Kritika

Zavaros utópia – Éli könyve

Képzeljünk el egy kietlen világot, amit az útonállók és önjelölt nagyurak irányítanak, ahol nincs remény és az emberek szó szerint nyomorognak. Aztán készítsünk belőle egy filmet… Valamilyet…

A Hughes-testvérek új, poszt-apokaliptikus filmje korántsem durran akkorát, mint ahogy azt a rendező páros tervezte. A látvány lenyűgöző, amerre a szem ellát, gondosan megtervezett pusztaság terül el a régi világ rozsdásodó, ütött-kopott maradványaival. A jelmezek szintén a helyükön vannak, persze a maguk rongyos, “szakadt de mégis divatos” módján. Ennyi azonban korántsem elég egy jó alkotáshoz.

Éli (Denzel Washington), a harminc éve vándorló magányos farkas a túlélésért küzd (nem is akárhogy!) a háború után megmaradt és jelentősen átalakult világban. Van egy féltett kincse, a könyv, amit bármi áron védelmez, hiszen küldetésének alapköve. Eszköz ahhoz, hogy az emberek újra hinni tudjanak és egy jobb jövő következzen. De van egy város, annak meg egy ura (Gary Oldman), akinek szintén a könyv kell, habár korántsem ilyen magasztos célok vezérlik.

Kitalálhatjuk, hogy ezután üldözős, verekedős, lövöldözős “hű de izgi” jelenetek követik egymást, miközben Éli rendíthetetlenül araszol Nyugat felé, ahová az Úr megparancsolá, hogy vigye el az immáron nevesített Szent Bibliát. Az egyetlent, mivel az összes többit elégették már. A vallási üzenet igen erős, bár nem tudom miért kellett ebbe ennyire mélyen belenyúlni, ingoványos talaj ez egy tömegfilm esetében. A történet nem nagy szám, pont emiatt zavaró, hogy az első forgatókönyves Gary Whitta kissé túlzásba viszi a ködösítést. Nem rossz dolog, ha néhány részlet a néző fantáziájára van bízva, esetünkben azonban túl sokat görget maga előtt a film. Minimális információ mennyiség csurran-csöppen egy-egy párbeszédből, pontos magyarázatot nem kapunk semmire. A sztori vége teljes mértékben kiszámítható, néhány momentuma konkrétan nevetséges.

Az alkotás sztárjai egyértelműen Denzel Washington és Gary Oldman, mindketten rutinos öreg rókaként bújnak karaktereik bőrébe. Jól állnak nekik ezek a szerepek, Washington annak ellenére, hogy felette is eljárt az idő, kellő vagányságot és keménységet vitt az embertelen körülmények edzette férfi alakításába. Solara szerepében Mila Kunis játéka némileg elmarad színésztársaié mögött, de ez nem zavaró, karakterének megformálását se vitték túlzásba.

Éli könyve (The Book of Eli)
színes, amerikai akciófilm, 118 perc, 2010

rendező: Allen Hughes, Albert Hughes
forgatókönyvíró: Gary Whitta
operatőr: Don Burgess
zene: Atticus Ross
producer: Broderick Johnson, Andrew A. Kosove, Joel Silver
vágó: Cindy Mollo

szereplők:
Denzel Washington (Éli)
Gary Oldman (Carnegie)
Mila Kunis (Solara)
Michael Gambon (George)
Malcolm McDowell (Lombardi)
Jennifer Beals (Claudia)
Tom Waits (mérnök)
Ray Stevenson (Redridge)

IMDb-átlag: 7,1
www.sonypictures.net/movies/bookofeli

Kollár Flóra Anna

A BGF túltelített turizmus-vendéglátás szakának táborát erősítem, így bárkiben joggal merül fel a kérdés, mit keresek egy filmkritikai oldal szerkesztői között. A válasz a sokoldalúság, az ember addig próbáljon ki mindent, amihez kedvet, tehetséget érez, míg lehetősége van rá. Így voltam ezzel én is, mikor 2008 augusztusában, laikus filmimádóként a Filmtekercshez kerültem. Azóta nagy szerelmem, a rendezvényszervezés mellett folyamatosan fejlesztem a bennem érlelődő újságírót.

Filmek: Mindenevő lévén, nem tudok listát írni a kedvenceimről. Felőlem támadhat a Mars, apríthatnak a zombik, hősködhetnek a túsztárgyalók, szenvedhetnek fiatal, vagy épp idősödő párocskák az élet nagy dolgain. Jöhet a szórakoztató „limonádétól” kezdve, a könnyekig megható drámán keresztül a sötét hangulatú thrillerig minden; bármit szívesen megnézek, majd szelektálok.

Add Comment

Click here to post a comment

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Podcast

Hirdetés

Hirdetés