Kritika

We don’t need no education – A hullám

Bevallom, nem pont ezt vártam Dennis Ganseltől, a Csajok a csúcson rendezőjétől. A hullám az utóbbi évek legfrissebb német filmje, remek forgatókönyvel, meggyőző alakításokkal, szuper zenékkel és kőkemény, ítéletmentes üzenettel.

A rendező Peter Thorwarth-tal karöltve készített forgatókönyvet Todd Strasser azonos című regényéből, mely egy 1969-ben a kaliforniai Porto Altóban valóban végrehajtott kísérletet alapul véve született. A film a történéseket napjaink Németországába helyezi, még közelebb hozva ezáltal hozzánk a problémát, amiről beszél.Rainer (Jürgen Vogel) a projekthéten az autokrácia témáját akarja feldolgoztatni diákjaival, ezért erre a pár napra megalakítja A hullám nevezetű mozgalmat. A szolidaritás és egyenlőség újfajta értékrendet ad a diákoknak, akik folytatni akarják a kísérletet, annak ellenére is, hogy sokan erőszakosan lépnek fel a mozgalmat kritizálókkal szemben. A mozgalom túlnő Raineren, aki már nem tudja féken tartani az eseményeket.

Dennis Gansel a főszereplők kiválasztását nem bízta a véletlenre, Jürgen Vogellel már A fantom, a Marcót alakító Max Riemelt-tel pedig már a Csajok a csúcson forgatásán is együtt dolgoztak. Nehéz lenne bárkit kiemelni a stábból, tökéletesen együttélő csapatot láthatunk, mintha csakugyan egy középiskolás osztályba sétáltunk volna be.

A film legnagyobb erőssége a távolságtartása, amivel a témát kezeli.

Dennis Gansel nem ítélkezik szereplői fölött, szinte dokumentarista szemmel vezet minket végig a történeten hatásvadászat és szentimentalizmus nélkül, ránk bízva a megfelelő következtetések levonását – semmi szájbarágás, amiért nem lehetünk elég hálásak.

Molnár Kata Orsolya

Molnár Kata Orsolya a Filmtekercs.hu egyik alapítója, 2020 augusztusáig főszerkesztője. Jelenleg a Filmtekercs Vizuális Kultúráért Egyesület alelnökeként a Filmtekercs offline rendezvényeiért és partnerkapcsolataiért felel. Geográfusként és filmtörténetre specializálódott bölcsészként végzett, PR-, branding- és marketingtanácsadóként dolgozik. Specializációja a képregényfilm, a sci-fi és a távol-keleti filmek.

Add Comment

Click here to post a comment

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Podcast

Hirdetés

Hirdetés