Magazin

A legjobb animáció, amit valaha láttál!

Chris Jones: Szemgolyó

Chris Jones: SzemgolyóA legtöbben valódi felvételnek hiszik: nem könnyű a szemről fotórealisztikus animációt készíteni, de egy megszállott grafikus véghezvitte a csodát – írja a RedShark News.

A mai napig nem született tökéletes animáció az emberi testről. Születtek kiváló próbálkozások – először a Final Fantasy két részéért voltam oda, aztán jött Gollam, majd a Na’vik –, de egyiket se keverjük össze eleven lénnyel. Nem elég részletesek. Nem tökéletesek. Néha, az elfuseráltabb próbálkozásoknál, egyenesen ijesztőek.

A dolog nehézségét nem csak az elképesztő részletigény adja, hanem az „uncanny valley”-nek („bizarr szakadéknak”) keresztelt jelenség is. Minél realisztikusabb egy humán lény, annál elevenebbnek érezzük, de épp a teljes realizmus előtt van egy sáv, amikor az agy visszahőköl a látványtól. A majdnem-tökéletes ember nem csodálni való, hanem rémisztő a néző számára. A jelenség okáról több elmélet is létezik, magam arrafelé keresném az igazságot, hogy ebben a sávban már nem „hű, de jó animációként” tekint az agy a látottakra, hanem „hű, de torz valóságként”.

S akkor itt egy szem, ami tökéletes. Átugrotta az uncanny valley-t.

Az emberi szem valószínűleg a test legnehezebben animálható része. Átlátszó, igen reflektív felülete van. Nedves. Önmagukban is komplex részek alkotják: szempillák, nyálkahártya, fehérje, s persze az írisz. S még csak most jön a mozgás, a hirtelen (és villámgyors) rezzenések, a szemgolyó torzulásai, ahogyan fókuszálsz – aztán a környezete mozgása: izmok, szemhéjak, bőr.

Végül pedig vedd hozzá azt is, hogy az agy éppen a másik ember szemét figyeli és ismeri a legjobban. Ha bármi nem  hat természetesnek, azt itt biztosan észreveszi.

Nos, Chris Jones grafikus kacagott egyet a nehézségeken és megcsinálta a szem tökéletes fotórealisztikus animációját. Elsőre sokan valódi felvételnek hiszik, ami hatalmas dicséret. A RedShark cikke szerint a Lightwave programot használhatta, ami nem épp csúcstechnika, így a hihetetlen siker valószínűleg többet árul el Chris Jones tehetségéről, mint technikai lehetőségeiről.

Mit ígér ez az eredmény a jövőre nézve? Ennek a kérdéses animációnak pusztán a renderelése is hónapokig tartott, tehát egyhamar nem látjuk viszont filmekben, s pláne nem valós idejű grafikaként (pl. játékokban). De a tudást, ami az elkészítéséhez kellett, meg lehet osztani másokkal. Egy másik megszállott grafikus talán kidolgozza a realisztikus humanoid járás modelljét. A RedShark szerint nem kellene meglepődnünk, ha kevesebb, mint tíz éven belül real-time technológia válhatna a kísérletből – és valahol a jövőben ott vár ránk az első tökéletes CGI-színész.

Addig is gyönyörködj a szemeiben!

Avatar

Havasmezői Gergely

Havasmezői Gergely a Filmtekercs egyik alapítója. Történészként és újságíróként végzett, kommunikációs doktoriján dolgozik. Specializációja a film- és mozitechnika, a sci-fi és a társadalmi problémákkal foglalkozó filmek.

Add Comment

Click here to post a comment

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

A sorozatok lényege, hogy nincs meghatározott végük… Ezzel vitatkoznánk!

A 2010-es évektől folyamatosan nő a televíziós és streaming sorozatok száma, köztük pedig az előre meghatározott véggel rendelkező egyévados szériák, vagyis a minisorozatok is egyre nagyobb hangsúlyt kapnak. Nem tudod mi a különbség antológia-, mini- és limitált széria között? Akkor ez a te videód!

A VLOGtekercs stábja ebben a hónapban a minisorozatok formai jegyeit és történelmét járja körbe. Számos ismert és kevésbé ismert sorozatpéldával azokra a kérdésekre kerestük a választ, hogy miért éri meg a nézőnek minisorozatot nézni és milyen előnyei származhatnak az alkotónak a minisorozat formátumból.

Műsorvezetők: Németh Míra, Énekes Gábor

Vágó: Énekes Gábor

Főcím: Gyenes Dániel

Projektvezető: Nagy Tibor

Producer: Molnár Kata Orsolya