Kritika

Szürke senkik – X – A rendszerből törölve

X - A rendszerből törölve

Ujj Mészáros Károly a Liza, a rókatündér után ismét bebizonyította, hogy lehet jó magyar zsánerfilmet készíteni – az X – A rendszerből törölve nem tökéletes, de bitang erős alkotás remek alakításokkal, parádés operatőri munkával és torokszorító hangulattal.

A magyar műfajfilmesek körében gyakori jelenség, hogy egyetlen zsánerre specializálódnak, vagy nem tesznek túlságosan nagy kitérőket. Antal Nimród szívesen marad a thriller és az akciófilm határterületein belül, Herendi Gábor a vígjátéktól romantikus filmig és vissza mozog. Ujj Mészáros Károly ezzel szemben a tökéletes világosságból váltott az éjfekete éjszakára: egy kacagtató, csodálatosan fantáziadús, a valóságtól erősen elemelkedett romantikus vígjáték után dirigált a rögmagyar valóságot visszatükröző, émelyítően sáros thrillert. Bár nagy a műfaji elmozdulás, a jó bevált recepten a rendező nem változtatott: a forgatókönyvet ismét Hegedűs Bálinttal közösen írta, a kamera másik oldalára pedig újra Balsai Mónit, Schmied Zoltánt és Bede-Fazekas Szabolcsot állította.

A történet középpontjában ismét egy nő áll. Éva, a zseniális rendőr (Balsai Móni) már csak árnyéka önmagának, mióta férje (Fekete Ernő) öngyilkos lett. Az aktákat olvasgatva felfigyel rá, hogy megnövekedett a végzetes balesetek száma az idősek között. Új kollégája, Zoltán (Schmied Zoltán) hajlandó utánanézni a nő ötleteinek – hamarosan kiderül, hogy sorozatgyilkossal állnak szemben. Ahhoz, hogy felgöngyölítsék az ügyet, Évának a múltjával is szembe kell néznie.

Ha Amerikában készült volna ez a film, Évából hős lett volna a végefőcímre – nemcsak az igazságot fedte volna fel, de magát is megváltja biztosan. De ez a film – még annak ellenére is, hogy ez a Budapest nem a mi Budapestünk, és hogy ezek a politikusok nem a mieink –

nem az álomgyárban, hanem az álmok süllyesztőjében készült.

Egyszerre világít rá a kelet-európai néplélek és a korrupciós gépezet működésére. Mégsem ez az, amiben igazán magunkénak érezhetjük: egy amerikai filmben az igazság győzedelmeskedhet mindenek felett – a ma is Oroszország árnyékában élő Magyarországon azonban csak saját igazságok vannak, melyeket szürke senkikként önként rejtünk el a világ elől magunk vagy szeretteink biztonsága érdekében.

Hegedűs Bálint és Ujj Mészáros Károly okosan játszik a határokkal és váratlanul súlyoz a megmutatandó és elrejtendő dramaturgiai fordulatokkal, kellően izgalmas dinamikát adva a történetnek, mely nem elsősorban váratlan fordulataival, hanem atmoszférájával tud hatni. Már a főcímnél megveszik a nézőket kilóra – a Lorát és a Senki szigetét is jegyző

Szecsanov Martin kifordítja sarkaiból a várost, a szürke ötvennél is több árnyalatába öltözteti, és úgy láttatja, ahogy még soha senki.

Hasonlót már láttunk A törvény nevében nyitóképsorain vagy Rév Marcell a Jupiter holdjában bravúrosan megvalósított felvételein, Szecsanov azonban kimaxolja a témát és új szintre emeli az eszközt. Ha semmi más nem történne két órán keresztül, csak az ő képeit néznénk Csengery Dániel zenéivel kísérve, már azt mondanám, érdemes volt megcsinálni ezt a filmet.

De szerencsére ennél többet is kapunk – többek között látjuk Balsai Mónit megint felülmúlni önmagát. Nem véletlenül ő generációjának egyik leginkább foglalkoztatott filmszínésze, hibátlan a játéka, minden apró rezdülésével érzelmek tárházát fejezi ki – éppen emiatt zavaró, hogy többször lejátssza partnereit. Itt-ott emiatt akad is a film, de ha ezektől eltekintünk, szép kerek ívvel lebeghetünk végig ezen a sajátunknak érezhető történeten, ezzel a legbensőnkből táplálkozó hangulattal.

Molnár Kata Orsolya

Molnár Kata Orsolya

Molnár Kata Orsolya a Filmtekercs főszerkesztője és egyik alapítója. Geográfusként végzett, majd szabadúszóként írt. Miközben filmes diplomáján is dolgozik, saját PR ügynökségét építi. Specializációja a képregényfilm, a sci-fi és a távol-keleti filmek. [email protected]

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

Kilépve a karanténból, de még annak hatása alatt elkészítettük a VLOGtekercs Romantika és nevetés listáját! 12 olyan vígjátékot és-vagy romantikus filmet listáztunk nektek, amit azoknak is látniuk kell, akiket egyébként hidegen hagy valamelyik műfaj. Az egy tucat film között van tinikomédia, animációs film, kicsit alpári, vagy éppen visszafogottabb, de egészen abszurd mozi is, hogy az egész család kedvére válogathasson. Igyekeztünk az elmúlt húsz év filmterméséből válogatni, de volt néhány klasszikus darab, amit annyira a szeretünk, hogy muszáj volt feltennünk a listára. Ráadásul arra is figyeltünk, hogy mindegyik filmet megtaláljátok valamelyik hazai streaming-szolgáltatón!

Inkább elolvasnád?

 

  • Műsorvezetők: Németh Míra, Énekes Gábor
  • Vágó: Nagy Tibor
  • Főcím: Gyenes Dániel
  • Projektvezető: Nagy Tibor
  • Producer: Molnár Kata Orsolya