Magazin

8 tipp az új évre, ha formába akarsz lendülni (X)

Az új évre sokan tekintenek úgy, mint egy tiszta lapra, ami telis-tele van új lehetőségekkel: januárral új lendületet kapunk, hogy elérjük a céljainkat. Ezek a célok pedig sokfélék lehetnek, valaki a munkájában szeretne előrelépni, van, aki saját magát fejlesztené, például új készségek elsajátításával, de a legtöbben ilyenkor azt célozzák meg, hogy egészségesebben fognak élni és ezzel formába lendülnek.

Sajnálatos tény, de a statisztikák egyértelműen azt mutatják, hogy az újévi fogadalmak közel felét igen hamar megszegjük: általában január végéig tart ki a lendületünk. Egyes felmérések szerint a fogadalmat tevők közel 50%-a februárban már nem követi a kitűzött lépéseket, hosszú távon pedig ez a 10%-ot sem éri el. Ha mi nem szeretnénk így végezni, akkor fontos, hogy okosan kezdjünk bele az életmódváltásba – mindegy, hogy az álomalak elérése vagy az egészségünk miatt csináljuk az egészet.

A következőkben nyolc konkrét tanácsot adunk, amelyek segíthetnek, hogy az idei év valóban a jó irányról szóljon!

Vessük papírra!

Az első dolog, amit megtehetünk a céljaink elérése érdekében, az nem más, mint hogy leírjuk azokat. Ezzel nemcsak tudatosítjuk magunkban, hogy mi az, ami felé dolgozunk, de abban is segít, hogy konkrétabban megfogalmazzuk, mit szeretnénk. Például az, hogy „szeretnék lefogyni” nem egy jó megfogalmazás. Az viszont, hogy „szeretnék 8 kilót leadni 3 hónap alatt” már egy sokkal kézzel foghatóbb kitűzés, ami felé máris elkezdhetünk haladni azzal, hogy a konkrét lépéseket is felírjuk, amivel ezt elérnénk.

Lényeges, hogy ilyenkor mindig reális célokat fogalmazzunk meg. Ezzel ugyanis könnyebben fenntarthatjuk a motivációnkat és nem leszünk lelombozva, ha nem sikerül például 20 kilótól megszabadulni 2 hónap alatt – ami nemcsak szinte lehetetlen, de egészségtelen is volna.

Kísérletezzünk!

Sokaknak azért nem sikerül igazán formába lendülniük, mert nem kapnak rá az egészséges életmód ízére. Ez pedig nem is csoda, ha olyasmit csinálunk, amit nem élvezünk. Például: hiába tűzzük ki magunk elé, hogy ezután heti háromszor elmegyünk futni, ha utáljuk ezt a mozgásformát. Ehelyett inkább próbáljunk ki minél több sportot, amíg meg nem találjuk azt, ami örömet okoz, ami miatt szívesen állunk fel a kanapéról heti 3, 4 vagy akár 5 alkalommal is! Valaki számára ez a jóga, valaki szívesebben pattan fel egy trekking kerékpárra vagy húz boxkesztyűt. 

Alakítsunk ki egy rutint!

Ahhoz, hogy a testünk elkezdjen átalakulni, és ezzel együtt egészségesebbek is legyünk, fontos, hogy rendszeresen mozogjunk. A következetes edzés javítja a szív- és érrendszer egészségét, az izomrendszer állapotát, segít a betegségek leküzdésében, de javítja a hangulatot és csökkenti a stresszt is. Így akár a fogyás a célunk, akár csak az, hogy jobban érezzük magunkat, fontos egy rutin kialakítása. Általános ajánlások szerint hetente minimum 150 perc közepes intenzitású aerob edzést kell végeznünk, ami lehet a már említett futás, trekking kerékpározás vagy éppen az úszás. 

Fontos, hogy a rutinban helyet kapjanak a kardiógyakorlatok mellett az erősítő edzések is, hiszen az izmaink testünk fontos tartóelemei, amiket rendszeresen erősítenünk kell. Ha már kész a tervünk, írjuk be annak részleteit a naptárunkba, és tartsuk magunkat hozzá, amíg már észrevétlenül is beépül az életünkbe a mozgás!

Keressünk egy társat!

Nem véletlen, hogy a legnagyobb sztárok általában személyi edzőt fogadnak – ez ugyanis segít fenntartani a motivációt, amellett, hogy profi segítséget ad a gyakorlatok során. Ha nekünk erre nincs lehetőségünk, akkor keressünk egy rokont vagy barátot, aki hasonló cipőben jár. Vele összehangolhatjuk az edzéseket, például felpattanhatunk egy-egy trekking kerékpárra, és bevehetjük a közeli kirándulóhelyeket, recepteket cserélhetünk vagy épp motivációs idézeteket oszthatunk meg egymással. Ne becsüljük le ennek az erejét!

Együnk jól, együnk jót!

A diétákkal nagyjából ugyanaz a helyzet, mint a sportokkal. Azért nehéz ezeket fenntartani, mert nem választjuk meg okosan, hogy milyen táplálkozási szokásokat követünk. Amikor az étkezésről van szó, gondoljunk arra, hogy az, amit megeszünk, amivel tápláljuk a testünket, az életünk minden területére hatással van. Bánjunk úgy a testünkkel, mint egy templommal, adjunk meg tehát mindent neki, amire szüksége van. A helyes étrenddel ugyanis erőt adhatunk magunknak a mindennapokhoz, megerősíthetjük az immunrendszerünket, jobb lehet a hangulatunk és még a testünk is szebben alakulhat. 

Fogyasszunk ennek érdekében minél több antioxidánsokban gazdag ételt, teljes kiőrlésű gabonákat, sok-sok zöldséget és gyümölcsöt, sovány fehérjéket! Fedezzük fel az alapanyagok sokszínűségét, ne kövessünk túlzottan tiltó, egyes élelmiszercsoportokat teljesen kizáró diétákat, és figyeljük a testünk jelzéseit!

Fordítsunk figyelmet a pihenésre!

Ezt több módon is érthetjük. Egyrészt fontos, hogy az edzésnapok után tartsunk szüneteket, pihenőnapokat is, hiszen az izmainknak is szüksége van egy kis szusszanásra. Másrészt pedig figyeljünk oda a megfelelő – esténként 7-9 óra – alvásra, hiszen ez is elengedhetetlen az egészség és a fittség szempontjából. Az alváshiány miatt rosszul érezhetjük magunkat, lelassulhat az anyagcserénk és még az étvágyunk is megnőhet, miközben leépül az immunrendszerünk, így fogékonyabbak lehetünk a betegségekre.

Ne ostorozzuk magunkat!

Mindenkinek az életében akadnak olyan napok, amikor nincs erőnk semmihez, amikor nincs kedvünk semmit csinálni vagy épp amikor hajlamosabbak vagyunk egy-egy egészségtelen nassolnivaló után nyúlni. Fontos, hogy ezeket a napokat korlátozzuk, ugyanakkor nem szabad miattuk ostorozni magunkat. Ha ugyanis így teszünk, azzal könnyen elindíthatunk egy „minden mindegy”-folyamatot, ami mint egy lavina, hamar véget vethet az életmódváltásunknak. Legyünk magunkkal elnézőek – ésszerű kereteken belül!

Szponzorált cikk

Címkék

Támogatott tartalom

Feliratkozás
Visszajelzés
guest
0 hozzászólás
Inline Feedbacks
Mutasd az összes megjegyzést!
WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com