Magazin

Filmek, amik Aretha Franklin nélkül nem lennének ugyanazok

A soul királynője, a mindenkori popzene megkerülhetetlen alakja 2018-ban pihent meg örökre, hátrahagyva egy több mint öt évtizeden át formált, megismételhetetlen életművet. Hagyatékát nemcsak a zene, hanem a mozgókép is élteti, megszámlálni is nehéz, hogy hány filmben csendült fel valamilyen formában az énekesnő mezzoszopránja. Idén érkezett Respect című életrajzi filmje, amiben a gospelkórustól egészen a lemezszerződésekig kísérhetjük a Jennifer Hudson által alakított énekesnőt. Ebből az alkalomból gyűjtöttük össze azokat a filmeket, amelyekben egy-egy Aretha Franklin-dal életre hív egy egész jelenetet.

Külön listát lehetne írni csak arról, hogy hány film tetőpontja a legendás Respect, a dal, ami a The Rolling Stones „Minden idők 500 legjobb dala” listájának ötödik helyén áll.

A számot eredetileg Otis Redding írta, de a legenda szerint amikor meghallotta Franklin feldolgozásában, nem akarta énekelni többet, mondván, hogy ez már a souldívához tartozik. Az énekesnő valóban a magáévá tette a dalt, zenei és a szöveg szintjén alkalmazott változtatásai révén elkezdték a hagyományos nemi szerepeket megkérdőjelező kommentárként értelmezni Redding slágerét. Az 1965-ös verzió nőjogi himnuszból instant klasszikussá vált, melyen máig nem fog az idő vasfoga.

Bridget Jones naplója (Sharon Maguire, 2001)

A Respect nők ezreit szólította fel, hogy álljanak ki magukért és követeljék a nekik járó megbecsülést. Ugyanígy tett Bridget Jones-szal (Renee Zellweger)  is, akinek az R-E-S-P-E-S-C-T adta meg az utolsó löketet ahhoz, hogy megmondja a magáét a Hugh Grant által alakított sármos, de hűtlen Danielnek, aki nemcsak a szeretője, hanem a főnöke is egyben. Ez a pillanat pedig egy igazi romkomos gyöngyszem, aminek talán nagyobb hatása volt a 2000-es évek fiatal felnőtt nőire, mint gondolnánk.

Kétségbeesve keresem Susant (Susan Seidelman, 1985)

A Respect erejét bizonyítja, hogy diegetikus zeneként is legalább annyira működik, mintha az utómunka során lett volna a filmbe illesztve. A Kétségbeesve keresem Susant című filmben egy vintage üzlet rádiójából hallatszik ki Franklin klasszikusa, miközben a Susant alakító Madonnát követi hasonmása, Roberta (Rosanna Arquette). A dal ez esetben a hely időtlen jellegére erősít rá, és a két nő közti tiszteletet is előrevetíti. Madonna pedig badass-ebbnek tűnik általa, mint valaha.

Pizzavarázs (Donald Petrie, 1988)

Néha a zene az, ami egy cselekmény szempontjából jelentéktelen mozzanatot felejthetetlenné tesz, sőt, talán képes egy közepes filmből kultfilmet varázsolni. Ennek jó példája a Pizzavarázs, melyben egy pizzázóban dolgozó lánybanda teli torokból visítja a refrént egy furgon első ülésén. Semmi nem történik, csak három barátnő ordítja a Respectet, teszi mindezt hamis hangon, fel-fel röhögve és annyira hitelesen, hogy egy-egy pillanatra kibújik a karakterek mögül a fiatal Julia Roberts, Lili Taylor és Annabeth Gish személyisége is.

Szent Elmo tüze (Joel Schumacher, 1985)

Franklin karizmatikus hangja a férfiak kőszívét is megdobbantotta az idők során, a macsó Bruce Willis sem tudott ellenállni neki A simlis és a szende című sorozat egyik részében. Na meg az olyan mizantróp írópalánták sem, mint Kevin (Andrew McCarthy), akinek diszkrét dúdolása önfeledt jam sessionné alakul a Szent Elmo tüze című tinifilmben.

Holdfény (Barry Jenkins, 2016)

Jenkins Oscar-díjas filmjében egy fontos, de kevésbé ismert dal, a One Step Ahead szólal meg, rendhagyó módon két alkalommal is. Először annak a pillanatnak az aláfestése, amikor a főszereplő Chiron gyerekként rájön, hogy anyja drogfüggő. Másodszor pedig egy még eldöntetlen végkimenetelű találkozás alatt csendül fel az ismerősen keserédes dallam. Az eddig felsoroltak alapján úgy tűnhet, hogy a mozgókép Franklin életművének feel-good vonalához nyúlt szívesebben. A Holdfény jól ellenpontozza ezt, bizonyítva, hogy az énekesnő lassabb tempójú, a rock and rollból a jazz felé ívelő dalai is ugyanolyan értékesek.

Nagymenők (Martin Scorsese, 1990)

Martin Scorsese ikonikus gengszterfilmje tömény mennyiségű pop-, rock- és R&B-filmzenét tartalmaz, ami instant visszarepíti a nézőt a ’60-as, ’70-es évek Amerikájába. Henry (Ray Liotta), Jimmy (Robert De Niro) és Tommy (Joe Pesci) karakterét is átitták ezek a dalok, melyek gyakran jellemezték, újradefiniálták őket. Franklin Baby I Love You című dala nondiegetikus formában, egyfajta hídként jelenik meg. Ugyanis ez az átvezető dal a cselekmény azon pontján, amikor Henry a világ ura, de a következő pillanatban minden összeomlik körülötte.

Murphy Brown (Diane English 1998-2018)

A Murphy Brown című sitcom példája azért különleges, mert a címszereplőt játszó Candice Bergen (You Make Me Feel) Like a Natural Woman feldolgozása annyira megismételhetetlenre sikerült, hogy Aretha néhány évaddal később cameozik is egyet ennek tiszteletére. A negyedik évad The Queen of Soul című epizódjában Brown egy zongora mellett ül Franklinnel, aki megmutatja, hogy hogy is kell énekelni azt a bizonyos dalt.

The Blues Brothers (John Landis, 1980)

Méltatlan lenne a listát nem ezzel a művel zárni, Landis kultfilmjére ugyanis egyértelműen Aretha Franklin teszi rá a koronát. Az énekesnő Mrs. Murphy szerepében debütált a vásznon. Franklin a Think című feminista himnusszal küldi útjára filmbeli férjét. Pincérnő jelmezben és rózsaszín gumipapucsban robbantotta fel a vásznat, és különösebb erőfeszítés nélkül írta be magát a film- és zenetörténetbe.

A Think a karrierjét is újjáélesztette, a dal átsegítette őt a soul és a diszkó közti szakadékon, majd az 1968-as Aretha Now című albumon debütált. Mrs. Murphy pedig 2000-ben, a Blues Brothers folytatásában tért vissza másodszor és utoljára.

Talán nem túlzás azt állítani, hogy Aretha máig hivatkozási pont, ikon és példakép. Neve sokak számára nemcsak egy éteri erővel bíró hangot, egy erős karizmát és néha felkavaró, máskor andalító hangszínű dalnokot takar, hanem félelmet nem ismerő aktivizmus is. A Géniusz és az Amazing Grace című után idén a Respect című életrajzi filmben kaphatunk egy falatot az Aretha-jelenségből, amely méltó tisztelgés az énekesnő előtt.

Incze Kata

Incze Kata 2018-ban végzett a kolozsvári Sapientia filmkészítés szakán, mester tanulmányait is ott folytatta. Jelenleg diplomafilmjét készíti, rendezőasszisztensként dolgozik és rendszeresen publikál a Filmtetten is. Szereti a hollywoodi reneszánszt, az amerikai független filmeket és mindent, amiben sokat beszélnek és mégis izgalmas.

Podcast

Hirdetés

Hirdetés