Kritika

Szürke senkik – X – A rendszerből törölve

X - A rendszerből törölve

Ujj Mészáros Károly a Liza, a rókatündér után ismét bebizonyította, hogy lehet jó magyar zsánerfilmet készíteni – az X – A rendszerből törölve nem tökéletes, de bitang erős alkotás remek alakításokkal, parádés operatőri munkával és torokszorító hangulattal.

A magyar műfajfilmesek körében gyakori jelenség, hogy egyetlen zsánerre specializálódnak, vagy nem tesznek túlságosan nagy kitérőket. Antal Nimród szívesen marad a thriller és az akciófilm határterületein belül, Herendi Gábor a vígjátéktól romantikus filmig és vissza mozog. Ujj Mészáros Károly ezzel szemben a tökéletes világosságból váltott az éjfekete éjszakára: egy kacagtató, csodálatosan fantáziadús, a valóságtól erősen elemelkedett romantikus vígjáték után dirigált a rögmagyar valóságot visszatükröző, émelyítően sáros thrillert. Bár nagy a műfaji elmozdulás, a jó bevált recepten a rendező nem változtatott: a forgatókönyvet ismét Hegedűs Bálinttal közösen írta, a kamera másik oldalára pedig újra Balsai Mónit, Schmied Zoltánt és Bede-Fazekas Szabolcsot állította.

A történet középpontjában ismét egy nő áll. Éva, a zseniális rendőr (Balsai Móni) már csak árnyéka önmagának, mióta férje (Fekete Ernő) öngyilkos lett. Az aktákat olvasgatva felfigyel rá, hogy megnövekedett a végzetes balesetek száma az idősek között. Új kollégája, Zoltán (Schmied Zoltán) hajlandó utánanézni a nő ötleteinek – hamarosan kiderül, hogy sorozatgyilkossal állnak szemben. Ahhoz, hogy felgöngyölítsék az ügyet, Évának a múltjával is szembe kell néznie.

Ha Amerikában készült volna ez a film, Évából hős lett volna a végefőcímre – nemcsak az igazságot fedte volna fel, de magát is megváltja biztosan. De ez a film – még annak ellenére is, hogy ez a Budapest nem a mi Budapestünk, és hogy ezek a politikusok nem a mieink –

nem az álomgyárban, hanem az álmok süllyesztőjében készült.

Egyszerre világít rá a kelet-európai néplélek és a korrupciós gépezet működésére. Mégsem ez az, amiben igazán magunkénak érezhetjük: egy amerikai filmben az igazság győzedelmeskedhet mindenek felett – a ma is Oroszország árnyékában élő Magyarországon azonban csak saját igazságok vannak, melyeket szürke senkikként önként rejtünk el a világ elől magunk vagy szeretteink biztonsága érdekében.

Hegedűs Bálint és Ujj Mészáros Károly okosan játszik a határokkal és váratlanul súlyoz a megmutatandó és elrejtendő dramaturgiai fordulatokkal, kellően izgalmas dinamikát adva a történetnek, mely nem elsősorban váratlan fordulataival, hanem atmoszférájával tud hatni. Már a főcímnél megveszik a nézőket kilóra – a Lorát és a Senki szigetét is jegyző

Szecsanov Martin kifordítja sarkaiból a várost, a szürke ötvennél is több árnyalatába öltözteti, és úgy láttatja, ahogy még soha senki.

Hasonlót már láttunk A törvény nevében nyitóképsorain vagy Rév Marcell a Jupiter holdjában bravúrosan megvalósított felvételein, Szecsanov azonban kimaxolja a témát és új szintre emeli az eszközt. Ha semmi más nem történne két órán keresztül, csak az ő képeit néznénk Csengery Dániel zenéivel kísérve, már azt mondanám, érdemes volt megcsinálni ezt a filmet.

De szerencsére ennél többet is kapunk – többek között látjuk Balsai Mónit megint felülmúlni önmagát. Nem véletlenül ő generációjának egyik leginkább foglalkoztatott filmszínésze, hibátlan a játéka, minden apró rezdülésével érzelmek tárházát fejezi ki – éppen emiatt zavaró, hogy többször lejátssza partnereit. Itt-ott emiatt akad is a film, de ha ezektől eltekintünk, szép kerek ívvel lebeghetünk végig ezen a sajátunknak érezhető történeten, ezzel a legbensőnkből táplálkozó hangulattal.

Molnár Kata Orsolya

Molnár Kata Orsolya

Molnár Kata Orsolya a Filmtekercs főszerkesztője és egyik alapítója. Geográfusként végzett, majd szabadúszóként írt. Miközben filmes diplomáján is dolgozik, saját PR ügynökségét építi. Specializációja a képregényfilm, a sci-fi és a távol-keleti filmek. kataorsolya@filmtekercs.hu

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

A szuperhősök már ezerszer megmentették a világot a moziban. Mi a helyzet a tévével?

A VLOGtekercs ebben a hónapban a képregényadaptációk közül azokkal foglalkozik, amik nem a mozit célozzák. A tévében és a streaming-szolgáltatókon sorra érkeznek azok a képregényfeldolgozások amik valamilyen módon különlegesek, ráadásul nem csak saját kategóriájukban. A szuperhősök már meghódították a teljes popkultúrát, beleértve a kiképernyőt is, most megmutatjuk, hogyan!

Műsorvezető: Németh Míra

Szöveg: Vida László

Vágó: Nagy Tibor

Főcím: Gyenes Dániel

Projektvezető: Nagy Tibor

Producer: Molnár Kata Orsolya