Egy nem mindennapi zeneszerző darabját mutatták be a debreceni Csokonai Színházban: Magyarországon a cívisvárosban játsszák először Erich Wolfgang Korngold A halott város című operáját.
Korngold neve ugyan keveseknek ismerős, munkásságának örökségével mégis mindenki találkozott, aki már látott egynéhány filmet. 1897-ben született Brünnben, és már gyerekkorától kezdve muzsikusnak szánták: a zenekritikus apa fiát már 5 éves korától zongorázni tanította. Mindössze 19 volt, amikor bemutatták első operáit: a Polükratész gyűrűjét és a Violantát. Max Reinhardt rendező kérésére 1929-ben Amerikába vándorolt, ahol filmstúdióknak kezdett el dolgozni: először a Paramount, később pedig a Warner Bros. kötött vele szerződést. Itt a kalandfilmek zenéjének szerzésére „szakosodott”: őt tarják az úgynevezett hollywoodi hangzás egyik kidolgozójának. Az ő szemében a filmzene énekhang nélküli opera volt. Fontosnak tartotta, hogy minden szereplőnek külön vezérmotívumot komponáljon.
Munkássága elismeréseként az Anthony Adverse című filmért Oscart nyert 1936-ban, azonban ekkor még a stúdiók zenei részlegének vezetői kapták a díjat, nem a komponisták. Két évvel később viszont megváltoztatták a rendszert, és a The Adventures of Robin Hoodért immár maga Korngold vehette át a kitüntetést. Zsidó származása miatt nem tudott hazatérni Ausztriába, ezért végleg az Egyesült Államokban maradt. 1957-es haláláig folyamatosan ingázott a film- és a komolyzene világa között.
Korngold zenéjén leginkább Puccinira emlékeztető hatások érhetők tetten – talán emiatt is lett az olasz zeneszerző A halott város egyik legismertebb rajongója. Korngold hollywoodi műveinek jelentőségét a darab karmestere, Kocsár Balázs is méltatja: „Ő volt az egyike azoknak, akik – éppen a puccinis hatáson nevelkedve – megteremtik azt a szimfonikus filmzenét, amely a mai közönségnek a Csillagok háborújából vagy A Karib-tenger kalózaiból lehet ismerős.”
A halott várost – amit élete egyik fő művének tekintenek – 23 évesen szerezte. A történet Bruges-ben játszódik, főszereplője Paul, aki halott feleségét, Marie-t gyászolja, mikor találkozik az asszonyra kísértetiesen hasonlító Mariettával. Ebből is látszik, hogy alapvetően sötét tónusú darabról van szó, amely olyan univerzális témákkal foglalkozik, mint a gyász, a szerelem és a vágyakozás. A két főszerepet a Magyar Állami Operaházból ismert Rálik Szilvia és Nyári Zoltán játssza, előbbi kettős szerepben: a halott feleséget és annak hasonmását, a bohém táncosnőt is ő alakítja.
A darabot január 27-én mutatták be a Csokonai Színházban, és egészen márciusig fogják játszani.