból – mutatja be, szerinte hogyan indult az emberiség története.

Annyi minden rejtőzött volna még ebben a témában.

Határozottan az volt az érzésem, Malick elkezdett készíteni egy filmet, de félúton elfogyott a pénze vagy a lelkesedése, vagy egyszerűen csak kifogyott a gondolatból. Egy ilyen nagy vállalást sejtető címmel – az angol cím sem ígér kevesebbet: Voyage of Time: Life’s Journey – sokkal gazdagabb képanyagot, sokkal mélyebb tanulmányozást, több képet (akár több vágást) vagy csak precízebben összeválogatott anyagot várnánk. Bár Az univerzum történetének nem állna jól az a sokkal pörgősebb szerkesztési stílus, mint amit a Baraka, a Samsara vagy a Godfrey Reggio Qatsi-trilógiája képvisel, de komplexitásukkal jó előképei lehettek volna Malick filmjének. Majd talán egy másik alkalommal…

Molnár Kata Orsolya

Molnár Kata Orsolya

Molnár Kata Orsolya a Filmtekercs főszerkesztője és egyik alapítója. Geográfusként végzett, majd szabadúszóként írt. Miközben filmes diplomáján is dolgozik, saját PR ügynökségét építi. Specializációja a képregényfilm, a sci-fi és a távol-keleti filmek. kataorsolya@filmtekercs.hu

FM ‘tekercs Podcast

Hirdetés

Hirdetés

Címlapon

Video

Kik a legújabb szereplők a streamingpiacon és vajon melyiküké a jövő? A VLOGtekercs második adásában folytatjuk a seregszemlét és egy kis jövendölgetéssel is készültünk!

Műsorvezetők: Németh Míra, Énekes Gábor
Vágó: Nagy Tibor
Főcím: Gyenes Dániel
Projektvezető: Nagy Tibor
Producer: Molnár Kata Orsolya

A videó Tóth Nándor Tamás cikke alapján készült.

Weboldalunkon sütiket használunk.

Ez a weboldal cookie-kat és más követési megoldásokat alkalmaz elemzésekhez, a felhasználói élmény javításához, személyre szabott hirdetésekhez és a hirdetési csalások felderítéséhez. Az Adatvédelmi tájékoztatóban részletesen is megtalálhatóak ezek az információk..