Kritika

Van kérdés? – A vizsga

exam_posterStuart Hazeldine első egész estés játékfilmje eléggé megosztóra sikeredett. Az angol thriller érdekes alapötlettel büszkélkedhet, de a lehetőségeket nem sikerült kiaknázni és a sutácska befejezés miatt A vizsga sajnos közel sem ér annyit, mint amennyit várhattunk tőle.

A film

Egy titokzatos, nagy felelősséggel járó, jól fizető munka betöltésére jelentkezők közül nyolc jelölt kerül be a végső meghallgatásra. Akárcsak mi, nézők, a jelöltek sem tudnak semmi konkrétat, sem a munkáról, se a rájuk váró utolsó vizsgáról. Egy meglehetősen steril szobába viszik őket, ahol egy vizsgabiztos elmondja a szabályokat: egyetlen kérdés van előttük, amire egyetlen elfogadható válasz létezik. A rendelkezésükre álló 80 perc alatt kell megoldaniuk a feladatot úgy, hogy nem kommunikálhatnak a vizsgabiztossal és az őrrel; nem hagyhatják el a termet és nem tehetik tönkre vizsgalapjukat. A visszaszámlálás elindításakor azonban kiderül, hogy a lapokon semmiféle kérdés nem látható, így az egymástól minden téren különböző jelölteknek össze kell fogniuk, hogy rájöjjenek, mit is várnak tőlük. A szituáció természetesen egyre furcsább és furcsább lesz, mígnem szinte senki nem tudja megőrizni hidegvérét. Az idő fogytával pedig egyre kevésbé tudják, mi lehet az a bizonyos kérdés, vagy hogy egyáltalán létezik-e kérdés.

A vizsga jó próbálkozás – akár thrillerként, akár zártszituációs drámaként tekintünk rá. Az eredetiségét illetően azonban már több probléma is felszínre kerül. Azok, akik látták a 2005-ös, A módszer című spanyol filmet, valószínűleg nem tudják majd kizárni az erős áthallásokat, és minden bizonnyal végül A módszer felé billen majd a mérleg nyelve. Hazeldine hiába brit rendező, nagyon amerikai próbált lenni, és ez kimondottan hátrányává vált.

Valahányszor az európai filmeket és azok alapján készült hollywoodi szuperprodukciókat hasonlítgatjuk, meg kell állapítanunk, hogy az álomgyár kegyetlenül látvány- és ingerhalmozó; ami Európában értéknek számított, azt garantáltan lecseréli valami – műfajtól függően – cukormázban vagy vérben úszó fogásra. Hiába két európai filmről beszélünk, A vizsgát sajnos elkapta az álomgyár gépszíja. Talán ennek köszönhető, hogy az egész világot beborító halálos vírus áll mindennek a hátterében, hogy a kommunikációt az agresszió és az akciójelenetek váltják fel, vagy hogy amennyire csak megengedhető (és még jobban is), happy endet kapunk.

exam-teaserÉs ha már áthallásokról van szó: aki szerette a Kocka képi világát, vagy azt, ahogyan az emberi viselkedést tárgyalta, annak ismerős lesz A vizsga. Aki pedig a Fűrészes time crisis szerű fogásokat kedvelte, szintén talál magának némi hasonlóságot. Hogy aztán ezt pozitívumként tudja-e felfogni, vagy sem, azt már nézője válogatja. Én részemről sajnálom, hogy a hatásvadászság és telhetetlenség oltárán megint egy ilyen jó lehetőség vérzett el.

A lemez

Végre egy extrákkal teli lemez! Találunk rajta interjúkat a szereplőkkel, fotógalériát, előzetest, filmajánlókat, és ami talán a legizgalmasabb: a teljes filmet végigkísérő audiókommentárt, ami a rendező és a vágó közreműködésével készült. Hát kívánhatnánk ennél többet? Mondjuk azt, hogy legalább feliratozzák ezeket, de angolul tudó érdeklődőknek minden bizonnyal érdekes pluszt kínál A vizsga januárban megjelenő DVD kiadása.

6pontÉrtékelés: 6/10

A vizsga (Exam)
színes, angol thriller, 101 perc, 2009

rendező: Stuart Hazeldine
forgatókönyvíró: Stuart Hazeldine
operatőr: Tim Wooster
zene: Stephen Barton
vágó: Mark Talbot-Butler

szereplők:
Nathalie Cox (Szőke)
Pollyanna McIntosh (Barna)
Luke Mably (Fehér)
Chukwudi Iwuji (Fekete)
Gemma Chan (Kínai lány)

IMDb

Forgalmazó: Gamma Home Entertainment
Megjelenés dátuma: 2013. január 1.
Képarány: 16:9
Szinkron nyelv(ek): magyar – 5.1 (DD) – angol – 5.1 (DD)
Felirat nyelv(ek): magyar, angol
Extrák:  Audiókommentár – a rendező és a vágó közreműködésével, interjú – a szereplőkkel, képgaléria, előzetes, ajánlók

Avatar

Nardai Dorina

Wehli-Nardai Dorina a ZSKF szabad bölcsészet, majd az ELTE BTK filmtudomány szakán diplomázott. 2011 óta a Filmtekercs szerkesztőségének tagja. Specializációja a gender témák, a dráma, a krimi, a thriller, valamint a spanyol, francia, német és távol-keleti film. nardaidorina@filmtekercs.hu

Add Comment

Click here to post a comment

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

A melodráma igenis több a túlcsorduló érzelmektől. Viszont ehhez vajon az kell, hogy a szerelem beteljesületlen maradjon?

A VLOGtekercs ehavi adásában Spike Jonze A nő és Marc Webb 500 nap nyár című filmjei kerülnek terítékre. Bemutatjuk, hogy a melodráma (minden felszínes vélemény ellenére) nem feltétlenül süpped középszerűségbe. A két film összehasonlításával kiütköznek a műfajban rejlő lehetőségek, valamint az is, hogy azon túl miben újítanak az alkotók.

Műsorvezetők: Énekes Gábor
Szöveg: Énekes Gábor
Vágó: Nagy Tibor
Főcím: Gyenes Dániel
Projektvezető: Nagy Tibor
Producer: Molnár Kata Orsolya