Kritika

Vadalma a fájától – Külön falka

Kis Hajni első nagyjátékfilmje, a Külön falka ritka kincs a magyar palettán: magabiztos, megható és remek humorú alkotás, amit a két csodásan megválasztott főszereplője tesz igazán kiemelkedővé. 

Miután megtartották világpremierjét a Karlovy Vary-i Nemzetközi Filmfesztiválon, a miskolci CineFest nyitóhétvégéjén is bemutatkozott a Külön falka, Kis Hajni játékfilmes debütálása. A némileg önéletrajzi ihletésű alkotásban egy börtönviselt apuka és a vadóc lánya tragikus múltbéli események miatt megszakadt kapcsolatának nehézkes újraépülését követhetjük nyomon – ám senki ne egy nyomasztó szociodrámára számítson, ugyanis 

a Külön falka az elmúlt pár év legszerethetőbb magyar filmje.

Ebben nagy szerepe van annak, hogy a rendező az egyik legnépszerűbb történettípust, a diszfunkcionálisból szorossá váló szülő-gyerek kapcsolatot, azon belül az apaságra készen nem álló férfi és a jellemfejlődésének katalizátoraként működő lánygyermek felállást választotta. Az egyszerre ellentétes és egyforma, egymástól tanuló apák/apafigurák és lányaik/lányfigurák kalandjaiból megannyi klasszikust termelt ki a filmművészet, magyar mozgóképen viszont szinte kuriózumnak számít – a pár évvel ezelőtti, történelmi közegbe helyezett Akik maradtak fogadott apa-lánya párosa pedig nem is állhatna távolabb Kis Hajni hőseitől.

A budapesti szórakozóhely kidobójaként dolgozó Tibor (Dietz Gusztáv) első ránézésre egy életre kelt sztereotípia: nagydarab, bunkó és agresszív, aki a testvérétől kezdve a banki ügyintézőn át a részeg bulizókig mindenkivel pillanatok alatt képes összebalhézni. Niki (Horváth Zorka) hasonlóan nehéz eset. Miután rejtélyes körülmények között kitették a brit cserediák-programból, a nagyanyjával élő, tizenkét éves lány itthon folytatja a szabályok áthágását és az állandó lódítást. Sok hazugsága közül az egyik, hogy a barátnőjénél alszik, amikor valójában felkeresi a rég nem látott apját a munkahelyén. Tibor először nem akarja még zűrösebbé tenni életét az apaszerep késői felvállalásával, de végül mégis elkezd kialakulni közöttük valamiféle kapcsolat, miközben az is fokozatosan kiderül, miért hiányzott eddig Niki életéből az apja. 

Kis Hajni személyében egy ígéretes midcult rendezővel bővült a magyar filmes szcéna,

ami cseppet sem lebecsülendő, sőt. Rengeteg alkotónk van, akik az ismert műfaji elemeket mélyebb tartalommal és markáns kézjegyekkel egyesítve készítenek fogyasztható szerzői filmet, ám nagyon ritka az olyan magabiztos végeredmény, mint a Külön falka. Elsőfilmes rendezőknél különösen gyakori, hogy az erős alapötlethez és stílushoz nem ér fel a forgatókönyv, vagy éppen a papíron ütős történet nem tud megelevenedni a nagyvásznon. A Külön falka esetében nem kell elnézően „majd belejön” jelleggel kiemelgetni a működő elemeket a széteső részek közül, ugyanis Kis debütálása nem kívánja meg, hogy a szándékot értékeljük a végeredmény helyett. 

Két kisfilmjéből is látszik, hogy a rendező kedveli a személyiségükkel és társadalmi helyzetükkel is kívülállónak számító karaktereket: a melankolikus Szép alakban egy leszbikus iskolai takarítónő, a zaklatott hangvételű Utolsó hívásban pedig egy Angliában élő lányához nyelvtudás nélkül kiköltözni kívánó, hatvanas nővér magányos küzdelmét látjuk. A Külön falka könnyed és olykor kifejezetten szatirikus hangvétele ellenére szintén nehéz sorsú emberekről szól. Bár a cím is aláhúzza  apa és lánya ketten a világ ellenattitűdjét, a pár évvel ezelőtti Ne hagyj nyomot! apa-lánya párosához hasonlóan itt is megjelenik a gyerekben az integrálódás igénye, a legnagyobb kérdés pedig az, hogy a szülő melyik utat választja.

A rendező Szántó Fannival közösen írt forgatókönyve túlmagyarázás nélkül, határozott ecsetvonásokkal rajzolja fel a karakterek motivációit, belső világát, egymáshoz való viszonyukat, jellemhibáikat- és fejlődésüket. Feszes, felesleges leágazások és üresjáratok nélküli a szkript, tele setup/payoff pillanatokkal: viccek, kifejezések, mozdulatok, tárgyak kerülnek elő és térnek vissza dramaturgiailag fontos pillanatokban. Bár alapvetően inkább szerzői, mint műfaji a film – nem is lehet egyértelműen vígjáték vagy dráma kategóriába sorolni –, üdítő olyan alkotást látni, ami ilyen ügyesen használja az írói trükköket a nézői érzelmek kiváltása érdekében. 

Nem kis kockázatot jelentett két amatőrre bízni a páros eljátszását, de egyértelműen kifizetődött.

Az egykori MMA harcos Dietz Gusztáv lenyűgöző jelenség a nagyvásznon: félelmetes megjelenése tökéletes kontrasztban áll a Paul Newman-i kékségű szemével – csak a kinézete elég ahhoz, hogy megszülessen a kívül karcos, belül érzékeny karakter. Tragikus figura, ugyanakkor a film egyik legfőbb humorforrásaként szolgál megrettentő külseje és bunkó stílusa. Az utóbbit időnként felváltó gyengédségnek köszönhetően még úgy is végtelenül szimpatikus, hogy a lányának nem egyszer kell megrónia seggfej viselkedésért. 

Megfelelő gyerekszínészt találni külön művészet, Horváth Zorka pedig remekel az apjánál sok szempontból érettebb kislány szerepében, miközben tökélyre fejleszti a vádló tekintetet. Dietz és Horváth kiválóan működnek együtt a vásznon, és nem mellékesen elképesztően fotogének is, így elnézzük nekik, amikor az intenzívebb színészi játékot igénylő pillanatoknál már kilóg a lóláb.

A Külön falkának nincs is igazán párja a magyar filmművészetben, sokkal inkább emlékeztet egy tipikus Sundance-filmre.

Az amerikai függetlenfilmek fesztiválján nagy sikert szoktak aratni a bonyolult emberi kapcsolatokról szóló, nehéz társadalmi közegbe helyezett és keserédes humorú kisköltségvetésű filmek (mint például az idei gigasiker CODA), a Külön falka pedig ügyesen használja fel ezeket a népszerű elemeket. A történet mellett Nyoszoli Ákos operatőr sokszor kifejezetten hipnotikus erejű képei, illetve az izlandi szintipopot és Scootert is felvonultató, menő soundtrack is az indie-esztétikát idézik. A Külön falkából különösebb változtatás nélkül készülhetne amerikai remake, ami egyszerre dicséretes és hiányérzetre is okot adó – a társadalom peremén élő szereplőkről szóló történetben elfért volna a magyar közeg hangsúlyosabb megjelenítése. 

Senkit ne tévesszen meg a nem túl csalogató cím: a Külön falka igazi közönségbarát film, amit a CineFest premier átlagnézőkből és szakmabeliekből álló nézőközönségének rekordhosszú tapsvihara is alátámaszt. 

 

A Külön falkát 2021. szeptember 30-án mutatják be a mozikban. 

Rácz Viktória

Rácz Viktória a Zsigmond Király Egyetem kommunikáció és médiatudomány szakán végzett 2017-ben és az ELTE filmtudomány mesterszakán diplomázott 2019-ben. Több portálra és nyomtatott újságba is ír kritikákat, elemzéseket. A Filmtekercs.hu szerkesztőcsapatának tagja.

Podcast

Hirdetés

Hirdetés