Magazin

A tűz és jég dala – Az év legnagyobb sikere lehet Az éhezők viadala: Futótűz (Box Office november 22-24. és november 29-december 1.)

Az éhezők viadala - Futózűz (The Hunger Games - Catching Fire)

hunger_games_catching_fireMár a nyitása is csúcsot döntött, a második hétvégén pedig egy újabb hatalmas összeggel fejelte meg bevételeit Az éhezők viadala: Futótűz – az egyetlen kérdés, hogy az év legnagyobb sikere lesz, vagy a Vasember 3. mögé szorul. A hálaadásnapi hosszúhétvégén a Disney Jégvarázsa is ragyogón muzsikált, három film viszont elvérzett a nagyok harca közepette.

A Bosszúállók, a Vasember 3. és a Harry Potter és a Halál ereklyéi 2. utáni legjobb első hétvégi eredménnyel indult a tengerentúli mozikban Az Éhezők viadala: Futótűz (magyar bemutató: november 21.) november 22-én. A 158,1 millióhoz a következő héten még közel ennyit, összesen 138,4 milliót adott hozzá a fantasy, tökéletes időpontot talált tehát a forgalmazó Lionsgate. A múlthétvége a hálaadásnapi víkend volt az Egyesült Államokban, az ünnep mindig csütörtökre esik, az így összegyűlt négy nap hagyományosan nagy forgalmat hoz a mozikpénztáraknak (is). Az idei év még az átlagosnál is több nézőt vonzott, hiszen két rekord is megdőlt: szerdát is beleértve az öt nap alatt a Futótűz 110,1 milliót gyűjtött össze – ez több mint, amire tizenkét évvel ezelőtt a Harry Potter és a Bölcsek köve képes volt, a Jégvarázs 93 milliója pedig a mindenkori hálaadásnap-hétvégi nyitány csúcsát döntötte meg (Toy Story 2.: 80,1 millió).

De haladjunk sorrendben! Az éhezők viadala: Futótűz eget rengető diadalára valamelyest számítottak a szakértők, arra azonban vélhetően kevesen tippeltek, hogy az év legnézettebb mozija lesz a folytatás. Pedig egyre inkább úgy fest, hiszen a csúcstartó Vasember 3. 409 millióját majdnem biztosan összegyűjti a Futótűz. A karácsonyi szezon ugyanis kissé másképp működik, mint az év többi része, az Egyesült Államokban ugyanis hagyományosan sokat járnak multiplexekbe az ünnepek alatt, és Európával ellentétben nem ritka, hogy a családi karácsonyozás része egy közös, plázázással egybekötött mozizás. Emiatt december végén minden film kap még egy lökést, az pedig már biztosan elég lesz nem csak a 400 milliós határ, de az első rész 408 milliójának megugrásához is.

Az éhezők viadala - Futózűz (The Hunger Games - Catching Fire)
Az éhezők viadala – Futózűz (The Hunger Games – Catching Fire)

Nagyobb siker tehát a Futótűz, ez pedig viszonylag ritka jelenség, hiszen a fiatal felnőtteknek szóló könyvadaptációknál az elsőt többnyire mindenki várja, a felfokozott várakozások miatt a közönség egy része csalódik, és nem nézi meg a folytatást. Kevés kivétel volt, a két leghíresebb a Harry Potter– és az Alkonyat-széria. Hozzájuk zárkózott fel Az éhezők viadala, és ez hatalmas dicsőség (box office szempontból legalábbis biztosan). Ezeknél ugyanis az első epizód nem okoz csalódást, sőt annak sikere még több rajongóval bővíti a tábort.

A Futótűz sikere további három tényezőnek is köszönhető, övék a legnagyobb érdem, és róluk még nagyon sokat fogunk hallani a következő években. Egyrészt Nina Jacobson és Jon Kilik producerek rendkívül ügyesen az első rész sikerét látva másfél év alatt összehozták a folytatást, ami őrületes tempót jelenthetett a forgatáson és az utómunkálatok során. Emiatt elveszítették Az éhezők viadala eredeti rendezőjét, Gary Rosst, de a helyette beugró Francis Lawrence tökéletesen vette az akadályt, a nézők és kritikusok által egyaránt pozitívan megítélt blockbustert hozott össze, ami önmagában tízmillió dollárokat jelent. A harmadik faktor pedig Jennifer Lawrence személye, aki a célközönségnek számító internetes fiatalság körében óriási sztárrá és véleményvezérré nőtte ki magát, és Oscar-díja miatt széles körben is ismert és kedvelt személyiség. (meglátjuk, ez mennyit számít majd az Amerikai botránynál).

A hétvége másik nagy durranása a Jégvarázs (magyar bemutató: december 5.) volt. A Disney új rajzfilmje előtt igazán tiszta út állt, hiszen a fő konkurenciának szánt Pulykaland (magyar bemutató: december 5.) már a startnál elvérzett öt héttel ezelőtt. A premier időzítése a témája (jég és hó) miatt szinte tökéletes, az időpont egyébként is bevett gyakorlat a Buena Vistánál, hiszen öt éve szinte pont ekkor indult a Volt, négy éve A hercegnő és a béka, három éve pedig az Aranyhaj és a nagy gubanc. Közülük az utóbbi zsebelte be a legnagyobb bevételt, egészen pontosan 200,8 milliót, pedig Rapunzel a Jégvarázs nyitányának kétharmadával indult el.

Jégvarázs (Frozen)
Jégvarázs (Frozen)

Többe is került, az volt minden idők egyik legdrágább animációja 250 millióval, ehhez képest az új mozit potom 150 millióból dobták össze, és vélhetően több mint 300 milliót fog begyűjteni. Önmagában rendkívül sokat segít az, hogy 3D-s animációként többe kerülnek a jegyek erre a filmre, emellett a kiváló nézői visszajelzések és a kritikusok elégedettsége miatt – nem beszélve a tél végéig aktuális témáról – hosszú kifutást jósolhatunk, tehát alacsony csökkenéseket (azon se lepődnék meg, ha december 20-tól növekedésről beszélhetünk majd) legalább január közepéig. Egyébként bár a kritikák azért alapvetően pozitívak, véletlenül én is éppen ma láttam a filmet, és tényleg nem rossz, de semmivel sem jobb, mint bármilyen modern Disney-s mese.

A 300 millió nagy valószínűséggel összejön tehát a Jégvarázsnak, viszont várhatóan nem ez lesz az év legsikeresebb animációja, hiszen a Gru 2. 367 milliója elérhetetlen távolságban van. Panaszra a stúdiónál semmi ok nincsen, hiszen hozzájuk tartozik a Szörny Egyetem, az Óz a hatalmas, a Vasember 3. és a Thor – Sötét világ (magyar bemutató: november 14.) is.

Az utóbbi harmadik hétvégéjén szerencsére elég alacsony csökkenést regisztrált, előtte azonban nagyon komoly csapást szenvedett el a Futótűztől. Harmadik hétvégéjén 61,2%-ot csökkent (egy héttel előtte 57,3%-ot), tehát elég gyorsan elpártoltak tőle a nézők. Így lehetséges a negyedik heti 11,1 milliós összeg, ami igazából csak arra elég, hogy két hét múlva átlépjen a kalapácsos isten a 200 milliós határon. Kiváló nyitása után az e körüli végösszeg mindenképp csalódás.

Hasonlóképpen fialt az utóbbi hetekben a The Best Man Holiday: jó start után visszakapcsolt, emiatt a kezdeti várakozásokat (100 milliós bevétel) alaposan le kellett hűteni. A félreértések elkerülése érdekében azért meg kell jegyezni, hogy termenkénti átlaga még mindig kiváló, és a vígjáték úgy jutott fel a lista negyedik helyére, hogy fele annyi helyen vetítették, mint az utána következő Thort.

Harcban élve (Homefront
Harcban élve (Homefront

Ötödikként indult a hazánkban éppen a napokban bemutatott új akció, a Harcban élve (magyar bemutató: november 28.) Ahogy nálunk sem, úgy a tengeren túl sem halmozták el igazán jó kritikákkal a Slyvester Stallone által írt filmet. A nézői visszajelzések valamivel jobbak az ítészek véleményénél, de azért senkinek ne legyen kétsége a felől, hogy ez egy hagyományos Jason Statham mozi. Ennek megfelelően teljesít egyébként a jegypénztáraknál, csakúgy mint a színész korábbi filmjei (A biztonság záloga vagy a Parker).

A hosszúhétvégén 9,8 milliót kereső Harcban élve 22 millióba került, ami igazán nem sok, de még így is van rá esély (ha nem is sok), hogy ezt nem tudja visszatéríteni az észak-amerikai bevételeiből a film (a két említett Statham-mozi például csak 17 milliót gyűjtött össze). Semmilyen szempontból nem különleges az akciófilm: Stallone megint nem jutott vissza a csúcsra új próbálkozásával, Jason Statham sem tört ki skatulyájából, James Franco pedig továbbra is összevissza választ szerepeket. Szerintem három hónap múlva már nem fogunk emlékezni rá.

Nagyjából ilyen sors vár az Elpuskázva (magyar bemutató: december 19.) című vígjátékra, ami két hete indult az Egyesült Államokban egy csalódást keltő 8 milliós nyitánnyal. Ehhez képest a hálaadásnap utáni péntek-szombaton 6,9 milliót zsebelt be, ami gyakorlatilag teljesen eltünteti a múlt heti bukás-szagot a vígjáték körül.

Elpuskázva (The Delivery Man)
Elpuskázva (The Delivery Man)

Óriási sikerként persze nem emlegethetjük az Elpuskázvát, de Vince Vaughn a kudarcos Gyakornokok után legalább bezsebelhet némi diadalt is. Igaz, karrierje-szempontjából talán jobb lett volna, ha most megbukik, mert a végtelenségig nem játszhatja a szerencsétlen, a saját sorsán javítani nem akaró átlagembert. Új filmjében is ilyen karaktert alakít, a felelősségtől paranoiás tüneteket kapó figura egyszer csak megtudja, hogy egy tévedés folytán több mint 500 gyerek biológiai apja. Az igazából vicces alapsztori már az előzetesben drámába fordul, talán ezért nem is olyan meglepő, hogy a nézők nem igazán rajongtak érte.

Mindenesetre a második hetében részben megtalálta közönségét az Elpuskázva. Már 19,5 milliónál jár, így a büdzsé 26 millióját már biztosan begyűjti, de 30 milliónál sokkal többre nem számíthat. Ez lényegesen kevesebb, mint a Gyakornokok 48,8 milliója, de ezt legalább önmagában, Owen Wilson nélkül érte el a színész.

1506 moziban tűzte műsorra a Fox Searchlight a karácsony alatt játszódó, afroamerikaiakról szóló Black Nativity című zenés drámáját. Hangzásra némiképp az az érzése az embernek, hogy az amerikai színesbőrű templomi kóristák kedvéért gyártották le a filmet, mást ugyanis nehézkesen érdekelhet egy ilyen rétegfilm. A kóristanők azonban bizonyára nincsenek annyian – vagy legalábbis nem járnak annyit moziba –, hogy a 17,5 millióra rúgó költségeket visszatérítsék a stúdiónak.

Black Nativity
Black Nativity

Legalábbis ez derül ki a Black Nativity első hétvégi bevételből. A 3,9 millió még ilyen limitált kópiaszám mellett is kevés (ezt igazolja a 2559 dolláros mozinkénti átlag), igaz, a karácsony miatt biztoson műsoron tartják a filmszínházak. Ezzel együtt is maximum 15 millióra van esélye a Forest Whitaker nevével is fémjelezett vallási drámának.

Két hete négy moziban indította el a Weinstein család Philomenát azzal a céllal, hogy Judi Dench sok-sok jelölése és díjai a legjobb női főszereplő kategóriákban a csillagos égik repítsék az angol drámát. A Philomena – Határtalan szeretet (magyar bemutató: december 26.) ugyanis az Egyesült Államokban tipikus díjszezonos filmként fut, erről már a plakáton tájékoztatják a nézőket. Pedig ha hagyományos, érzelgős drámaként állítják be, talán többre vihetné – ahogy az történt hazájában, Nagy-Britanniában.

Ahogy a Mozinet már beszámolt róla, első hétvégéjén telt házzal vetítették abban a bizonyos négy moziban, múlt héten azonban 831 filmszínházzal bővítették a kört, és ennyi helyen már annyira nem voltak kíváncsiak rá – legalábbis erről árulkodik a 4538 dolláros mozinkénti átlag. Nem túl biztató eredmények ezek, jelen állás szerint már 15 milliót is csak nagyon óvatosan merünk jósolni a megtörtént eseményeken alapuló filmnek.

Philomena
Philomena – Határtalan szeretet

A Mielőtt meghaltam egyébként kísértetiesen hasonló eredményeket produkált az utóbbi két hétben: míg néhány moziban remek látogatottsággal futott, a kópiaszám-bővülésnél már nagyot csökkent az átlagos nézőszám, viszont ezt a visszafogottabb szintet tartani tudta a hosszúhétvégén. A Matthew McConaughey kiváló játékával megtámogatott dráma most tart 10,3 milliónál, most kéne még egy nagyobb nyitás a szélesebb közönség felé, hogy sikerként beszélhessünk róla.

Közel ugyanannyi moziban indult el a hosszú hétvégén a zseniális koreai Oldboy amerikai remake-je, csak éppen erre közel harmadannyi néző volt kíváncsi. Rögtön megbukott tehát Spike Lee filmje, hiszen 1,3 millióval nekiindulni a 30 milliós költségvetés megtérítésének esélytelen feladat. A világ többi része pedig biztosan nem lesz kíváncsi az amerikai verzióra, úgyhogy a bevételek döntő részét innen kéne várnia a stúdiónak.

Nem fog megérkezni, a kritikusok gondoskodnak erről. Véleményük szerint ugyanis az új Oldboy lapos és túlontúl kiszámítható, hiszen semmit nem ad hozzá se az eredetihez, se Spike Lee (A belső ember, Az utolsó éjjel) filmművészetéhez. Márpedig, ahogy idén például A jogász vagy a Csak Isten bocsáthat meg esete is mutatta, a nézők manapság egyre többet adnak az ítészek szavára drámák esetében.

Mandela Long Way to Freedom
Mandela Long Way to Freedom

Négy moziban kezdték el vetíteni a dél-afrikai apartheid rendszer békés megszüntetését lebonyolító Nelson Mandeláról szóló legújabb életrajzi filmet, a Mandela: Long Walk to Freedom. Legutóbb Morgan Freeman játszotta el az ikonikus politikust Clint Eastwood 2009-es Invictus – A legyőzhetetlen c. filmjében, akkor Oscar-jelölést is hozott a szerep Freemannek, de még így sem volt sikeres az a film. Pedig most még ennél is kevesebbel kell gazdálkodnia az új drámának, mert a címszerepet alakító – amúgy igen tehetséges – Idris Elbát nem igazán emlegetik a díjak kapcsán.

Márpedig az Egyesült Államokban más államok történelméről szóló filmjeire igencsak nehézkesen vesz jegyet az átlagos amerikai, úgyhogy a Mandela: Long Walk to Freedom se számíthat sok jóra. Sajnos a kritikák sem túl pozitívak, a nézők sincsenek elájulva, így elképzelhető, hogy még az 5 millió is túl messzire van Mandelának.

Jövő héten nem sok izgalomra számíthatunk, hiszen egyetlen széleskörű premier lesz, a Casey Affleck és Christian Bale főszereplésével operáló Out of Furnace. Néhány moziban azért lesz még újdonság, vetíteni fogják a nálunk sikerrel futó Khumbát és jön a Coen-ek új mozija, a Cannes-t is megjárt Inside Llewyn Davis.

Avatar

Tóth Nándor Tamás

Tóth Nándor Tamás külpolitikai és kulturális újságíró volt. A kettő metszetéből alakult ki filmes specializációja: a politikai témájú és a társadalmi változásokat feldolgozó filmek, valamint a Mediterrán-térség, Németország és Latin-Amerika filmművészete. A Filmtekercs Egyesület pénzügyi vezetője. [email protected]

Add Comment

Click here to post a comment

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

Kilépve a karanténból, de még annak hatása alatt elkészítettük a VLOGtekercs Romantika és nevetés listáját! 12 olyan vígjátékot és-vagy romantikus filmet listáztunk nektek, amit azoknak is látniuk kell, akiket egyébként hidegen hagy valamelyik műfaj. Az egy tucat film között van tinikomédia, animációs film, kicsit alpári, vagy éppen visszafogottabb, de egészen abszurd mozi is, hogy az egész család kedvére válogathasson. Igyekeztünk az elmúlt húsz év filmterméséből válogatni, de volt néhány klasszikus darab, amit annyira a szeretünk, hogy muszáj volt feltennünk a listára. Ráadásul arra is figyeltünk, hogy mindegyik filmet megtaláljátok valamelyik hazai streaming-szolgáltatón!

Inkább elolvasnád?

 

  • Műsorvezetők: Németh Míra, Énekes Gábor
  • Vágó: Nagy Tibor
  • Főcím: Gyenes Dániel
  • Projektvezető: Nagy Tibor
  • Producer: Molnár Kata Orsolya