Magazin

A jó, a rossz és a cringe – Ilyen volt a 2020-as Oscar

Magyar idő szerint hétfő hajnalban véget ért az idei rövidre szabott díjszezon, ám a 92. Oscar-gálát az Élősködők történelmi diadalma sem mentette meg a nézői apátiától. Én viszont idén is végigültem, hogy neked ne kelljen.

Tavaly harminc év óta először gazdátlan maradt Hollywood legékesebb gálája, ám talán az Oscar díjátadó körül tobzódó balhék miatt, de 11%-al sikerült föltornászni a nézettségi mutatókat az eseményt sugárzó ABC-nek. Azonban Billy Crystal, Ellen DeGeneres vagy épp az eddigi legutolsó házigazda, Jimmy Kimmel hiánya egy év múlva már nem csábította a képernyők elé az embereket, így két év után ismét negatív rekordot állított fel az Oscar. Idén csak 23 és fél millióan kapcsoltak oda a gálára, ami hatmillióval kevesebb a tavalyi számokhoz képest. Azonban, ha megnézzük a 2015-ös mutatókat, drámai zuhanás rajzolódik ki, hisz

ez idő alatt majdnem tizenötmillió nézőt veszített a műsor.

De lássuk be, a sportközvetítések kivételével az összes élőben sugárzott műsor lélegeztetőgépen vegetál, az Oscart viszont a tendenciózus bénázásaik miatt különösen jól esik szekálni mindenkinek. Az önsanyargatás szerelmeseit azonban semmi sem tántoríthatta el attól, hogy a fáradtsággal és az akadozó streamekkel küszködve újból végiglamentálják a műsort.

 

A jó…

Bong Joon-ho fura dolgokat csinál az Oscarjaival. A Variety instáján remek galériában csodálhatjuk meg ahogy a koreai rendező az egy este alatt hozzávágott, szám szerint négy Oscar trófeájával játszik: kettőt úgy csókolóztat, ahogy a kislányok (és kisfiúk!) a Barbie-babákat, az egyik kevésbé szerencsés szobornak pedig kis híján leharapja a fejét. Azonban a legbonyolultabb performanszt, az Élősködők producerével – vagy én nem tudom kivel – hajtatja végre, ami leginkább egy bizarr Titanic-parafrázishoz hasonlít, de értelmezhető valamiféle minimalista passió-játékként is.

A képekből ítélve a rendező valószínűleg tartotta az ígéretét, amit az egyik díjának átvételekor harangozott be, és ami Bong egyetlen összefüggő gondolata volt angolul az idei díjszezon során, miszerint reggelig inni fog. Kár, hogy az afterre már nem kísérték a Variety fotósai, pedig biztos vagyok benne, hogy sok izgalmas formációba rendeződtek még az Élősködőknek ítélt szobrok. Nem mellesleg az Élősködők az első koreai film, amit Oscarral jutalmaztak, ami a legjobb idegennyelvű nemzetközi produkció díja mellett egyből a fődíjat is elhódította az Oscar történetében első nem angol nyelvű alkotásként. Pedig Dél-Korea próbálkozott becsülettel: a hatvanas évek óta folyamatosan nevezett filmeket az idegennyelvű alkotások közé, melyek eddig még csak jelölést sem szereztek, most azonban az Egyesült Államok után a második olyan nemzetté vált, melynek első Oscar-díjas alkotása rögtön a legjobb filmnek járó szobrot is elhódítja. Ezt alighanem jó darabig nem csinálja utánuk senki.

De vissza a lényegre. Nem Bong volt az egyetlen, aki az este folyamán nem igazán tudott mit kezdeni az Oscarjával. Brie Larson szemfülesen lencsevégre kapta a Jojo Nyuszi rendezőjét, Taika Waititit, amint a neki ítélt szobrot az előtte ülő szék alá rejti. Biztosan meglepődtek a takarítók a gála után.

 

…a rossz..

Nem tőle vártuk, de Joaquin Phoenix elmondta az este legjobb beszédét: hozzá képest meglepően összeszedett kiállással egy remek beszédbe rendezte a nyugati világot nyomasztó globális tendenciákat és zárógondolatában megemlékezett bátyjáról, a fiatal korában tragikus hirtelenséggel elhunyt River Phoenix-ről is. A labda fel volt dobva Renée Zellwegernek, aki valószínűleg már kívülről fújta az ügynöke összes gyerekének és háziállatának a nevét is, ám Phoenix beszéde után muszáj volt valami fontos ügyet lángpallosként maga előtt hordozni. Csak épp nem tudta melyiket válassza ezért aztán mondott mindent. Többször visszahallgattam a beszédet, de eddig nem sikerült kihámoznom miről beszélt.

Zellweger és Phoenix mellett Brad Pitt és Laura Dern is megkapta a maga szobrát, így az Oscar történetében másodszor (legutóbb két éve tarolt mindenhol egyetlen kvartett) ugyanazt a négy színészt díjazták, mint az összes fontos díjátadó, nevezetesen a Golden Globe, a Critics’ Choice, a SAG, és a BAFTA. Az idei egyetlen meglepetést az Élősködők váratlan diadala okozta, ott is főleg a rendezői kategória, amit általában a DGA győztessel, azaz a Rendezők szakszervezeti díjával szokott rímelni, ami idén Sam Mendeshez került. Ezen kívül az összes kategória a favoritnál landolt.

Kényelmetlenül kiszámítható volt az összes kategória, házigazda hiányában pedig a díjak közti részt nem sikerült érdemi tartalommal feltölteni.

A gála A számolás jogából ismerős Janelle Monáe látványos táncolós-éneklős betétével nyitott, miután az est két korábbi házigazdája, Chris Rock és Steve Martin vezényelt le egy mini nyitómonológot. A poénok javarészt az Oscar inkluzivitásának hiányára futottak ki, így különösen vicces volt, amikor Martin rosszul ejtette ki a színészi kategóriákra jelölt egyetlen fekete színésznőjének, Cynthia Erivo-nak a nevét. Annak azért örülhetünk, hogy nem John Travoltát kérték fel a feladatra.

 

…és a cringe

A 2017-es Oscaron hírhedt mód meggyűt a baj a borítékokkal, amikor a Holdfény helyett a Kaliforniai álomnál kötött ki tévedésből a szobor. Azóta félnek is a hírességek a borítéktól, mint a tűztől. Amikor az Élősködők elhódította legjobb rendezésért és a legjobb filmért járó szobrot, Spike Lee és Jane Fonda látványosan kivárt nehogy megismétlődjön a blama, de a legjobban Diane Keatont viselte meg a díjátadókra nehezedő stressz, így ki is ugrott a boríték a kezéből. A cringe viszont ezen a ponton be sem ütött igazán.

A házigazda nélkül megrendezett eseményen a tavalyi gála után idén is több díjátadó vicceskedhetett a megszokottnál tovább a színpadon. Így tett Will Ferrell és Julia-Louis Dreyfus, valamint Kristen Wiig és Maya Rudolph is, nem beszélve a macskajelmezes James Corden-Rebel Wilson párosról. A cringe valamennyiüknél olyan erős volt, hogy savként marta a nézők szemét, akik rimánkodva kérték, hogy adják már oda valakinek a díjat.

A tavalyi év leghírhedtebb filmkatasztrófájának, a Macskáknak friss Arany Málna-jelölt színészduója ráadásul a legjobb vizuális effekteknek járó szobrot adta át,

kihangsúlyozva, hogyha valakik, akkor ők értik a JÓ vizuális effektek fontosságát. Hiszen grandiózus színészi alakításuk csak áldozatai voltak az elcseszett macska-ember hibrid effekteknek – ami amúgy ironikus módon az Akadémia szűkített listájára került a vizuális effektek kategóriában. Megérdemelték a köpködést a gonosz animátorok, akik hónapokat tököltek vele, hogy beszőrözzék a színészeket és ezután a bukás után még csak az önéletrajzukba sem írhatják bele, hogy közük volt ehhez a filmhez. A díj egyébként végül a szintén a Universal alá tartozó 1917-hez került, szóval reméljük nem fújnak majd rájuk a stúdiónál.

A többek között a Koszorúslányokból is ismert Wiig-Rudolph párost is kifejezetten fájdalmas volt nézni, főleg, amikor egy igazán kellemetlen éneklésbe kezdtek a színpadon. Szerencsénkre az operatőrnek a lehető legjobb reakciót sikerült elcsípni, amikor a közönségben zöldellő Billie Eilish felé fordította a kamerát.

Nem ez volt az egyetlen pillanat, amikor a legjobb közönség reakciót sikerült elkapni. Eminem ugyanis random 17 év után a 8 mérföldért kapott Oscar-díja után előadta azt a betétdalt, amit a 2003-as gálán sznobizmusból nem engedtek a színpadra. Mindenesetre jó tudni, hogy a Lose Yourself ennyi év elteltével is nagyon faszán szól, mégis a meglepetés performansz Martin Scorsese reakciójával vált igazán mémképessé. Pedig nagyon sok kellemetlen fehér táncot inspirált a szám, a rendezőlegendát viszont lehetetlen volt überelni. Valószínűleg Marty most hallott először rapszámot, legalábbis a formátlan zavar az arcán erre enged következtetni.

Ez volt tehát az idei Oscar-gála: jó sok koreai köszönőbeszéddel, remek új gifekkel, kevés meglepetéssel és még kevesebb nézővel.

Papp Atilla

Papp Atilla

Papp Atilla a Budapesti Corvinus Egyetem kommunikáció és médiatudomány szakán végzett, 2018 óta tagja a Filmtekercsnek. Akut celluloidfüggő, a százmilliós blockbustertől a filléres kísérleti filmig minden érdekli.

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

Kilépve a karanténból, de még annak hatása alatt elkészítettük a VLOGtekercs Romantika és nevetés listáját! 12 olyan vígjátékot és-vagy romantikus filmet listáztunk nektek, amit azoknak is látniuk kell, akiket egyébként hidegen hagy valamelyik műfaj. Az egy tucat film között van tinikomédia, animációs film, kicsit alpári, vagy éppen visszafogottabb, de egészen abszurd mozi is, hogy az egész család kedvére válogathasson. Igyekeztünk az elmúlt húsz év filmterméséből válogatni, de volt néhány klasszikus darab, amit annyira a szeretünk, hogy muszáj volt feltennünk a listára. Ráadásul arra is figyeltünk, hogy mindegyik filmet megtaláljátok valamelyik hazai streaming-szolgáltatón!

Inkább elolvasnád?

 

  • Műsorvezetők: Németh Míra, Énekes Gábor
  • Vágó: Nagy Tibor
  • Főcím: Gyenes Dániel
  • Projektvezető: Nagy Tibor
  • Producer: Molnár Kata Orsolya