Magazin

Anilogue 2015: A japán festő nyomában – Hokusai kisasszony

hokusai_kisasszonyEgy festő életének bemutatása rendkívüli vizuális kalandokra ad lehetőséget. Jó hír, hogy a Hokusai kisasszony című film rendezője, Keiichi Hara bizony él is ezekkel. Így az animáció amellett, hogy érzékeny dráma, megkettőzött vizuális élmény is.

Japán, Edo-kor, utcakép egy karakteres női alakkal: ő Hokusai kisasszony, vele indít a film. Ő mutatja be apját festményein keresztül, majd általa ismerjük meg a festő feleségét és a fiatalabb lányukat, akik külön élnek. A gyermek vak, Hokusai pedig fél a betegségétől. A családi kör ezen kívül a kötelező bolondos figurával bővül és egy nyugodt, grandiózus férfival, aki a szerelem lehetőségét szimbolizálja.

Azt érdemes leszögezni, hogy ez nem egy klasszikus portréfilm. Egyrészt azért, mert nem is a festő maga, sokkal inkább a lánya kerül fókuszba, másrészt mert az epizódok ide-oda sodorják a történet fonalát. Bár a lány végigjár egyfajta – leginkább művészi – fejlődéstörténetet, mindez némán, a háttérben, képekbe burkolózva történik.

Az epizódok igen változatosak: bordélyházi történet az álombéli Buddhákról, szerencsés megfejtése a titokzatos kezeknek, melyek éjszakánként kinyújtóznak és önálló életet élnek, vagy a befejezetlen festmény esete, amely gonosz, pusztító szellemeket szabadít a házra. Japán egy különös korszaka ez, a művészet és a hétköznapi élet sajátos egyvelege. Hokusai mindeközben változatlan marad: a festő, aki csak festeni szeret igazán. Azt mondhatnánk, hogy egysíkú ábrázolás, ha nem lenne ismeretes ez az egyirányú elkötelezettség (jó példa a sushi mesterről szóló dokumentumfilm).

hokusai

A lírai vonalat Hokusai kisasszony viszi. Ő a kapocs a festészet és az érzelmek között. Érti az apját, a művészetet, közben törődik vak kishúgával, megpróbálja megmutatni neki a világot. És ebből a kettőből jön létre az, ami igazán ő, ezt a folyamatot mutatja be Keiichi Hara remek animációs alkotása. (A film Hinako Sugiura történelmi mangáján alapul, abból is a Hokusai lányára fókuszáló részeken.)

A legszebb a Hokusai filmben a festészettel való játék, hiszen csak játszik vele: egy köntös, amit hol felvesz, hol letesz. Így kerülhet bele a testvérpár a híres Hokusai-hullámba, s így láthatjuk, miként animál a szereplő Hokusai a fejében, a papíron. A festő modellnek használja lakótársa arcát, a rendező pedig vizuális adaléknak a hajdani művész alkotásait. Kifejező és megható mozzanat, amikor a vak gyermek megérinti apja arcát, a rémült festő körül pedig teljesen elsötétül a kép, a fekete semmibe merül, az ellenkezőjébe mindannak, amit ő képvisel az életével.

Keller Mirella

Keller Mirella

Keller Mirella az ELTE Filmelmélet és filmtörténet, illetve Magyar nyelv és irodalom szakán végzett. Jelenleg a Nyelvtudományi Doktori Iskola hallgatója. 2008 óta publikál filmes cikkeket. A Filmtekercs.hu ötfős szerkesztőcsapatának tagja. [email protected]

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

Kilépve a karanténból, de még annak hatása alatt elkészítettük a VLOGtekercs Romantika és nevetés listáját! 12 olyan vígjátékot és-vagy romantikus filmet listáztunk nektek, amit azoknak is látniuk kell, akiket egyébként hidegen hagy valamelyik műfaj. Az egy tucat film között van tinikomédia, animációs film, kicsit alpári, vagy éppen visszafogottabb, de egészen abszurd mozi is, hogy az egész család kedvére válogathasson. Igyekeztünk az elmúlt húsz év filmterméséből válogatni, de volt néhány klasszikus darab, amit annyira a szeretünk, hogy muszáj volt feltennünk a listára. Ráadásul arra is figyeltünk, hogy mindegyik filmet megtaláljátok valamelyik hazai streaming-szolgáltatón!

Inkább elolvasnád?

 

  • Műsorvezetők: Németh Míra, Énekes Gábor
  • Vágó: Nagy Tibor
  • Főcím: Gyenes Dániel
  • Projektvezető: Nagy Tibor
  • Producer: Molnár Kata Orsolya