Darren Shan ezúttal nem a tini „vámpíros” borzongás, hanem agyi kapacitásunkat jobban kihasználó témához nyúlt. Utópisztikus világba vezet minket, melyben a gengsztereké a főszerep, a realitás pedig sokadlagos szempont.
Ebben a különös világban ismerjük meg Capac Raimit, aki hírhedt és nagy hatalmú gengszterré szeretne válni a Kardinális városában. Nincs is ezzel semmi gond egészen addig, míg a Város atyja magához nem emeli, és Capac rá nem jön, hogy semmire nem emlékszik a Városba érkezése előtti életéről, barátai pedig oly nyomtalanul tűnnek el, mintha soha nem is léteztek volna.
Az alapsztori nem rossz, bár meg kell hagyni, néhány fejezeten át kell rágnunk magunkat, mire „beleszokunk” a Shan által megalkotott különös és félelmetes utópiába, melynek sajátos szabályaihoz vagy alkalmazkodik egy karakter, vagy egészen gyorsan meghal.
Shan remekül megformálta figuráit, melyek segítségével az olvasó ráhangolódik eme különös világra. Együtt mozdul és gondolkodik Capac-kal, próbálva megfejteni a hatalmas rejtélyt, mely a Várost a legapróbb porszeméig áthatja. Remek, thriller elemekkel átszőtt krimi bontakozik ki előttünk, melynek furcsa működésű karakterei mind-mind a nagy egész részét képezik.
Shannek sikerül olyan végkifejlettel megörvendeztetnie olvasóit, melyre nem is gondoltak volna, maximum legmerészebb gondolat-foszlányaikban. Izgalmas végjáték kerekedik az igazság megismerése körül, miközben a kezdeti nehézségek után szemünk végre falja a sorokat és oldalakat. Kíváncsian várom, hogy ezek után milyen mederben folyik tovább a Városi élet, Shan hogyan folytatja jól indított trilógiáját.
Darren Shan: A holtak vonulása – Város-trilógia: első kötet
Nyitott Könyvműhely, 2010.