Ahhoz képest, hogy milyen csalódás övezte A hobbit első részét, a Smaug pusztasága egészen jó eredménnyel indult neki a karácsonyi szezonnak. Madea viszont mozis karrierjének leggyengébb nyitányát produkálta alapos fejfájást adva Tyler Perrynek a jövőt illetően. A két szűk körben bemutatott és még hosszú út előtt álló premierfilm (Banks úr megmentése, Amerikai botrány) sorsa viszont igencsak kérdéses.
A Gyűrűk ura-A hobbit univerzum második legerősebb nyitányával vágott neki A hobbit – Smaug pusztasága (The Hobbit – The Desolation of Smaug, magyar bemutató: december 12.) HHa bevételért zajló harcnak, mégsem lehetnek maradéktalanul boldogok a készítők. Igaz, a csalódást valójában már tavaly érzékelték, mert az Egy váratlan utazás látva mindenki számára elég hamar világos lett, A hobbit valójában csak halvány próbálkozás a filmtörténeti mérföldkőnek számító A gyűrűk urához képest.
A negyedik (vagy a fantasy birodalom időrendjében első) rész bevételi adatai tökéletesen letükrözik az előbb említett állítást, hiszen a premierjének hétvégéjén nagyjából annyian voltak kíváncsiak rá, mint a minőségi és nézettségi szempontból egyaránt csúcstartó A király visszatérre. Míg azonban az utóbbi összesen 377 milliót (mai árakon 495 milliót) gyűjtött össze a jegypénztárakból 2003 telén, az Egy váratlan utazás ezzel szemben 303 milliónál megállt.
A Smaug pusztaságának tehát már a lehűtött kedélyű nézőtábort kellett meggyőznie saját igazáról. Ezzel a producerek is tisztában voltak, marketingre nem is sajnálták a pénzt, ezáltal noha idén 13%-kal kevesebbel indult Bilbó kalandja, mint tavaly, mégis a fentiek tükrében ez igen jó eredménynek számít (én kevesebbre számítottam). Ezzel együtt is az új trilógia első részének 300 milliója nem lesz meg, valahol 250 millió körül zár majd a Smaug pusztasága.
A hobbit három része egyébként vélhetően január közepe környékén fordul át nyereségessé, bár ezt igen nehéz lenne pontosan megmondani. Ellentmondásos hírek jelentek meg a költségvetésről, ezek közül a 600 millió dollár tűnik reálisnak (ebben már benne van a 266 napos első és a 70 napos utóforgatás is költsége is). Az eredeti kalkulációk alapján 275 millió bevétel kellett volna részenként, de ez még az előtt volt, hogy Peter Jackson rendező még egy részt hozzácsapott volna. Az óriási marketingköltségeket teljes egészében fedezik a nemzetközi piacokról érkező bevételek, sőt még Hollywoodnak is marad abból profitra.
A lista második helyére került rendkívül alacsony bevételcsökkenéssel a Jégvarázs (Frozen, magyar bemutató: december 5.). Az animáció még mindig zsúfolt termekkel fut, a nagy kérdés, hogy a karácsonyi családi mozizások mennyit tudnak még hozzáadni bevételéhez.
Csak a harmadik helyen indult 16 millióval Tyler Perry új, afroamerikaiaknak szóló vígjátéka, az A Madea Christmas. A néger komikus hatodszor bújt női ruhába közönsége kedvéért, és most először egyértelműen a kifáradás jeleit mutatja a 2006-ban indult koncepció. Akiknek Madea még ismeretlen: ő egy átlagos fekete bőrű, nagyszájú, magabiztos asszony, aki állandóan furcsa kalandokba keveredik.
A sorozat még 2005-ben indult Egy dühös asszony napjója címmel, a későbbiekben pedig már mindegyikben szerepelt Madea neve. A harmadik vígjáték idején állt a csúcson Tyler Perry: az 2009-ben 41 milliós nyitás után 90,5 milliót kaszált. Azóta viszont minden rész kevesebbel nyitott, bár a tavaly nyári Madea néni, avagy a tanú védtelen a második legnagyobb bevételt érte el (65,7 millió).
Erre esélye sincs az A Madea Christmas-nek. Az afroamerikaiaknak szánt moziknál még inkább az első hétvégére koncentrálódik a bevétel, igaz, ezt a tételt az ünnepek ezúttal felülírhatják. Az viszont meglepő, hogy a karácsony, Madea és Tyler Perry neve sem volt elég a közönség kíváncsiságának felkeltéséhez.
A kritikusok egyébként szinte minden rész esetében azt tanácsolják, kerüljék el a mozikat Madea esetében a nézők, akik szintén általában negatív visszajelzéseket adnak, de ez eddig keveseket tántorított el. Hogy most mi lehet az oka, az meglehetősen bizonytalan, mindenesetre a mentségére szól, hogy december első felében sosem teljesítenek jól a premierek. Végeredménye 50 millió felett várható, de az is csak karácsonyi témája miatt.
Még mindig 10 millió fölötti bevételt hoz Az éhezők viadala: Futótűz (The Hunger Games – Catching Fire, magyar bemutató: november 21.), és a téli szünetben kis szerencsével át is lépi a 400 milliós határt (a Thor: Sötét világ pedig a 200-at). Az Out of the Furnace folytatja lejtmenetét, noha a vártnál valamivel alacsonyabb bevételcsökkenést szenvedett el. A top tíz legjobb esését a Philomena – Határtalan szeretet (Philomena, magyar bemutató: december 26.) produkálta, ami első alkalommal teljesített a várakozások fölött. A korábbi bemutatók közül ki kell emelni az Elpuskázvát (Delivery Man, magyar bemutató: december 19.), a Vince Vaughn-vígjáték megugrotta költségeit, és ettől a ponttól profitot termel a gyártó Buena Vistának.
A limitált kópiaszámmal futó alkotások között két újoncot találunk. Az Amerikai botrány (American Hustle, magyar bemutató: január 23.) ezek közül a sikeresebb, ami mindössze 6 moziból csaknem 1 millió dollárt gyűjtött össze – termenkénti átlaga a 14. legnagyobb érték a box office történelemben. Nézői között fele-fele arányban képviseltették magukat a fiatalok és az idősebbek, valamint a férfiak és a nők – joggal mondhatjuk, minden korosztályt megszólított a történet.
A kiváló szereposztás, a rendező jól csengő neve és rendkívül elégedett kritikák megtették hatásukat, a várakozás tényleg a tetőfokára hágott a filmmel kapcsolatban már hetekkel ezelőtt is, amit csak tovább fokozott a hét Golden Globe jelölés. A nézői visszajelzések is döntő részben pozitívak, bár a Cinemascore-on található B+ ad némi okot az aggodalomra.
A széles körű premiert december 20-ra időzítették, tehát minden a jövő héten dől el (ugyanez igaz a Banks úr megmentésére). A költségvetése mindössze 40 millió dollár, ennek begyűjtése a már említett hátszél miatt nem jelenthet problémát. Véleményem szerint a 100 millió a reális cél, de az Oscar-jelölések hatására még akár ennél többre is lesz esélye.
Ilyen fényes kilátások nem állnak a Banks úr megmentése (Saving Mr. Banks, magyar bemutató: január 30.) előtt, és ez már a 15 moziban tartott első hétvégének látogatottsági adataiból is látszik. A 27 558 dollár ugyanis remek értéknek számít függetlenfilmek esetében, de egy Tom Hanks és Emma Thompson főszereplésével játszódó mozi esetében gyengének számít.
Pedig az eredeti Mary Poppins-film keletkezését feldolgozó komédiáról igen jó hírek érkeztek a Londoni Filmfesztiválról, és érthető módon a Disney is nagy reményekkel bír az alapítójáról szóló történettel kapcsolatban. A premier környékén viszont már a kritikusok visszafogott lelkesedést tanúsítottak a film iránt. Ezt mutatja például az egyetlen, árválkodó Golden Globe-jelölés is Emma Thompsonnak (és bár a Golden Globe-ot a filmkedvelők érthető módon nem veszik komolyan, az amerikai nézők döntő része igen, ezért box office-szempontból kifejezetten relevánsnak számít).
A Banks úr megmentése 35 milliójába került a Disneynek, és ez várhatóan meg is térül majd a következő hetekben pusztán családbarát témája miatt is. Ahogy korábban az Amerikai botrány kapcsán is említettem, minden a következő héten múlik, a jelek azonban nem túl bíztatók, véleményem szerint 50 millióra tehető végösszeg.
A művészfilmek közül még érdemes megemlíteni, hogy a Nebraska bevétele a kópiák megkétszerezésének hatására javult ugyan valamelyest, de még mindig igen rosszul áll. Az Inside Llewyn Davis viszont a második hetében is remek értékeket ért el, miközben a 12 év rabszolgaság lassan befejezi box office-pályafutását, végeredménye 40 millió körül várható.
A következő héten még karácsony előtt beslisszan A híres Ron Burgundy legendájának folytatása, továbbá a Fox ringbe küld egy családi kalandfilmet, a Dinoszauruszok, a Föld urait. Nekik kell felvenni a versenyt az Amerikai botránnyal és Banks úr megmentésével, alacsony kópiaszámmal pedig bemutatják a szezon újabb ezer jelöléssel és díjjal kitüntetet drámáját, A nőt.