Magazin

A mozgóképek éjszakája – Oscar-estünk története

A kerekasztal-beszélgetés résztvevői balról jobbra: Havasmezői Gergely (moderátor), Tóth Nándor Tamás, Nardai Dorina (Filmtekercs.hu), Huber Zoltán (filmesztéta), Madarász Isti (rendező)

Tóth Nándor TamásBudapest egyik legnagyobb filmes bulija lett idén a Budapest Secret Cinema és a Filmtekercs Oscar-estje. És hogy milyen volt nekem az egész hajcihő részese lenni? Életem egyik legjobb élménye!

Tóth Nándor Tamás írása.

„Alaposan megkopott már az Oscar-szobor fénye” – tartja a XXI. századi szólásmondás, pedig adatok támasztják alá, hogy ez nem igaz. A díjátadó nézettsége nem csökkent az elmúlt két évtizedben (noha voltak kisebb kilengések), a jelölt és díjazott filmek pedig általánban tényleg az amerikai filmgyártás legjavát képezik, noha hiányzókat minden évben tudunk mondani (idén például az Inside Llewyn Davis).

Némi igazságtartalommal mégis bír a fent idézett mondat, vagy legalábbis sokan így éreznek. Köztük én is. Idén tudatosan megnéztem az Amerikai mellett az Európai Filmakadémia jelöltjeit is, és a különbség szédületes volt. A nagy szépség, az Alabama és Monroe, az Oh Boy vagy az Adéle élete hús-vér szereplőkön keresztül mutatja be a készítők által fontosnak talált aktuális társadalmi problémákat. Nem a sznobizmus beszél belőlem, egyszerűen kulturálisan közelebb áll hozzám, hozzánk Európa. Az Oh Boy főhőse az öcsém lehetne, Adéle az évfolyamtársam, viszont Ron Woodroofot (a Matthew McCoanughey által játszott karakter a Mielőtt meghaltamból) vagy Jordan Belfortot (Leonardo DiCaprio által megformált antihős A Wall Street farkasából) egyet se ismerek. Vagyis szerintem nem az Oscar változott meg, hanem én: már nem a felszíni csillogás köt le, hanem a mélyben zajló folyamatok.

A kerekasztal-beszélgetés résztvevői balról jobbra: Havasmezői Gergely (moderátor), Tóth Nándor Tamás, Nardai Dorina (Filmtekercs.hu), Huber Zoltán (filmesztéta), Madarász Isti (rendező)
A kerekasztal-beszélgetés résztvevői balról jobbra: Havasmezői Gergely (moderátor), Tóth Nándor Tamás, Nardai Dorina (Filmtekercs.hu), Huber Zoltán (filmesztéta), Madarász Isti (rendező) – fotó: Wehli Gergely

És mégis: amikor vasárnap éjjel 1-kor megláttam a vörös szőnyegen zajló nyüzsgést, úrrá lett rajtam az a gyerekes izgatottság, ami miatt az elmúlt tizenöt évben megszakítás nélkül minden alkalommal a képernyő elé szegezett a ceremónia (még akkor is, ha épp Skövdében látogattam az erasmuló haveromat). Az Oscar-díjátadó a film ünneplése, egy olyan alkalom, amikor minden a legjobb mozgóképekről szól – és ez akkor is igaz, ha a szelekción lehetne mit javítani.

Ez az a varázs, ami arra késztetett minket a Filmtekercsnél, hogy erőt nem kímélve és energiát nem sajnálva szervezzünk egy szuper estét az olvasóinknak és együtt ünnepeljük a mozgóképek éjszakáját. A lelkesedést az adta, hogy tavaly, amikor először vágtunk bele az Oscar-est szervezésébe, telt házas közönséggel néztük négy kivetítőn a ceremóniát a Cinema Cvájban.

Idén már januárban elkezdtük a szervezkedést, remek koncepciót állítottunk össze tanulva a tavalyi hibákból, és már éppen elkezdtük volna az esemény hirdetését, amikor egyik állandó partnerünk, a Budapest Secret Cinema jelezte, hogy ők is hasonló dolgon ötletelnek. Felvetődött a kérdés: miért ne fognánk össze egy még nagyobb buli érdekében?

Még az RTL Klub is kijött, és készítettek egy interjút Nardai Dorinával, a Fesztivál rovat vezetőjével
Az RTL Klub interjúja Nardai Dorinával, a Fesztivál rovat vezetőjével – fotó: Wehli Gergely

A másik csapattal személyesen is jó kapcsolatokat ápoltunk, így nem is gondolkodtunk sokat a partnerségen. A BSC fantasztikus rendezvényszervező bagázs hírében állt (az ő nevükhöz fűződik a tavalyi év egyik leginnovatívabb mozis kezdeményezése, a Budapest Rooftop Cinema), a mi profilunk pedig a kommunikáció, úgyhogy a zsák-folt allegória tökéletesen illett ránk.

A szervezés persze csak a mi idilli világképünkben bonyolódhatott le akadályok nélkül – ez is mutatja, hogy rendezvényszervezésben még van hová fejlődnünk. Az egyik legnagyobb, biztosnak hitt támogatónk váratlanul visszalépett, és ez alapjaiban kavarta meg a dolgok állását. Szerencsére a könykiadók végig helyt álltak, az Alinea Kiadónak és az Ulpius-háznak köszönhetően a tipmix játékunk győzteseinek ajándékai Oscar-jelölt filmek eredetijei lehettek: A nagy Gatsby és A könyvtolvaj.

A másik váratlan fejlemény a rendezvény előtti napon következett be. A programunk központi eleme egy esélylatolgató kerekasztal-beszélgetés volt, amelyhez a szerkesztőségünk néhány tagján kívül egy rendezőt és egy filmesztétát is felkértünk. Madarász Isti, a direktor (A legyőzhetetlenek) örömmel vállalta a szereplést, akárcsak Baski Sándor. Sándor végül egy nappal a rendezvény előtt focimeccs közben lesérült, ám nem maradt tétlen: beajánlotta nekünk kollégáját, Huber Zoltánt, aki megmentette az estét.

DJ Panda és társa
DJ Panda és Heigl László – fotó: Wehli Gergely

Ilyen előzmények után mi lepődtünk meg a legjobban, amikor az eseményen már semmilyen incidens nem követezett be. Pedig sejthettük volna: a BSC és az Anker professzionalizmusában maximum annyi kivetnivalót lehetett találni, hogy a bejárat előtti vörös szőnyeg időnként meggyűrődött.

Az Argo-akció néhány perc csúszással kezdődött el, a hangosítás remek volt, a vászon óriási. A stáblista után pár perc szünet következett, és már indult is a kerekasztal-beszélgetés. Büszkén mondom, hogy kifejezetten sokan voltak kíváncsiak erre, de mi is mindent megtettünk, amit esélylatogatás címszó alatt lehetett. Nem is lőttünk mellé: Nardai Dorina kollégám, Huber Zoltán, Madarász Isti és jómagam egyöntetűen a 12 év rabszolgaság győzelmét vártuk. A moderátor, Havasmezői Gergely kollégám megkérdezte a nézőket is – közülük néhányan a Gravitáció mellett tették le a voksukat, de Sergő Z. András játékstatisztikáiból kiderült: a közönség is a 12 év rabszolgaság győzelmére tippelt, 51%-os arányban.

Az esélylatogatás után, de már a Vörös szőnyeg alatt DJ Panda zenélt. A lemezlovas igazi filmzene-specialista, aki úgy képes átvezetni az Eredet filmzenéjét Yann Tiersen Amélie-jébe, hogy közben még egy igazi nagybőgőst is beiktat – a harmónia pedig tökéletes. Imádunk vele dolgozni, a zenéje alatt elképesztő hangulat uralkodott! De a legjobb mégis az volt, amikor elkezdődött a díjátadó. Innentől nem voltunk többé szervezők vagy újságírók – egyszerű szurkolókká változtunk át, veletek.

Avatar

Tóth Nándor Tamás

Tóth Nándor Tamás külpolitikai és kulturális újságíró volt. A kettő metszetéből alakult ki filmes specializációja: a politikai témájú és a társadalmi változásokat feldolgozó filmek, valamint a Mediterrán-térség, Németország és Latin-Amerika filmművészete. A Filmtekercs Egyesület pénzügyi vezetője. tothnandor@filmtekercs.hu

Add Comment

Click here to post a comment

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

FM ‘tekercs Podcast

Hirdetés

Hirdetés

Címlapon

Video

Kik a legújabb szereplők a streamingpiacon és vajon melyiküké a jövő? A VLOGtekercs második adásában folytatjuk a seregszemlét és egy kis jövendölgetéssel is készültünk!

Műsorvezetők: Németh Míra, Énekes Gábor
Vágó: Nagy Tibor
Főcím: Gyenes Dániel
Projektvezető: Nagy Tibor
Producer: Molnár Kata Orsolya

A videó Tóth Nándor Tamás cikke alapján készült.

Weboldalunkon sütiket használunk.

Ez a weboldal cookie-kat és más követési megoldásokat alkalmaz elemzésekhez, a felhasználói élmény javításához, személyre szabott hirdetésekhez és a hirdetési csalások felderítéséhez. Az Adatvédelmi tájékoztatóban részletesen is megtalálhatóak ezek az információk..