Magazin

Hóba fagyott gyász – Az eladó

A gyász, a kétségbeesés, és az abszolút magány kielemzését, vászonra vitelét tűzte ki céljául a 2! Frankofón Filmnapok egyetlen kanadai filmjének rendezője. Sébastien Pilote a kész mű nyilvánvaló hiányosságai ellenére is sikerrel végezte el ezt a magas érzelmi intelligenciát igénylő feladatot, így ha lélekben fel vagyunk rá készülve, Az eladó komoly filmélménnyel gazdagíthat bennünket.

Marcel Lévesque (Gilbert Sicotte) egy kanadai kisváros autószalonjának legtehetségesebb eladója. A 67 éves férfi lankadatlan odaadással él három fő szenvedélyének: autói értékesítésének, a lányának, és az unokájának. Bármennyire is abszurdnak tűnik, hogy bárki autót vásároljon a farkasordító kanadai hidegben, Marcel mégis sikerrel végzi munkáját: az elmúlt 16 évben mindig ő nyerte el a „hónap dolgozója” címet. A film története egy, a kisváros életét jelentősen megrázó eseményre van felfűzve: felfüggesztette működését a környék egyetlen gyára, ami a helyiek jelentős részének megélhetését biztosította. A film kezdetekor 240 nappal járunk a szomorú esemény után, és a rendező végig e dátumhoz viszonyítva jelzi az idő múlását. Az eladó törzsét képző 16 nap alatt alig történik valami. Megismerjük a szerény, emberbarát Marcelt, akit lánya, unokája és munkatársai egyaránt őszintén szeretnek. A 16. napon azonban megtörik a film mozdulatlansága: bejelentik a gyár végleges bezárását, Marcel hozzátartozói pedig egy autóbalesetben szörnyet halnak.

Bár maga az esemény nem igazán tudja meglepni a mozikedvelő nézőket, mégis nagyot fordít a lassanként ellaposodó történeten. Pontosabban: azzal fordít nagyot, hogy nem fordít semmit. Az immáron teljesen egyedül maradt Marcel bénító gyászával együtt pontosan ugyanúgy éli tovább életét, mint azelőtt. Eladja az autóit, levágatja a haját a fodrászatban, ahol nemrég még lánya is dolgozott, eljár a junior hokimeccsekre, ahol néhai unokája is egykor pályára lépett. Az eleinte nehezen felfogható érzelmi reakció valójában a kimondhatatlan gyász pontos kórképe. Az idő megállt Marcel számára, ezért a film sem számolhatja tovább a napokat. A gombóc a torkunkban nem tűnik el, nem kapunk feloldozást. Az életnek mennie kell tovább, de ez csupán az ominózus 16. nap kimerevített mozdulatlanságában lehetséges.

Ezt az „előre haladó mozdulatlanságot” Sébastien Pilote ügyesen vászonra tudta vinni. Pontos szimmetriával megkomponált statikus képeket, és kézikamerával készített, remegő felvételeket kever jó érzékkel. A film lassú ritmusa egyfelől remekül illeszkedik a kanadai kisváros téli álmának hangulatához, másrészt képes megteremteni azt a feszültséget, ami miatt kezdettől érezzük a közelgő tragédia súlyát.

Az eladó karakterei ugyanakkor nincsenek igazán részletesen kidolgozva, még a kizárólagos főszereplő személyisége sem árnyalódik, ami egy óra elteltével már-már zavaróvá válik. A sorsfordító baleset bekövetkezése azonban megmenti a filmet az unalomba fulladástól, s a fordulópontnak hála Gilbert Sicotte egy rövid lehetőséget is kap tehetsége bizonyítására; nem is okoz csalódást.

Az eladó egyedisége abban rejlik, hogy szívszorítóan emberi történetének szereplőit nem hagyja igazán kibontakozni, s a befogadó fantáziájára bízza az érzelmi kapaszkodók kipuhatolását. Úgy mutatja be a gyász mélységeit, hogy közben teret enged annak, hogy magunkba forduljunk, és megtaláljuk saját válaszunkat egy kérdésre, amit egyedül sosem tennénk fel.

Az eladó (Le Vendeur)

színes, kanadai filmdráma, 107 perc, 2011

rendező: Sébastien Pilote
forgatókönyvíró: Sébastien Pilote
operatőr: Michel La Veaux
producer: Marc Daigle, Bernadette Payeur
vágó: Michel Arcand

szereplő(k):
Gilbert Sicotte (Marcel Lévesque)
Jean-François Boudreau (François Paradis)
Jean-Robert Bourdage (politikus (voice))
Nathalie Cavezzali (Maryse)
Jeremy Tessier (Antoine)

IMDb

Kerényi Máté

Add Comment

Click here to post a comment

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Podcast

Hirdetés

Hirdetés