Kritika Magazin

Világifjúsági nosztalgiázások – Május után

apres-mai-felix-armand-india-menuez-johnny-flynnValami van a levegőben! – szól Olivier Assayas legújabb filmjének, a Május utánnak nemzetközi címe. Valóban azt akarta talán megmutatni, hogy akkor, a ’68-as (micsoda is?) események után minden picit más lett. Hogy mi van a levegőben, nem nagyon tudjuk meg. Szívjunk együtt!

Távozván a Frankofón Filmnapok vetítéséről Mariska néni esete jutott eszembe a plébánossal. Az öreg néni már századszor gyónja meg 60 évvel korábbi bűnbeesését a HVCS Józsival, s miután a plébános figyelmezteti, hogy ezt már párszor hallotta, ő csak annyit mond: „Tudom, persze, de olyan jó beszélni róla!” Valahogy így vannak az idősödő rendezők is, és szívesen veszik elő saját, 40 évvel ezelőtti történeteiket, öltöztetik mai alteregóikat trapéznadrágba, adnak a szájukba mindenféle fújni, szívni és inni való anyagokat, szerelmeskedtetik őket nyári szünetben, a padlástéren, szalmában. Közhelyek nélkül, tényleg.

Nem, nem Olivier Assayasról szólok, csak úgy általában, hiszen – ahogy ő mondta a filmnapokon – filmje nem teljes egészében önéletrajzi ihletésű, csak elemeket tartalmaz. Még szerencse, teszi hozzá a kritikus, aki köszöni szépen, nem igénye a lelki sztriptíz.

majusutan

Szóval gondban van mindenki, aki megnézi a filmet, majd megkérdezi tőle bárki, hogy tetszett az. Mert tisztességesen összerakott film ez a Május után. Gilles, átlagos francia gimnazista, aki aggódik a jövőjéért, ezért egy tanév végi májusi éjszakán társaival összefújja szlogenekkel az iskola falát, és kiszór pár röplapot az udvaron. Kicsit botrány lesz az ügyből, így kicsit utazgat a környező országokban, amíg elül. Addig is építi az olasz proletárkommunizmust, propaganda filmeket vetít a toszkán kommunista ifjúságnak. Szóval a film jól idézi meg a zavaros ’70-es éveket, kellően pszichedelikusak a zenék, s a korhoz méltóan, hitelesen szólnak a pamfletek is (már amennyire ezt a magamfajta harmincas kritikus gondolhatja). A film legjobb tulajdonsága azonban mégis a karakterek irritáló hipszter (akkor talán nem is így hívták) stílusa. Itt mindenki meg nem értett művész, plusz újságíró, filmes, táncos és festő. Vagy majd lesz. Itt mindenki megváltja a világot, vagy ha nem is, akkor ismer valakit, aki megváltja a világot. Apám színházi adaptációja ósdi, ez egy másik világ, fater, de te ezt nem értheted.

Szóval van egy sor jól eltalált, önmagával koherens egészet alkotó része a filmnek. De ezzel szemben – vagy éppen e miatt – kicsit önmaga paródiája lesz. Nem érezni, hogy a rendező távol tartaná magát ettől a mára már inkább vicces vagy félelmetes, mintsem magasztos stílustól, sokkal inkább érezhető a könnyes nosztalgia, s nem a tárlatszerű, objektív politikai-társadalmi tabló. Mindenki filozofál, és közben a munkásosztályért harcol, mindezt az ’50-es évek vasfüggönyön inneni retorikájával (1971-ben Franciaországban!), ami itt, keleti végeken inkább félelmet kelt, mintsem osztályharcra buzdítana. Ja, és még valami: a rendező magyar származású, anyja révén félig magyar. Őszintén sajnálom, mert szívesen szeretném ezt a filmet.

Avatar

Sergő Z. András

Sergő Z. András alapító, főszerkesztő-helyettes. Közép-Kelet-Európa, különösen a román újhullám, a délszláv és a magyar film követője. Kedvencei a dokuk, a kamaradarabok, sport- és valláspolitika. [email protected]

Add Comment

Click here to post a comment

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

Kilépve a karanténból, de még annak hatása alatt elkészítettük a VLOGtekercs Romantika és nevetés listáját! 12 olyan vígjátékot és-vagy romantikus filmet listáztunk nektek, amit azoknak is látniuk kell, akiket egyébként hidegen hagy valamelyik műfaj. Az egy tucat film között van tinikomédia, animációs film, kicsit alpári, vagy éppen visszafogottabb, de egészen abszurd mozi is, hogy az egész család kedvére válogathasson. Igyekeztünk az elmúlt húsz év filmterméséből válogatni, de volt néhány klasszikus darab, amit annyira a szeretünk, hogy muszáj volt feltennünk a listára. Ráadásul arra is figyeltünk, hogy mindegyik filmet megtaláljátok valamelyik hazai streaming-szolgáltatón!

Inkább elolvasnád?

 

  • Műsorvezetők: Németh Míra, Énekes Gábor
  • Vágó: Nagy Tibor
  • Főcím: Gyenes Dániel
  • Projektvezető: Nagy Tibor
  • Producer: Molnár Kata Orsolya