Kritika

Végül ki a barbár? – Vörös Szonja

Red-SonjaA Vörös Szonja című filmben a legfőbb pláne, hogy elemeiben rendkívül emlékeztet az exploitation-filmekre – legalábbis plakátját, a jelmezeket és az elképesztő színészi alakítást tekintve. Ezzel szemben olyan nagy költségvetésű hatalmasságok egyesülnek benne, mint a Conan-filmek és a Szonját megelőző évben bemutatott Terminátor Schwarzeneggere, mint Brigitte Nielsen, aki már ekkor inkább emlékeztetett egy nőimitátorra, és a csodálatos Ennio Morricone, aki a film főcímdalával túlszárnyalja a Conan, a barbár filmzenéjéért felelős Basil Poleodurist.

A film

I don’t need any mans help!” – hagyja el az ige Szonja száját, aki a férfi szemnek maga a megtestesült eye candy, egyben a független nő szimbóluma. A korai feminista elméleteket a hetvenes évektől foglalkoztatta a nők filmvásznon való reprezentációja, köztük a leegyszerűsítő sztereotípiák leleplezése, melyek a mai napig elengedhetetlen kellékei a tömegszórakoztatásnak. Szonja feltűnésekor a filmvásznon kapásból egy mellbimbó ficcen az arcunkba, amely egyrészt reprezentálja Szonja bárdolatlanságát (Szonja, a barbár, az ideális nő az ideális barbár számára), másrészt vágyat ébreszt az érintettekben, nem utolsósorban a filmet a Nude on the Moon című sexploitation-remekekkel rokonítja, azaz komolyanvehetetlen. Amikor az a vicc, hogy a film elején nagy kövekkel összepréselnek egy tucat szexi papnőt, akik a préseléstől nagyban haldokolva kéjesen sikongatnak, az a paródia-kategóriát képviseli.original17311503

Köztudott, hogy a filmtörténeti közelmúltban Tarantino, illetve Robert Rodriguez az exploitation-filmek műfaji sajátságainak felelevenítésén fáradoztak – némi ellentmondásba ütközve, hiszen a szó eredetileg kizsákmányolást jelent, a Grindhouse-filmek pedig csupán formai szinten felelnek meg a műfaji előzményeknek, közönségük elvileg kifinomultabb. Tarantino ismerete és kapcsolata ezekkel a kis költségvetésű, nagy haszonra törekvő, alantas nézői igényeit kielégítő filmekkel (végül ki a barbár?), ha csupán a Vörös Szonját nézzük, már akkor könnyen tetten érhető.

Shoshanna menekülése a Becstelen Brigantyk elején egy az egyben olyan, mint Varna menekülése a gonosz királynő katonái elől. Érdekesség, hogy nem a Tarantino-filmekről jut eszünkbe a Vörös Szonja vagy a Faster, Pussycat! Kill! Kill!, hanem épp fordítva. Ilyen a filmtörténetben mikor a tanítvány túlnő a mesteren, pontosabban mikor mester válik a tolvajból. Szonja karaktere emlékeztet Beatrix Kiddora, amint kiválasztja kardját, pont mikor Uma választ magának Hanzo-kardot, mestere a nevetségességig hasonlít Pai Mei karakterére. Mindkét nő bosszúja önmagában való, a bosszú a bosszúért univerzális életszerűtlensége hajtja, klasszikus exploitation-alapanyag.still-of-brigitte-nielsen-in-red-sonja

Maga a történet vulgarizált egyvelege különböző korok és népek mitológiájának – mint a gyűrű Középfölde történetében, a kard a tó tündérénél, a gyűrű a germán mitológiában a Rajna sellőinél, a Vörös Szonjában a talizmán is veszélyt jelenthet az emberi kapzsiság okán, így el kell pusztítani. Szonja és a Conan-filmek arcait (arcát) hozó Schwarzenegger összjátéka ma is szórakoztató, különösen az említett részletek megfigyelésével. Remek otthoni időtöltés, nem véletlenül szeretik annyian ezt a filmet, többek közt Quentin Tarantino.

A lemez

A 85 perces filmet magyarul, illetve angol nyelven magyar felirattal tekinthetjük meg, a lemez sajnos nem tartalmaz extrákat.

Avatar

Vághy Anna

Az ELTE film és magyar szakos hallgatója voltam, így az égvilágon semmi különös nincs abban, hogy imádok írni és filmeket nézni. Abban sincs, hogy hatalmas lelkesedéssel gyártok elméleteket (apró és egészen lehetetlen összefüggésekből is), abban inkább, hogy csak ritkán állják meg a helyüket, de kellő türelemmel és humorérzékkel talán szórakoztatóak, olvasója válogatja.

Filmek: Rendezőóriások, műfajiság és szerzőiség határai és leginkább e határok feszegetői izgatnak hosszan és töretlen szenvedéllyel – Kubrick, Tarantino, Coppola és leánya, Lynch, Lars von Trier, Cronenberg, Tarkovszkij, Terry Gilliam, Gondry, Nolan, Wes Anderson és Woody Allen (de az szerelem!).

Add Comment

Click here to post a comment

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

FM ‘tekercs Podcast

Hirdetés

Hirdetés

Címlapon

Video

Kik a legújabb szereplők a streamingpiacon és vajon melyiküké a jövő? A VLOGtekercs második adásában folytatjuk a seregszemlét és egy kis jövendölgetéssel is készültünk!

Műsorvezetők: Németh Míra, Énekes Gábor
Vágó: Nagy Tibor
Főcím: Gyenes Dániel
Projektvezető: Nagy Tibor
Producer: Molnár Kata Orsolya

A videó Tóth Nándor Tamás cikke alapján készült.

Weboldalunkon sütiket használunk.

Ez a weboldal cookie-kat és más követési megoldásokat alkalmaz elemzésekhez, a felhasználói élmény javításához, személyre szabott hirdetésekhez és a hirdetési csalások felderítéséhez. Az Adatvédelmi tájékoztatóban részletesen is megtalálhatóak ezek az információk..