Kritika

Szalonkával is lehet ölni – Villám Charlie

villam-charlie-pierce-brosnan-1

Phillip Noyce Villám Charlie című bosszútörténete fekete humor és karikatúraszerű erőszak kíséretében mesél elmúlásról és újrakezdésről Pierce Brosnan címszereplésével.

Villám Charlie problémamegoldó (fixer) az amerikai Délen. Közel sem olyan kimért, mint Mr. Wolfe a Ponyvaregényben, de nagyon tudja a dolgát. Egy esetben például a Penge névre keresztelt, felelőtlen bérgyilkos (Brennan Keel Cook) úgy dönt, hogy módszert vált, és süteménybe rejtett bombával öli meg áldozatát, de a robbanás konkrétan megsemmisíti a pitiáner célpont fejét. Villám Charlie (Pierce Brosnan) azonban meggyőző higgadtsággal és laza leleménnyel megoldja, hogy a testet mégis azonosítani lehessen a megbízó előtt. A meggondolatlan bérgyilkost pedig elnevezi Fánknak.

Phillip Noyce bosszútörténetének ez a fekete humor lesz a veleje.

Az ausztrál gyökerekkel rendelkező, rutinos rendező Victor Gischler Gun Monkeys című ponyváját adaptálta nagyvászonra. A Villám Charlie pedig első látásra nem lett más, mint egy szokásos bosszútörténet, ahol a hűséges öregróka fogja magát, és egytől egyig leszámol a Koldus nevű, feltörekvő gengszter (Gbenga Akinnagbe) bandájával, mert az meggyilkoltatta Villám Charlie sokattapasztalt, de a nyugdíjjal és a halállal birkózó maffiacsaládját – köztük legjobb barátját, a megkopott fényű keresztapát, Stan Mullent (James Caan). S valóban, a cselekmény íve meglepetést nem nagyon tartogat, csak Pierce Brosnan gyilkosságait az utolsó emberig. A Villám Charlie mégis képes lesz hűségről és árulásról, elmúlásról és újrakezdésről elgondolkodtatóan beszélni, ami az irodalmi alapanyag és Phillip Noyce stílusérzékének köszönhető.

villam-charlie-pierce-brosnan

Az eredeti regényt jegyző Victor Gischlerrel kapcsolatban érdemes például kiemelni, hogy képregények szerzőjeként is ismert, többek között a magyarul is megjelent Deadpool: Zsémbes zsoldos és Deadpool-alakulat írója. A Deadpool-szériát jellemző sötét humor és a túlzásai miatt, karikatúraszerűvé váló erőszakesztétika a bosszú folyamatát a Villám Charlie-ban is erősíti. S bár Pierce Brosnan dominánsan a pisztolyát használja – nyilván nem véletlenül, James Bond ikonikus fegyvere, a Walther PPK is felbukkan –, néhány esetben olyan váratlanul brutális, mégis nevetséges halálnemekkel találkozunk, melyek egyedi ízt kölcsönöznek a filmnek. Nem mellesleg jól illeszkednek az Elmore Leonard ponyvaregényeire hajazó miliőhöz.

Már a Villám Charlie helyszíne is szokatlan: a Mexikói-öböl partján fekvő Biloxi – egy Zalaegerszeg nagyságú kisváros.

Jellemzi a tájat a floridai hőség, a louisianai mocsárvidék, de Warwick Thornton (Veszett vidék) felvételein a környék egzotikumát veszti, jellegtelenül hat. Még a roncstelep archetipikus helyszíne is ürességet áraszt. Ez a vizuális eszköztelenség pedig kapcsolódik a tényhez, hogy csupán egy helyi szintű, alvilági felfordulást szemlélünk. A karakterek között nincs valódi nagyágyú. Egyeseket épp elcseszettségük (Penge/Fánk) vagy elrajzoltságuk (az italát bőszen kortyolgató bérgyilkos-nemezis) mentén lehet jellemezni, másokat kisemberi hűségük és méltóságvágyuk kapcsán, mint Miltet, a fekete kidobót.

A bandaháborút áthatja a korkülönbség: tiszteletlen, elbizakodott fiatalok és alábecsült, idős bűnözők kerülnek szembe egymással. „Szeretek örök életet adni valaminek, aminek nem volt erre valódi esélye. Visszaadom a méltóságukat.” – ekképpen mesél a film véletlenül célkeresztbe kerülő főhősnője (Morena Baccarin) saját hivatásáról. Marcie Kramer ugyanis állatpreparátor, foglalkozása pedig szerves összefüggésben áll a legfőbb rendezői célkitűzéssel.

villam-charlie-pierce-brosnan-morena-baccarin

Pierce Brosnan már 71 éves, az egykori James Bond legutóbb (The Last Rifleman) egy idősek otthonából megszökő, veterán katonát formált meg, aki a normandiai partraszállás 75. évfordulóján néz szembe múltjának démonaival. Phillip Noyce 73 éves, a thrillerek (Halálos nyugalom, Férfias játékok, Sliver, stb.) meghatározó kismestere a kilencvenes évekből, ma viszont jobbára csak sorozatokban, televíziós produkciókban (Befutó, Gyökerek) tud érvényesülni. James Caan pedig már nem is él, a Villám Charlie lett az utolsó filmje, és döbbenetes látni, ahogy az egykori Sonny Corleone kerekesszékben ülve, végső stádiumú tüdőbetegként alakít egy illúziókban élő keresztapát. A Villám Charlie pedig sematikus egyszerűsége ellenére mozgóképként képes örökre megőrizni a múlandót, és bizonyos érzelmi szintig valóban visszaadni a nagy öregek méltóságát. Részben épp azzal, hogy

meri az idős szereplőit egy fekete humorral élő gengsztertörténetbe ágyazni.

Napjainkban a megöregedett akciósztárok és gengszterszínészek rendre eredendő szereptípusaik mentén igazolják a közönségnek és saját maguknak, hogy még mindig él bennük a tehetség, és erejük teljében vannak. A Villám Charlie a domináns műfaji vonások ellenére ezt a tendenciát egy visszafogottabb, emberközelibb, oldschool megközelítésben képviseli. A film értékrendje szerint a múltat elengedni lehetetlen, mert az ragad rád – miképpen a pisztolyhősökre a pisztolyhős, a gengszterszínészekre pedig a gengszterszerep –, ezért aztán sokkal nehezebb annak a jövőnek az elengedése, amit elképzeltél, de már sosem valósulhat meg. A dicső múlt keltette illúzió és az újrakezdés nehéz dilemmája határozza meg a sokat megélt szereplők személyiségét.

Phillip Noyce egyeseket nevetségessé tesz, mint a white trash édesanyát, aki a lopott pénzt is műmellekre költi (a Cagney és Lacey-ből ismert Sharon Gless nagyszerű cameója). Villám Charlie és Marcie Kramer kapcsolatát azonban követendő példának állítja. Kettejük románca – a Pierce Brosnan és Morena Baccarin közti érett kémiának köszönhetően – a film legfőbb értéke. Csipkelődő párbeszédeik mintha klasszikus hollywoodi filmekből származnának, amivel Noyce el is emeli őket semmitmondó környezetüktől. Kisugárzásukban pedig egyszerre ütközik ki a múltbeli sebek traumája, a szembenézés teremtette bölcsesség és az egyedüllét otthonossága. Hiába nem Elmore Leonard jelentette az alapot, tiszteletteljes szerelmük a ponyvaszerző idős párjait (lásd. Jackie Brown) juttatja eszünkbe.

A Villám Charlie esetlenségével és egyszerűségével direct-to-dvd akciófilmnek hat, de vállalása miatt nagyon is megérdemli a mozis premiert.

Mert ott van benne az a lélek, kreativitás és filmszeretet, ami a szórakoztatás iránt elkötelezett rendezőjében és színészeiben még 70 felett is pulzál. Phillip Noyce, Pierce Brosnan és a néhai James Caan minden filmmel megérdemel(t) egy-egy lehetőséget az újrakezdésre. Méghozzá a filmvásznon!

A Villám Charlie január 25-től látható a magyar mozikban.

Kiss Tamás

Kiss Tamás a Filmtekercs szerkesztője. Gimnáziumi tanárként mozgóképkultúra és médiaismeret, illetve történelem tárgyakat oktat. Rajong a western, a horror és a gettófilm műfajáért, valamint Brian De Palma és Sidney Lumet munkásságáért.

Feliratkozás
Visszajelzés
guest
0 hozzászólás
Inline Feedbacks
Mutasd az összes megjegyzést!
WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com