Magazin

A bollywoodi film dalban mondja el

A bollywoodi filmdömpingnek köszönhetően a filmzene téma is közel végtelen. Beszélni inkább a párhuzamok és ellentétek mentén lehet, vagyis, hogy miként viszonyulnak egy nem-bollywoodi filmben megjelenő zenéhez, miért annyira más ez?

A bollywoodi filmek szinte kötelező eleme a dalbetét, mely közel tíz perces, és többször is előfordul egy átlagosan három órás film során. Ám itt a dalbetét nem olyan szerepet tölt be, mint egy musical énekes-táncos jelenete, hiszen a bollywoodi filmekben az ének és tánc a történet része. Tehát amikor filmzenéről beszélünk, tulajdonképpen speciális filmrészletekről van szó, vagyis a filmek azon jeleneteiről, amikor énekelnek.

Fontos tudni, hogy a bollywoodi sztárkultusz külön dobogókat tart fenn az énekesek számára (a dalokat nem a színészek éneklik el, hiába félistenek, ennyi mindent nem várhatunk el tőlük). Szóval nem kell őket sajnálni, amiért odaadják a hangjukat a színészeknek, őket is ünneplik elegen.

A filmzenék, vagyis zenei betétek különlegessége, hogy gyakorlatilag trailerként is megállják a helyüket:

egy darab történet, a legnagyobb (és általában legszerelmesebb) jelenetek, különleges tájak és isteneket igéző táncok-dalok. Továbbá a zenei betétek miatt lehet egy bollywoodi filmet ezerszer újranézni. A történetet már mindenki tudja, sokszor még mielőtt először látná, hiszen gyakoriak az adaptációk, illetve régi indiai legendák, mesék megjelenítése, viszont meghatódni újra és újra meg lehet Shah Rukh Khan pillantásaitól. Ez persze ízlés dolga. Az viszont tény, hogy a férfiszínész népszerűsége oly hatalmas, hogy már-már az isteni szférába emeli őt.

A következő filmjelenet mindent elárul. A harc egy gyönyörű lány kezéért folyik, s már alakulnak a dolgok, amikor egyszer csak megjelenik ő, vagyis az egyes számú férfi Indiában, s egyszerűen nem marad kérdés, hogy ő viszi el a lányt, úgyhogy az udvarló egyszerűen megkéri Shah Rukh Khant, hogy hagyja meg neki, a sorsuk már össze van kovácsolva. És akkor a félisten távozik a színről…

S mivel ezt tényleg látni, hallgatni és élvezni kell, következzen még öt dalbetét, ami remekül prezentálja az indiai istenférfi munkásságát.

1. Dilwale dulhania le jayenge (Aki bátor, azé a menyasszony)

2. Dil se (Szívből igazán)

3. Devdas

4. Om Shanti Om

5. Ra.One

Keller Mirella

Keller Mirella az ELTE Filmelmélet és filmtörténet, illetve Magyar nyelv és irodalom szakán végzett. Jelenleg a Nyelvtudományi Doktori Iskola PhD-hallgatója. 2008 óta publikál filmes cikkeket, 2010 óta a Filmtekercs.hu szerzője.

Feliratkozás
Visszajelzés
guest
0 hozzászólás
Inline Feedbacks
Mutasd az összes megjegyzést!
WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com