Magazin

Ezt bezsákolták! – Minden idők 10 legjobb kosaras filmje

A sportfilmek különleges válfaját alkotják a kosárlabda köré szerveződő alkotások, a palánk alatt ugyanis olyan kérdések kerülhetnek a felszínre, mint a női egyenjogúság, az afroamerikaik társadalmi helyzete, az alkohol-, és drogfüggőség, illetve az apa-fiú kapcsolatok ambivalenciája.

“A kosárlabda költészet mozgás közben.”A játék ördöge főhőse, az NBA sztár Ray Allen gyönyörű összefoglalását adja a játék szépségének. A sport itthon viszonylag alacsony népszerűségnek örvend, azonban a Netflixen debütált The Last Dance hazai sikere megmutatta, hogy Michael Jordan és a Chicago Bulls ‘90-es évekbeli szériája még mindig elevenen él mindenkiben.

Íme, a legjobb filmek, amik a kosárlabda körül forognak!

 

A legjobb dobás (David Anspaugh, 1986)

Mérhetetlenül naiv David Anspaugh filmje, és éppen ezért imádnivaló. A legjobb dobás minimalista története az ’50-es évek Indiana államába kalauzol el bennünket, ahol egy pöttöm kis falu, pöttöm kis iskolájának, pöttöm kis kosárlabda-csapata próbál boldogulni a megyei bajnokságban új edzőjével, a marcona, kétes múltú Norman Dale-lel (Gene Hackman). A falu népének a kosárlabda olyan, mint hívőnek a Biblia; követik, tisztelik, a tanok szentek és sérthetetlenek. Nem csoda, hogy ellenzik Dale minden korábbi tapasztalásukat felülíró edzői felfogását. 

A Hickory iskola hét kosarasa a falu legnagyobb büszkesége. A goromba edző szabályai lassan egy csapattá kovácsolják őket, akik nem nevetik ki a legkisebb, legügyetlenebb társukat, hanem vállt vállnak vetve harcolnak egymásért. A legjobb dobásban a kosarazás szenvedélyként jelenik meg, amely feledteti a problémákat, kiutat nyit a hétköznapok nehézségeiből, a lélek terapeutája. Dale-t dühkezelési problémák miatt tanácsolták el egy évtizede az egyetemi csapatától, a suli legjobb kosarasa, Jimmy (Maris Valainis) korábbi edzőjét gyászolva hagyott fel a társas érintkezéssel, Shootert (Dennis Hopper) kitaszította mind a falu, mind a saját fia az alkoholizmusa miatt, maga a közösség pedig azért képtelen fejlődni, mert nem mer nagyban gondolkodni és képtelen a változásra. 

Sokféle ember sokféle nyűggel, de egyetlen céllal; elfogadásra leljenek. A Hickory fiainak csodájában a történelemírás csak egy extra adalék, hiszen a szereplők számára ez a lehetőség volt A legjobb dobás, hogy egyszer s mindenkorra révbe érjenek, a film végére pedig mintegy mindegy, hogy a gyűrűről kifelé vagy befelé pattan a laszti. (Gyenes Dániel)

Avatar

Dunai Marcell

Dunai Marcell a Budapesti Corvinus Egyetem nemzetközi tanulmányok szakán végzett, jelenleg szakirányú továbbképzését végzi mentálhigiénés segítő szakember szakon. A ráckeresztúri Fiatalkorúak Drogterápiás Otthonában dolgozik terápiás munkatársként: munkájából kifolyólag vonzza a függőségek pszichológiája, a felépülés folyamata és az ennek tükrében megjelenő emberi kapcsolatok filmes reprezentációi.

Avatar

Gyenes Dániel

Gyenes Dániel a PPKE kommunikáció szakos, filmen és újságíráson specializált hallgatója. Ha egy filmben egyszerre jelenik meg a misztikum és a társadalomkritika, nála tuti befutó.

Avatar

Sergő Z. András

Sergő Z. András alapító, főszerkesztő-helyettes. Közép-Kelet-Európa, különösen a román újhullám, a délszláv és a magyar film követője. Kedvencei a dokuk, a kamaradarabok, sport- és valláspolitika. sergoandras@filmtekercs.hu

Avatar

Szécsényi Dániel

Szécsényi Dániel a Magazin és Moziban rovat szerkesztője. Kedvencei az életszagú, morális kérdéseket feszegető filmek, a kamaradarabok és az igényes blockbusterek.

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

A szuperhősök már ezerszer megmentették a világot a moziban. Mi a helyzet a tévével?

A VLOGtekercs ebben a hónapban a képregényadaptációk közül azokkal foglalkozik, amik nem a mozit célozzák. A tévében és a streaming-szolgáltatókon sorra érkeznek azok a képregényfeldolgozások amik valamilyen módon különlegesek, ráadásul nem csak saját kategóriájukban. A szuperhősök már meghódították a teljes popkultúrát, beleértve a kiképernyőt is, most megmutatjuk, hogyan!

Műsorvezető: Németh Míra

Szöveg: Vida László

Vágó: Nagy Tibor

Főcím: Gyenes Dániel

Projektvezető: Nagy Tibor

Producer: Molnár Kata Orsolya