Kritika

Pán Péter másik oldala – Wendy

Pán Péter társának nézőpontja eddig ismeretlen volt a filmtörténetben. Hogy mik Wendy motivációi, és mit keres ez a messzi délen? Benh Zeitlin már-már hipnotikus képei nem gyerekmesét rejtenek.

Nyolc év után tért vissza új filmmel Benh Zeitlin, és ismét a Sundance Filmfesztiválon debütált. Van még további hasonlóság A messzi dél vadjai és a Wendy között, amelyeket lehet előnynek és hátránynak is tekinteni.

Ez a film ugyanis a több mint 100 éve tartó Pán Péter feldolgozások legújabb darabja, egy új nézőpontból. Hogy a skót regény- és drámaíró, J. M. Barrie története él és virul, mi sem bizonyítja jobban, mint hogy a Wendy premierjének helyet adó fesztiválon egy előzménytörténetet is bemutattak, a Come Away-t.

Wendy

Ezúttal azonban Wendy áll a történet középpontjában, vagyis nem Pán Péter, hanem barátja, egyes feldolgozások szerint szerelme a főszereplő. A film elején egy egyedülálló anya gyermekeként él két ikerfiú testvérével. Minden este úgy fekszik le, hogy szentül hisz Péter létezésében: édesanyja este róla mesél, ezért a kislány telerajzolja a falát a fiú képeivel, reménykedve, hogy egyszer elviszi őt. Végül megtörténik a csoda, ám tündérpor helyett egy arra robogó vonaton viszi magával az örök gyerek Péter hősünket és testvéreit.

Az eredeti londoni történet tehát átkerült az USA déli államaiba, ez azonban csak egy változtatás a sok közül. Fontos többek között, hogy míg korábban a hangsúly a naiv jót megtestesítő Péter és megromlott felnőtt Hook kapitány közötti harcon volt, addig ebben a változatban Wendyé a nézőpont, és a kapitány is csak a film végére kerül elő. A film egy fontos fordulatában ráadásul új értelmet nyer korábbi gonoszsága.

A Wendy lényege azonban mégis az a belső a vívódás, ami a főszereplőben zajlik.

Amíg az eredeti történet axiómaként kezeli, hogy gyereknek maradni jó, addig Zeitlin hőse dilemmázik a Péterhez húzó belső hang és a múlt emlékei, a visszatérés között. Látható a két főszereplő közötti összhang, de Wendy álmában azért mindig ott van a visszatérés vágya.

A rendező szerint saját filmje egy fiú és egy lány barátságát mutatja meg, de éppen ebből látunk tehát kevesebbet. Sokkal inkább tudott a film a címszereplő motivációihoz kapcsolódni, és ezzel el is érkeztünk a Wendy legjobb részéhez. A legtöbbet abból kapjuk, mi az a titokzatos hívás, ami a lányt Sohaország szigetére vonzza, ami miatt kérdés nélkül megbízik Péterben, és mi az, ami később mégis arra viszi őt, hogy vissza kell térni a valóságba felnőni és megöregedni. A „gyereknek maradni vagy felnőni” kérdése azonban inkább a felnőtteknek van megfogalmazva, így – noha alapvetően gyerektörténetről van szó – ez a film több mint gyerekmese.

A forgatókönyv azért így is hagy némi homályt, főleg a mágia és a valóság terén. Nem világos a szigeten idővel felfedezett felnőttek szála sem, akik a földdarab másik oldalán tanyáznak, és a gyerekek közötti konfliktust is felületesen mutatják be. Hogy Péter radikalizmusát vagy Wendy és az ikrek józan eszét kell-e követni, nem derül ki egyértelműen.

A forgatókönyv okozta döccenéseket azonban a varázslatos rendezői vízió és a remek casting kompenzálni tudja.

Zeitlin és csapata talán még A messzi dél vadjait is felülmúló sikerrel találta meg főszereplőjét a teljesen újonc Devin France személyében. A még csak 12 éves fiatal lány a forgatások előkészítésének idején még csak 7 éves volt (8 éve erre a filmre készül a rendező), mégis az ő tekintete viszi végig a majd’ kétórás játékidőt. A rengeteg szuperközeli kameraképet is elviseli gyakran nagyon nehéz forgatási körülmények között hosszú időn keresztül. Szuper párja a Pán Pétert alakító Yashua Mack, aki ránézésre is varázserővel bír, és akinek karakterébe, „civil múltjába” sikerült kicsit becsempészni A messzi dél vadjaiból ismerős mélyszegény fekete rétegeket a déli államokból.

Benh Zeitlin ezekkel az alapanyagokkal tudta leginkább megteremteni a korábbi filmjében tökélyre fejlesztett gyermeki mágikus realizmust. A soha felnőni nem vágyó gyermek archetípusa szépen vegyül először a való életben, Wendy csonka családjának vasút melletti éttermében, majd szép fokozatosan csúszik bele a fantasy világba a gyerekek mindentől elzárt szigetén.

A közelikkel hamar bele tudunk helyezkedni a főszereplő gyermek látásmódjába, ami a szoba falán zajló rajzolt képeken lesz igazán teljessé, mindeközben áthallatszik a felnőttek világa. A figyelem azonban mégis a vágyott mesebeli világban van. Péter megreformált karaktere pedig rögtön be tud húzni minket ebbe a világba, ahonnan már csak olykor-olykor, a főszereplő dilemmáinak megjelenése közben sejlik fel a hátrahagyott élet. Ez pedig szimbolikus értelemben megjelenik a gyerekeknek erőt és hitet adó Anya, egy furcsa, bálnaszerű képződmény képében, mely egyfajta transzcendens élményt hoz el számukra. Végképp új világba léptünk.

Avatar

Sergő Z. András

Sergő Z. András alapító, főszerkesztő-helyettes. Közép-Kelet-Európa, különösen a román újhullám, a délszláv és a magyar film követője. Kedvencei a dokuk, a kamaradarabok, sport- és valláspolitika. sergoandras@filmtekercs.hu

FM ‘tekercs Podcast

Hirdetés

Hirdetés

Címlapon

Video

Kik a legújabb szereplők a streamingpiacon és vajon melyiküké a jövő? A VLOGtekercs második adásában folytatjuk a seregszemlét és egy kis jövendölgetéssel is készültünk!

Műsorvezetők: Németh Míra, Énekes Gábor
Vágó: Nagy Tibor
Főcím: Gyenes Dániel
Projektvezető: Nagy Tibor
Producer: Molnár Kata Orsolya

A videó Tóth Nándor Tamás cikke alapján készült.

Weboldalunkon sütiket használunk.

Ez a weboldal cookie-kat és más követési megoldásokat alkalmaz elemzésekhez, a felhasználói élmény javításához, személyre szabott hirdetésekhez és a hirdetési csalások felderítéséhez. Az Adatvédelmi tájékoztatóban részletesen is megtalálhatóak ezek az információk..