Magazin

Anime Basics, avagy hol is kezdjem?

A műfaj neve talán nem cseng ismeretlenül, mégis, talán kevesen ismerjük fel tudatosan, hogy itt egyszerűen az angol animation (animáció) szó rövidítéséről beszélünk. Ugyanakkor nagyon érdekes, hogy Japánban minden rajzfilmet animének hívnak, míg a szigetországon kívül kimondottan a Japánban készített, sajátos stílusú rajzfilmeket különböztetik meg ezzel a kifejezéssel.

Az anime nem egy konkrét stílus vagy műfaj, ugyanúgy kell tekintenünk rájuk, mintha filmek lennének – ebből kifolyólag tehát beszélhetünk 6, 12, 24 vagy akár 300 részes sorozatról, de akár egész estés filmről is, akció, dráma, vígjáték, sci-fi, sport, művészi vagy kommersz témában és természetesen ennek megfelelő kidolgozottságban. Itt mindenképpen meg kell említenünk a sokak által tévesen a teljes anime műfajjal azonosított hentai, azaz erotikus, vagy éppen pornográf irányzatot is, mely azonban csak a rendkívül sokszínű paletta egyik szélsőséges, bár kétség kívül nagy visszhangnak örvendő darabja.

Véleményed van a cikkről vagy a filmről? Írd meg nekünk kommentben!

Célközönsége a témák sokszínűségének köszönhetően szintén roppant széles skálán mozog:

bár manapság az animék nagy része általában a 12-17 éves korosztályt célozza meg, vannak, melyek a még ennél is fiatalabbaknak szólnak, ám nagyon sok anime, főleg a ma már klasszikusnak számító, 10-30 évvel ezelőtt készült filmek, sorozatok olyan témákat és érzelmeket dolgoznak fel, amelyeket csak felnőttebb fejjel érthetünk meg igazán. További sajátságuk, hogy az európai valamint amerikai rajzfilmekkel és képregényekkel ellentétben nem kizárólag fiúknak szólnak, hanem rendkívül népes női rajongótáborral is rendelkeznek.

Egy további gyakran előforduló tévedés az animék és a mangák fogalmának keverése. Bár lényegében ugyanarról a termékről van szó, a két kifejezés mégsem ugyanazt takarja. A manga a japán képregényt jelenti – ugyanúgy mint az animénél: Japánban minden képregényt mangának hívnak, Japánon kívül viszont csak a japán képregényeket. A manga és az anime egyaránt a globalizáció egyik sikeres terméke, sajátos egyvelege a keleti és nyugati kultúráknak. A XVIII. században terjedt el a feudális Japánban az ukiyo-e műfaj (fametszet technika), amely a hétköznapi életből ábrázolt jellemző, többnyire humoros képeket. Ezeket később történetekké fűzték össze, majd a XX. században a nyugati képregények és a Walt Disney produkciók hatására Osamu Tezuka megalkotta a mangák és animék máig fennmaradt jellegzetességeit, mint például a filmszerű rendezést, sajátos mozgást, a több részen átívelő történetet és karakterfejlődést, a nagy szemeket, melyek sokkal több érzelmet tudnak közvetíteni, a fekete-fehér, lendületes rajztechnikát, etc.

Az elmúlt pár évtizedben az anime hatalmas iparággá nőtte ki magát,

nem egyszer elmosva a különböző művészi megjelenési formák közötti határokat: egy mangából készülhet például anime sorozat, melyhez filmet csinálhatnak, esetleg musicalként színpadra vihetik, a szinkronszínészek (seiyu), akiket sztárként ünnepelnek, külön drámai vagy zenei CD-ket adnak ki az adott anime szereplőinek hangján (a nagyobb szinkronos neveknek külön CD-i is megjelennek), a fő- és végcímdalt neves vagy éppen befutó együttesek/énekesek készítik. A rajongók rengeteg pénzt és energiát belefektetnek, hogy kedvenc karaktereikkel vagy sorozatukkal vegyék körbe magukat a kulcstartótól a karakter ruhájának/hajviseletének magukra öltéséig, a tehetségesebb rajzolók pedig fanartokat vagy akár saját mangát (doujinshi) is készítenek kedvenceikről, esetleg zenés videót vágnak össze a már mások által megrajzolt anyagokból.

Ez a cikksorozat tehát ebbe a rendkívül sokszínű és kiterjedt világba szeretné bevezetni az olvasót, egy kicsit bemutatva nem csak az alapokat hanem a részleteket is, hogy aki még csak most hall róla először, az is kedvet kapjon mélyebben is utánajárni a dolgoknak, aki pedig már „rákapott”, az esetleg elmélyíthesse tudását valamint informálódhasson a legfrissebb újdonságokról.

Lada Márk

Feliratkozás
Visszajelzés
guest
0 hozzászólás
Inline Feedbacks
Mutasd az összes megjegyzést!

Podcast

Hirdetés

Hirdetés