Kritika

Zombis-zavaros – [REC]

recVajon biztonságban van egy csinos spanyol műsorvezetőlány a zombiktól? Tény, hogy a mindenféle szörnyek mindig sűrűn bukkantak fel csinos lányok körül, és az Ideglelés óta valahogy buknak a kézikamerára is. Spanyolországban ugyan sosem voltak honosak a zombik, de hát ki tudhatja, hová el nem jutnak a divatot követve?

Ízlés dolga, hogy az embernek tetszenek a kézikamerás felvételek vagy fejfájást kap tőlük. Szintén ízlés dolga, hogy szereti-e a horrofilmet, s amellett a zimbes-zombisat. Nem lehet valami nagy azoknak a tábora, akiknek mindhárom műfaj egyszerre jön be, a [REC] tehát erősen rétegfilm. Ahhoz képest a kritikái elsöprően jók. Az IMDb-n 7,8 ponton áll, a Rotten Tomatoes 94 százalékot adott neki, dicsérik a színészi játékot, a hangulatteremtést, a feszes és rémisztő történetet. Most aztán gondolkodhatok, hogy vajon én nem férek be a célközönségbe, vagy más ok miatt nem tetszett a [REC]?

Lista! Kézikamerás film? Ideglelés rendben, Cloverfieldet imádom, kipipálva. Horror? Módjával, és lehetőleg nem egyedül (én kis félős), de kipipálva. Zombik? Minden mennyiségben, a Kaptártól Romeróig. Nofene, a [REC] az én rétegfilmem, akkor miért nem szeretem?

Talán a túlzásba vitt kamerakapkodás, a sokszor kivehetetlen történések idegesítenek. Annyira nem lehet tudni, mi zajlik a vásznon, mintha a rossz emlékű második Bourne-filmet néznénk. Sokszor elhomályosul a kép, eltűnik a fókusz, sötétbe vész minden. Ez bár érthető mind a történet szerint (zombikkal körülvéve az operatőr nem pont a látványra fog koncentrálni), mind a valóságban (kis költségvetés, olcsó díszletek, nem árt az a kis bizonytalanság a képen), mégis, érthetősége dacára roppant zavaró.

Talán a történet miatt a nemtetszésem. Ahhoz képest, hogy véletlenszerűen felvett amatőrfilmnek álcázza magát, a [REC] igen sokmindenre fényt derít: okokra, tettesekre, miértre és hogyanra. E téren számomra a Cloverfield az etalon, ahol a háttérből semmi sem derül ki az égvilágon. És nagyon is megírt módon zajlanak az események, a horror zsáner legtipikusabb forgatókönyve szerint: gyanútlan kezdet, nincs-menekvés-szituáció, végül pedig a fészek, a szörny barlangja, a rettegés mélye.

De az is lehet, hogy pusztán azért nem szeretem, mert semmi újat vagy érdekeset sem mutat. A maga műfajain belül legföljebb átlagos. Vannak szebb álcázott amatőrfilmek, jócskán vannak ijesztőbb horrorok, zombitéren pedig már a műfaj paródiája is rég kifulladt.

Azért elismerést érdemel a szerzők bátorsága. Ezt a kísérletet annyi helyen el lehetett volna rontani, gyöngébb színészektől a realizmus túladagolásáig, hogy le a kalappal még egy erős átlagos eredmény előtt is. Miért nem készül ilyen Magyarországon? A [REC] mutatja meg az rendező kurázsiját, nem azok a tizenöt fő/hónap nézőszámú művészfilmek, amiket különben is pont hogy zombik csinálnak és néznek.

Havasmezői Gergely

Havasmezői Gergely a Filmtekercs egyik alapítója. Történészként és újságíróként végzett, kommunikációs doktoriján dolgozik. Specializációja a film- és mozitechnika, a sci-fi és a társadalmi problémákkal foglalkozó filmek.

Feliratkozás
Visszajelzés
guest
0 hozzászólás
Inline Feedbacks
Mutasd az összes megjegyzést!