Kritika

Vakvágányok – Intim fejlövés

Egyes filmek már megérkezésük előtt vihart kavarhatnak. Az Intim fejlövés a filmszemle intenzív közegébe érkezve kiszűrette a publikummal azon tulajdonságait, ami miatt szerethető, karakteres film lett. Hús-vér film hús-vér figurákkal, 4 férfi, 4 szexuális zavar, 4 tönkrement kapcsolat – húsbavágó, eddig föl nem tett kérdések botrányosan kevés pénzből.

Szajki Péter első filmje nemcsak erről, hanem 700,000 (!) Ft-os költségvetéséről is volt híres, ami nem határos módon áll a csodával, hanem azon jóval túl van. Főleg ha azt vesszük, Gáspár Tibor és lánya, Gáspár Kata, Nagy-Kálózy Eszter és Szabó Győző, igen, s nemcsak egy rövid blikkre szerepel; s nemcsak ő, hanem az előbbiek is komoly szerepet vállalnak. Nem döbbenet: elképzelhetetlen.

Ebben a filmben egyébként sincsenek jelentéktelen vagy éppen fölösleges szerepek. Kézben tartott, feszes tempójú film, négy különböző, egyébként azért változó minőségű szállal. Egy dolog közös benne, a szexuális vakvágány. Kapuzárási pánik, szexuális éretlenség, transzvesztitizmus és „egyszerű” házassági hűtlenség.

A kezdeti jelenetváltogatások közepette megismerjük a különböző helyzetképeket: a netes pornótól kezdve a gyanakvó férjen át a gyanúsan ideális, házasságra készülő jegyespárig. Az “alapozás” után pedig szépen egyesével megyünk bele a bonyodalmakba, és itt kezdődik a lelki hullámvasút, egyes jól sikerült részeken pedig nem árt karfába kapaszkodni. Gyakran eszembe is jut egy – talán gyakran oda is gondolt – lehetséges előd, példakép: a Közelebb. Nemcsak szókimondásával, hanem azzal az érzékenységgel, azokkal az erős lelki erőszakolásokkal, ami erre a filmre is jellemző.

Két erősebb történet után azonban két gyengébb következik, talán a végére már elfárad a figyelmünk is. Sokkal inkább érzem azonban mégis, hogy az első két történet élettel teli, a második kettő pedig kicsit elrugaszkodik attól. Az ötvenes éveiben járó férfi (Gáspár Tibor) netes tinédzserfogdosása, amolyan lolitás déjavu-je az öregedő férfiak fantáziából mrá ismert, eddig azonban meg nem mutatott problémája. A történet azonban akkor nyer teljességet, amikor a feleség, a – mint mindig – most is zseniális Nagy-Kálózy Eszter összehozza a problémát saját maga évek óta húzódó, mindent megmagyarázó betegségére.

A mindennemű társas kapcsolatra képtelen huszonéves fiú (Kovács Lehel) önállósági törekvései nemcsak az önálló lakásban, hanem a megfelelő szexuális gondolkodásban is meg kell, hogy nyilvánuljon. A szép szomszédlány (Gáspár Kata) esete sokkal inkább az állatot szólaltatja meg, majd taszítja vissza a reménytelenségbe, az eset pedig méginkább elmélyíti a problémát.

Az ilyen jól kimunkált és átbeszélt, valóban az utcán heverő témaként szereplő problémák után kicsit kevéssé tud minket megérinteni a férfiként megszülető, majd magát nővé operáltató mennyasszony története. Szabó Győző, mint vőlegény hisztije érthető, világába azonban nehezen tudjuk magunkat beleképzelni.

A felesége által megcsalatott férfi ugyan sokak kérdése lehet, a megfáradt film azonban már csak az in flagranti helyzet drámaiságával és a fegyver ijesztőnek szánt, de sokszor fölösleges megoldási kényszerébe torkollik.

Noha veszít kezdeti erejéből, az Intim fejlövés mégis becsülendő film. Fiatal, gyakran még egyetemista színészgárdájához jó aránnyal van vegyítve egy-két tapasztalt név, akinek már lendületből, mégis természetesen jön a megcsalt feleség alakítása. Szajki Péter filmjét látták, a huszonnegyedik órából.

Értékelés: 6/10

 

Intim fejlövés
színes, magyar játékfilm, 73 perc, 2008

rendező: Szajki Péter
forgatókönyvíró: Szajki Péter
operatőr: Petrik András
producer: Angelusz Iván, Rajna Gábor, Sipos Gábor, Reich Péter, Szűcs Dóra

szereplők:
Szabó Győző (Gábor)
Gáspár Tibor (Ákos)
Kovács Lehel (Tomi)
Huszár Zsolt (Balázs)
Gáspár Kata (Kati)
Nagy-Kálózy Eszter (Mari)
Földes Eszter (Szilvi/Gabi)

IMDb

Avatar

Sergő Z. András

Sergő Z. András alapító, főszerkesztő-helyettes. Közép-Kelet-Európa, különösen a román újhullám, a délszláv és a magyar film követője. Kedvencei a dokuk, a kamaradarabok, sport- és valláspolitika. sergoandras@filmtekercs.hu

Add Comment

Click here to post a comment

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

A szuperhősök már ezerszer megmentették a világot a moziban. Mi a helyzet a tévével?

A VLOGtekercs ebben a hónapban a képregényadaptációk közül azokkal foglalkozik, amik nem a mozit célozzák. A tévében és a streaming-szolgáltatókon sorra érkeznek azok a képregényfeldolgozások amik valamilyen módon különlegesek, ráadásul nem csak saját kategóriájukban. A szuperhősök már meghódították a teljes popkultúrát, beleértve a kiképernyőt is, most megmutatjuk, hogyan!

Műsorvezető: Németh Míra

Szöveg: Vida László

Vágó: Nagy Tibor

Főcím: Gyenes Dániel

Projektvezető: Nagy Tibor

Producer: Molnár Kata Orsolya