Kritika

Védekezz! – Ha beüt az élet

Lassan külön műfajt képeznek azok a filmek, amelyek a szingli mamák problémáival foglalkoznak.  A Ha beüt az élet is ezeknek a számát gyarapítja, habár sok mindent nem tudunk meg a gyereknevelés nehézségeiről, azon túl persze, hogy a gyereket nem lehet csak úgy otthagyni bárhol, és, hogy ha nyomod a pici hasát jóga közben, akkor bizony hányni fog. Valószerűtlen helyzetek, sablonos karakterek és egy cuki kisbaba. Egy tanulsága mégis van a filmnek: mindig legyen nálad tartalék óvszer!

A film

A film alaphelyzete egyszerű, mindazonáltal tökéletesen életszerűtlen. Adott két lakótárs, mindkettő lány. Éppen mindkettőjüknél kialakulóban van egy-egy futó szexuális együttlét, ám akad egy kis bökkenő. Mindössze egy óvszert találnak a lakásban. Deena (Kate Bosworth) kikapja a gumit Kim (Krysten Ritter) kezéből, így ő biztonságosan szexelhet aznap éjjel. Aztán ugrunk egy évet az időben, és mi történt?! Bizony, logikus következményként Kim teherbe esett, és már szült is egy fiúcskát, aki olyan egy éves forma. Amellett, hogy a forgatókönyvírók fittyet hánynak az olyan elhanyagolható körülményekre, mint az emberi test működése, valamint az idő múlásának sajátosságai, létrehoztak egy totál művi helyzetet.

Ha ezen képesek vagyunk túllendülni, további érdekességek várnak ránk. Van például a három lány: Deena, Kim és Laura (Rachel Bilson). Kim, ahogy azt már tudjuk, életet adott egy pici gyereknek, Maxnek, ezen kívül pedig egy kiállhatatlan nőszemélynek dolgozik, aki kénye-kedve szerint ugráltatja. Deena önsegítő könyvet ír, amellyel befut végre. Laura, aki hangsúlyozottan szűz, kizárólag szexuális tematikájú dolgokkal foglalkozik. A karaktereket ezzel jellemeztük is, lépjünk tovább – szólhattak a forgatókönyvírók, mire a rendező hevesen bólogatott (már csak azért is, mert ő az egyik forgatókönyvíró). Kár. A nők egy-egy sztereotípiát képviselnek, és annyira valósak csupán, mint a próbababák az üzletek kirakataiban. Kim, a szingli anyuka, aki a depresszió utca sarkán tanyázik, merthogy mi a frászt csináljon, így, egy kölökkel. A melóban nem tűrik a gyereket, pasizni meg ugye mégis csak ciki, ha anya vagy. Na, ugye! Deena a megtestesült ideggörcs. Pálcika vékony, nincs egy pillanata sem, hogy lazítson, közönséges, nagyszájú, arrogáns – igen, igen, ő bizony a karrierista nő. És akkor hátra van Laura, a szűz prosti. A naiv, kihasználható, ámde kívánatos lányka.

Szomorú, ha azt hiszik a film készítői, hogy a nők betuszkolhatók egy az egyben bármelyik kategóriába. De az is szomorú, ha ugyan ennél kicsit árnyaltabb nőképpel élnek, ám úgy gondolják, a nézőt ez fogja szórakoztatni. Annál is érthetetlenebb a dolog, mivel a filmet nők készítették. A rendezőnőnek (Kat Coiro) ez az első egész estés filmje, bár még ez a körülmény is kevés ahhoz, hogy felmentse. A forgatókönyvet szintén nem egy nőgyűlölő, macsó pasi írta, hanem maga Kat Coiro és a főszerepet játszó Krysten Ritter. Vagyis, ha így nézzük a dolgot, minden adott lett volna ahhoz, hogy egy intelligens, kedves film szülessen. Nem így történt. Látszólag a Másnaposok stílusában megfogalmazott poénokat akarták átültetni nőcis közegbe, de nem számoltak azzal, hogy mind a Másnaposok férfi közönségét, mind pedig a női közönség nagy részét el fogják veszíteni.

Számtalan olyan filmet láttunk már, amelyek sikeresen mutatták be az egyedülálló anyák problémáit, a nő és a gyerek kapcsolatát. A Csokoládé és az Erin Brockovich például úgy vezette be a nézőt ebbe a világba, hogy nem hangzott el minden percben, hogy „hű, de nehéz nekem, mert egyedül nevelem a gyerekemet.” Egy szó, mint száz, nehezen élvezhető alkotással állunk szemben. És ezen semmit sem változtat a film végén kibontakozó happy end. Sőt, ez teszi végképp hamissá a sztorit.

A lemez

Maga a DVD sem kecsegtet túl sok extrával. A szinkron nyelvek tekintetében a magyar és az angol sztereó között választhatunk, feliratból pedig magyar és román áll a rendelkezésünkre. A képformátum a megszokott 16:9. Interaktív menüt és közvetlen jelenetválasztást kínál még a lemez, bár az utóbbit maximum azért fogod használni, mert öt részletben nézed meg a filmet…

 Értékelés: 4/10

Ha beüt az élet (L!fe Happens)

színes, amerikai-kanadai vígjáték, 100 perc, 2011

rendező: Kat Coiro
forgatókönyvíró: Kat Coiro, Krysten Ritter
zeneszerző: Mateo Messina
operatőr: Doug Chamberlain
producer: Justin L. Levine
vágó: Adam Catino, Eli Nilsen

szereplők:
Krysten Ritter (Kim)
Kate Bosworth (Deena)
Rachel Bilson (Laura)
Geoff Stults (Nicolas)
Justin Kirk (Henri)
Fallon Goodson (Jayde)
Andrea Savage (Patti)

iMDb

Avatar

Maksai Kinga

A filmhez az irodalmon, a színházon és a művészettörténeten keresztül vezetett az utam. Ami a diplomákat illeti, az ELTE-n végeztem magyar, illetve filmelmélet és filmtörténet szakon, jelenleg pedig az SZFE televíziós műsorkészítő szakán készülök befejezni a tanulmányaimat. Mindig is imádtam moziba járni, maradandó mozis élményeim közé tartozik az Apollo 13, a Titanic és az első 3D-s film, amit Disneylandben láttam. Sokakkal ellentétben nem vetem meg a tévét és a DVD-t sem. Azt mondják, hogy ha sokat tudsz valamiről, akkor már nem vagy képes úgy élvezni a dolgot. Én még mindig felhőtlenül szórakozok egy sitcomon, ami ugye két dolgot jelenthet: vagy nem igaz rám a fenti állítás, vagy... Nem tartom magam sorozatfüggőnek, de a csajos és vicces változatokat szívesen nézem. A bennem élő feminista entellektüelt elnyomva imádom a Szex és New Yorkot, a Modern Family és a Bored to Death című sorozatokat pedig az utóbbi idők legjobbjainak tartom. Egy éve vagyok a tagja a Filmtekercs csapatának, jelenleg a fesztivál rovatot vezetem.

Filmek: Nem csak műfajok, hanem rendezők és színészek alapján is válogatok, így jöhet minden, amiben van egy kis Woody Allen, Tarantino, Alejandro Gonzalez Iñárritu, Mike Nichols, Philip Seymour Hoffman, Javier Bardem vagy Meryl Streep. Barátkozom az animékkel és Bollywooddal, de mellettük hű maradok régi kapcsolataimhoz is. Nehéz kiemelni filmeket, mert ez folyton változik, de most éppen: Diploma előtt, Madárfészek, 21 gramm, Annie Hall, Elveszett jelentés, A nagy Lebowski, Halálbiztos, Tükör, Asszonyok a teljes idegösszeomlás szélén, Melankólia, Totoro, Ra One, Chungking Express.

Add Comment

Click here to post a comment

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

A sorozatok lényege, hogy nincs meghatározott végük… Ezzel vitatkoznánk!

A 2010-es évektől folyamatosan nő a televíziós és streaming sorozatok száma, köztük pedig az előre meghatározott véggel rendelkező egyévados szériák, vagyis a minisorozatok is egyre nagyobb hangsúlyt kapnak. Nem tudod mi a különbség antológia-, mini- és limitált széria között? Akkor ez a te videód!

A VLOGtekercs stábja ebben a hónapban a minisorozatok formai jegyeit és történelmét járja körbe. Számos ismert és kevésbé ismert sorozatpéldával azokra a kérdésekre kerestük a választ, hogy miért éri meg a nézőnek minisorozatot nézni és milyen előnyei származhatnak az alkotónak a minisorozat formátumból.

Műsorvezetők: Németh Míra, Énekes Gábor

Vágó: Énekes Gábor

Főcím: Gyenes Dániel

Projektvezető: Nagy Tibor

Producer: Molnár Kata Orsolya