Kritika

Viszkető tenyér és egyéb szórakoztató érzések – Holtodiglan

Holtodiglan (Gone Girl) Ben AffleckHoltodiglan első felében úgy istenesen, izomból felpofoznám Nick Dunne-t (pláne Ben Affleck alakításában),  a másodikban pedig jól leütném Amy Elliotot (ezen is segít Rosamund Pike játéka), bár sosem ütök meg nőt. Mindebben az a szenzációs, hogy közben végig remekül szórakozom – köszönhetően az adaptálás koronázatlan királyának, David Finchernek.

Ősszel az elmúlt tíz évben szinte menetrendszerűen érkeztek az emberrablásos krimik a tengerentúlról. Tavaly a Fogságban, előtte a Tolvajok városa, az Elcserélt életek, a Hideg nyomon vagy épp a Titokzatos folyó (meg kell említenem, hogy a műfajban a legjobb mégis egy argentin alkotás volt: a Szemekbe zárt titkok). Clint Eastwood és Ben Affleck sok lehetőséget látott a minden érintettet megrázó történetekben, pattanásig feszült filmjeiket remek dinamika jellemezte. És mégis a legszórakoztatóbb verziót éppen a sorozatgyilkosos filmek (Hetedik, A zodiákusA tetovált lány) által népszerűvé vált David Fincher készítette el számunkra idén. Aki viszont a felsoroltak alapján egy izgalmas thrillerre számít, az csalódni fog, a Holtodiglan ugyanis inkább egy párkapcsolati krimi, amelynek skálája a végtelenül amerikai Temetetlen múlttól a végtelenül európai 5×2ig terjed.

„…a Holtodiglan a vígjáték, a krimi és a thriller műfajelemeinek tökéletes egyvelege.”

A film azzal indul, hogy Amy Dunne (Rosamund Pike) eltűnik Missouribeli otthonából, és ugye mindig a férj, most épp Nick Dunne (Ben Affleck) a gyanús. A nyomozás közben egyre inkább megismerjük a főhősöket, és közülük a fő gyanúsított a napok előrehaladtával egyre nagyobb taplóvá válik a szemünkben. Nicknek ránézésre nem sok gondja lehetett az életben: szép is, okos is, menő is – anya kicsi fia. Ilyen körülmények között nem meglepő módon egy önző, érzéketlen, akaratos férfi vált belőle. Amynél már más a helyzet, a szülei róla mintázták A csodálatos Amy című gyermekmeséket, ami bár töménytelen mennyiségű pénzhez juttatta a családot, összességében inkább megnehezítette a lány életét.

Holtodiglan  (Gone Girl)

Ebből az alapfelállásból egy két és fél órás, rendkívül szórakoztató és hihetetlen csavarokkal megspékelt párkapcsolati ámokfutás lesz. A hosszú játékidő dacára néhány percet leszámítva egyszer sem válik unalmassá a történet, és ebben sokat köszönhet a film a humorának. A házasság szennyesének felszínre kerülését a mellékszereplők döntő része kellő mennyiségű iróniával kezeli, ami egy-egy remekül időzített beszólással szakad ki a rendőrökből, bámészkodókból és rokonokból. Különösen Nick ikertestvére, Margo (Carrie Coon) nagyon tehetséges a frappáns kifakadásban. A feszültség, a karakterek és a történet révén lesz a Holtodiglan a vígjáték, a krimi és a thriller műfajelemeinek tökéletes egyvelege.

Kérdés, hogy hol van ebben David Fincher rendezői lenyomata. Az egykor piedesztálra emelt alkotóból mára iparos mesterember vált. Remek csapatot épített maga mellé az utóbbi időben: ott van például a vágó, Kirk Baxter, ő adta Fincher elmúlt filmjeihez a sebes dinamikát (ez A tetovált lánynál  Oscar-díjat eredményezett), a megint nagyon jó színészi játék (igen, Ben Affleck is jó, Rosamund Pike azonban még jobb), és immár harmadik alkalommal a Trent Reznor–Atticus Ross duó adja a filmzenét, ami bár most valamivel halványabbra sikerült, még mindig nagyon karakteres. És van még egy hozzávaló Fincher receptjéhez: a kiváló eredeti regény. A rendező  csak elvétve vállalt eredeti forgatókönyvet pályája során, inkább mindig igazi kultkönyveket vagy bestsellereket adaptált. A Holtodiglan (kritikánk a könyvről itt) is az utóbbi évek legnagyobb szenzációja (vagy inkább sikere) a könyvpiacon.

Holtodiglan (Gone Girl)

Nem kell tehát túldimenzionálni Fincher művészetét. Ami miatt azonban számomra mégis érdekes a rendező, az az, hogy mire helyezi a hangsúlyt az adaptációiban. Nagyon szereti például az álmok szétzúzását, különösen az amerikait – erről szólt például a Harcosok klubja és a Social Network – közösségi háló. A Holtodiglanban a mintaházasságot, mint álmot töri szét. Azt, ahogy szeretnénk élni, és mindezt a Facebookon mindenkinek megmutatni. Emellett azonban még kitérhetett volna a rendőrség gyengeségére, az újságírás halálára, a gyerekvállalás kérdésére, mert a regényben rengeteg témát meglebegtet az írónő, Fincher azonban mást választott: a médiát.

Az aktuális filmben, az Amy eltűnése utáni napokban a szenzációhajhászat átvált modern boszorkányüldözésbe. Egy megfelelő szakember azonban erre is megoldást talál. A média manipulálja az embereket, a szakember manipulálja a médiát. Különösen az utolsó interjúban látszik, mennyire gerinctelen, aljas és önző a mai média. Én azért éreztem igazán, hogy a rendező röhög a markában, mert azt a felületet kritizálja, ami eladja majd termékét, magát a filmet. Így szórakozik ő, és közben mi is remekül érezzük magunkat. Azon ritka pillanat, amikor mindenki jól jár.

Avatar

Tóth Nándor Tamás

Tóth Nándor Tamás külpolitikai és kulturális újságíró volt. A kettő metszetéből alakult ki filmes specializációja: a politikai témájú és a társadalmi változásokat feldolgozó filmek, valamint a Mediterrán-térség, Németország és Latin-Amerika filmművészete. A Filmtekercs Egyesület pénzügyi vezetője. [email protected]

Add Comment

Click here to post a comment

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

Kilépve a karanténból, de még annak hatása alatt elkészítettük a VLOGtekercs Romantika és nevetés listáját! 12 olyan vígjátékot és-vagy romantikus filmet listáztunk nektek, amit azoknak is látniuk kell, akiket egyébként hidegen hagy valamelyik műfaj. Az egy tucat film között van tinikomédia, animációs film, kicsit alpári, vagy éppen visszafogottabb, de egészen abszurd mozi is, hogy az egész család kedvére válogathasson. Igyekeztünk az elmúlt húsz év filmterméséből válogatni, de volt néhány klasszikus darab, amit annyira a szeretünk, hogy muszáj volt feltennünk a listára. Ráadásul arra is figyeltünk, hogy mindegyik filmet megtaláljátok valamelyik hazai streaming-szolgáltatón!

Inkább elolvasnád?

 

  • Műsorvezetők: Németh Míra, Énekes Gábor
  • Vágó: Nagy Tibor
  • Főcím: Gyenes Dániel
  • Projektvezető: Nagy Tibor
  • Producer: Molnár Kata Orsolya