Magazin

Vérszívás tematikusan – A vámpírfilm alakváltozatai

A vámpírfilm alakváltozatai egy olyan könyv, ami kapcsán nem is az a kérdés, hogy miért íródott, hanem hogy eddig miért nem? A szerzők (Vajdovich Györgyi és Varga Zoltán) indoklása a „miért”-re: „E műfaj végigkísérte a film eddigi történetét és feltehetően több ezer művet foglal magába. A vámpírfilm hatása jóval túlterjed a film határain, s az itt megmintázott vámpír figurája ma már a vizuális médiumok legkülönbözőbb területein fellelhető; a képregényekben vagy a számítógépes játékok között csakúgy megtalálhatjuk, mint a reklámok világában.” S ez egyben indoklás az „eddig miért nem”-re, hiszen a több ezer mű és a film határait is átszelő, világdöngető jelenség determinálja, hogy ez a könyv lehetetlen vállalkozás, vagy minimum négyezer oldalas legyen. Vagy ami a legépeszűbb: csupán szeletek a minden-egészből, s az okosan kiválasztott részek majd képviselik az egészet, pont annyira, amennyire ez lehetséges. Természetesen ez utóbbi történt, s a könyv nemcsak hogy megíródott, felettébb izgalmas lett!

nosferatuA vámpírfilm alakváltozatai egy olyan könyv, ami kapcsán nem is az a kérdés, hogy miért íródott, hanem hogy eddig miért nem? A szerzők (Vajdovich Györgyi és Varga Zoltán) indoklása a „miért”-re: „E műfaj végigkísérte a film eddigi történetét és feltehetően több ezer művet foglal magába. A vámpírfilm hatása jóval túlterjed a film határain, s az itt megmintázott vámpír figurája ma már a vizuális médiumok legkülönbözőbb területein fellelhető; a képregényekben vagy a számítógépes játékok között csakúgy megtalálhatjuk, mint a reklámok világában.”
S ez egyben indoklás az „eddig miért nem”-re, hiszen a több ezer mű és a film határait is átszelő, világdöngető jelenség determinálja, hogy ez a könyv lehetetlen vállalkozás vagy minimum négyezer oldalas legyen. Vagy ami a legépeszűbb: csupán szeletek a minden-egészből, s az okosan kiválasztott részek majd képviselik az egészet, pont annyira, amennyire ez lehetséges. Természetesen ez utóbbi történt, s a könyv nemcsak hogy megíródott, felettébb izgalmas lett! 

A könyv felépítése

Vajdovich Györgyi - Varga Zoltán: A vámpírfilm alakváltozatai

A vámpírfilm alakváltozatai három nagy egységre tagolódik, melyeket egy Bevezető támogat meg, melyben a műfaj fogalmi tisztázására, a vámpír archetípusának körülírására és az irodalmi alapok bemutatására kerül sor, s amely biztosítja, hogy a történeti megfigyelések és az elméleti fejtegetések biztos alapon álljanak. Az első egység címe: A Drakula-mítosz filmen (Vajdovich Györgyi). Ez a rész egy történeti áttekintő, a legfontosabb Drakula-filmeket rendszerezi.

A második egység A női vámpírok mítosza filmen címet kapta (Varga Zoltán), mely hagyján, hogy női vonalra tereli a témát (A női vámpírok mítosza), külön alfejezetet szentel a szexvámpírfilmeknek (A szexvámpírfilm), ezáltal csupa olyan filmet megidézve, melyek hazánkban nem kerültek forgalmazásba.

A harmadik egység, A vámpírmítosz dekonstrukciója (Varga Zoltán) talán a legizgalmasabb része a könyvnek, hiszen itt kerül sor a remake-ek, a motívum-újraértelmező filmek és szerzői alkotások bemutatására. S ehhez bizony nem árt az előképzettség, amit szerencsére  a korábbi fejezetekből megszerezhetünk: ezért érdemes vissza-visszalapozni! A jól áttekinthető felépítés támogatja, a hatalmas információ-áradat pedig szükségessé is teszi ezt.

A könyv jelentősége

A könyv jelentősége, hogy összefoglal, rendszerbe szed, áttekint, vagyis műfajtipológiai elemzéseket tár az olvasó elé. Egy ma is élő műfajt – mely falombnyi elágazással és előtörténettel bír – komoly elemzői, történeti igényességgel próbál rendszerbe szedni és az összefüggéseket megláttatni. A könyv egésze egy magyarázat-kísérlet arra, hogy miért lett (és van még ma is) ekkora jelentősége a vámpírmítosznak, s hogy ez miért pont a filmen találta meg a legideálisabb megvalósulását? A könyv jelentősége továbbá az is, hogy kevés ilyen színvonalú tematikus igényű történeti-elemző írás születik, pedig – úgy vélem – igény lenne rá.

Vajdovich Györgyi – Varga Zoltán: A vámpírfilm alakváltozatai
Áron Kiadó, 2009

Keller Mirella

Keller Mirella

Keller Mirella az ELTE Filmelmélet és filmtörténet, illetve Magyar nyelv és irodalom szakán végzett. Jelenleg a Nyelvtudományi Doktori Iskola hallgatója. 2008 óta publikál filmes cikkeket. A Filmtekercs.hu ötfős szerkesztőcsapatának tagja. kellermirella@filmtekercs.hu

Add Comment

Click here to post a comment

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Podcast

Hirdetés

Hirdetés