Magazin

Beavatták – Box office március 21-23.

A beavatott (Divergent)
A beavatott (Divergent)

DIVERGENTAz éhezők viadala egyharmadát éri anyagi értelemben A beavatott, ami még így is az egyik legjobban szereplő utánzat az utóbbi két év alatt. A Muppets Most Wanted csalódást keltő eredménnyel nyitott, Budapest viszont továbbra is a legmenőbb – ezen a listán például a hotelje miatt.

Idén nemcsak az időjárás tekintetében enyhe a március, a tengerentúlon a mozik látogatottsága is visszafogottnak mondható. Ilyen körülmények között A beavatott (Divergent, magyar bemutató: márc. 20.) 54,6 milliós nyitánya igazi diadal. 85 milliós költségvetését e hét végéig visszatéríti hazájában a sci-fi, úgyhogy biztosan lesz folytatás, megkezdhetik a könyv többi részének adaptációját.

A beavatott alapja ugyanis egy sci-fi sorozat, amelyet fiatal felnőttekre pozicionáltak a kiadók. Az Egyesült Államokban egész iparág szakosodott erre a műfajra, ami az Alkonyat és Az éhezők viadala sikere folytán Hollywoodra is átragadt. A filmipar valahogy mégse képes igazán átütő eredményeket elérni, pedig a producerek számára álomszerű egy ilyen mozi: a regény rajongói biztos bevétellel kecsegtetnek, nem kell gondolkodni a történet kitalálásán, a folytatások pedig hosszú távon biztosítják a megélhetést. Mégis az utóbbi egy év sokkal inkább a bukásokról szólt, mint a sikerekről. Nem jött be a Végjáték, A burok, A végzet ereklyéi, a Vámpírakadémia és a Lenyűgöző teremtmények se.

Ezt a kudarc-sorozatot szakította meg most A beavatott rácáfolva a várakozásokra. Hogy mi lehet a siker titka, azt senki nem tudja. A kritikusok ezt sem szerették: „Nem rossz, csak a jó nem ilyen” – írja találóan Nardai Dorina kollégám (is). Az biztos hozzájárulhatott a sikerhez, hogy ezúttal nemcsak a rajongó tinilányokat sikerült megszólítani. Csak minden második néző olvasta például a regényt (az Alkonyatnál ez 74%, Az éhezők viadalánál 76% volt). A férfiak száma meghaladta a 40%-ot, és a 25 feletti korosztály felerészben képviseltette magát. A közönség egyébként igencsak szerette a filmet, ami hosszú kifutást valószínűsít. A végeredménye valahol 130-140 millió között várható, ezt fogja túlszárnyalni két év múlva a folytatás.

A beavatott (Divergent)
A beavatott (Divergent)

Csalódást keltve vágott bele a bevételgyűjtésbe az új Muppets. Az első rész remek szereplése (88,6 millió 2011 végén) a jegypénztáraknál, illetve pozitív megítélése a nézők és kritikusok körében bizonyára igen optimistává tette a Disney fejeseit, ehhez képest most még azon is izgulniuk kell, hogy egyáltalán megtérül-e a projekt.

A nyitó 16,5 millió majdnem a fele az előző rész 29,2 milliójának. A bábok mozgóképes története 1979 nyúlik vissza, sokáig töretlen sikerük 1999-ben ért véget a Muppet-show az űrből c. opusszal ért véget, ami már csak 16,6 milliót gyűjtött csak össze. Ekkor kényszerszabadságra küldték a bábokat 12 évre, hogy utána annál nagyobbat szóljon a visszatérés.

Most viszont nagyon úgy tűnik, hogy egy jó darabig megint nem láthatjuk (bár Magyarországon amúgy se nagyon tudtuk volna) Kermitéket a jegypénztáraknál. Sajnos a nézői visszajelzések csak közepesek, rosszabbak, mint a kritikusoké, emiatt azt feltételezem, hogy a gyerekfilmeknél nagyobb csökkenést fog elszenvedni. Igazi kérdés, hogy vajon mennyire lesz konkurense az új Amerika kapitány és Noé – attól tartok, eléggé. Így viszont 55 milliónál többre kevés esélye van a Muppets Most Wantednak.

Muppets Most Wanted
Muppets Most Wanted

Még egy széleskörű premier volt a héten, a God’s Not Dead. Az igazi húzónevek nélkül készült mozi (Kevin Sorbót legalábbis én nem tekintem annak) a keresztény spirituális réteget célozza meg történetével: egy hívő diák szembeszáll ateista filozófiaprofesszorával Isten létével kapcsolatban. A tanár azonban nem adja könnyen magát, azt kérdi hallgatójától, hogy bizonyítsa be a felsőbbrendű létét.

A Hollywood által általában hanyagolt keresztény réteget a God’s Not Dead és az Isten fia (Son of God, magyar bemutató: ápr 10.) révén egy hónapon belül kétszer is moziba csábították, és a közönség mindkétszer élt is a lehetőséggel. A négy hete bemutatott Isten fia 55,7 milliót ért el eddig, ami kiváló eredmény, ha a Narnia krónikáit nem számítjuk, akkor A passió óta a legjobb keresztény bevétel. Annak bemutatója kapcsán épp azt írtam, hogy a keresztény filmek nem szoktak sikert aratni – pont erre cáfol rá a God’s Not Dead (is).

A kritikusok nem szerették, a nézők sem voltak teljesen elégedettek, noha az utóbbiról szóló adatok sajnos valószínűleg nem a célközönségtől származnak. Az biztos, hogy kevés moziban játsszák egyelőre a filmet, úgyhogy a forgalmazónak még van mozgástere a bővítésre. Kérdés, hogy mennyire zavar be a bibliai témájú Noé a jövő héten. Ettől függően némi szerencsével akár 50 millióig is eljuthat a mozi, reálisabb azonban 35-40 milliós végösszeggel számolni.

God's Not Dead
God’s Not Dead

A korábban bemutatottak közül a Need for Speed (magyar bemutató: márc. 13.) a 300 – A birodalom hajnalához (300: Rise of an Empire, magyar bemutató: márc. 6.) hasonlóan nagyot csökkent, ami igen rossz hír az egyébként is rosszul rajtoló autós akciófilmnek. Mr. Peabodynak és Shermannek, illetve az ő kalandjaiknak (Mr. Peabody & Sherman, magyar bemutató: márc. 14.) a Muppetek tettek be igazán, 45%-os esése elég rossz hír a gyengén muzsikáló animáció számára.

Újabb fantasztikus héten van túl A Grand Budapest Hotel (The Grand Budapest Hotel, magyar bemutató: márc. 20.). Bár még mindig csak 300 moziban vetítik a tengerentúlon, már 13 milliónál jár az összbevétele Wes Anderson játékfilmjének, múlt hétvégén pedig limitált kópiaszámmal is többet költöttek rá, mint a tízszer több helyszínen elérhető Non-stopra (magyar bemutató: febr. 27.). Kiesett a top tízből bemutatása után 17 (!) héttel a Jégvarázs (Frozen, magyar bemutató: dec. 5.). Nagyon kevés (konkrétan 10 millió) kellett volna, hogy beérje a Vasember 3-at 2013 legmagasabb bevételi listáján, de talán a 400 milliós álomhatárt még megugorhatják a hercegnők.

A The Single Moms Club előrejelzéseimnek megfelelően óriási csökkenést szenvedett el. Gyenge kezdés után erős visszaesés – mondhatnánk. Az biztos, hogy ez feladja a leckét Tyler Perrynek, vajon mit rontott el ez alkalommal. Veronica Mars még az egyedülálló anyáknál is nagyobbat zuhant, úgy tűnik, mindenki, aki meg akarta nézni a sorozat szélesvásznú folytatását, az megtette az előző héten. Így viszont nem lesz folytatás, de az adatokból az látszik, hogy erre nincs is releváns igény. Az Enemyt kipróbálták 95 új moziban, de sajnos nem jött be, a termek szinte üresek voltak.

Bad Words
Bad Words

Múlt héten kísérleti jelleggel 6 moziban bemutatták a Bad Words c. komédiát. A Jason Bateman főszereplésével készült gonoszkodó vígjáték a színész első rendezése, és meglehetősen furcsa: egy felnőtt bosszúból megnyeri az összes betűző versenyt. A kritikusok nem tudják biztosan eldönteni, hogy dramatizáló vígjátékot vagy vicces drámát akart forgatni a Bateman, talán ezért is óvatos a forgalmazó.

Eddigi eredményei nem rosszak, de nem is jók – ebből a szempontból rímelnek a kritikusok véleményére. A jövő héten már hatszáz moziban vetítik, akkor nyilván többet lehet majd mondani a várható bevételeiről, jelen helyzetben én 15 milliót jósolok a Bad Wordsnek.

A nimfomániás első rész (Nymphomaniac Volume One)
A nimfomániás első rész (Nymphomaniac Volume One)

25 filmszínházban mutatták be a múlt hétvégén Lars von Trier A nimfomániásának első részét. Finoman szólva is visszafogott érdeklődés követte még ebben a néhány moziban is a premiert, ami azért is érdekes, mert az alapvetően európai drámában egy rakás hollywoodi színész játszik. Mégsem sikerült felkelteni a tengerentúlon a nézők érdeklődését – legalábbis egyelőre. Ha bővítik, akkor talán van esély némi bevételre, de azt le kell szögezni, hogy a forgalmazónak elég nehéz dolga van a két kétórás résszel.

A jövő hétvégén óriási tumultus lesz a tengerentúlon. A már említett Noén kívül érkezik a Sabotage Arnold Schwarzeneggerrel és Sam Worthingtonnal. Lesz még egy biográfia Cesar Chavezről, az arizonai civil aktivistáról, illetve bővül A Grand Budapest Hotel és a Bad Words is. Néhány moziban pedig bemutatják A rajtaütés folytatását.

Tóth Nándor Tamás

Tóth Nándor Tamás külpolitikai és kulturális újságíró volt. A kettő metszetéből alakult ki filmes specializációja: a politikai témájú és a társadalmi változásokat feldolgozó filmek, valamint a Mediterrán-térség, Németország és Latin-Amerika filmművészete. A Filmtekercs Egyesület pénzügyi vezetője. tothnandor@filmtekercs.hu

Feliratkozás
Visszajelzés
guest
0 hozzászólás
Inline Feedbacks
Mutasd az összes megjegyzést!
WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com