Magazin

Berlinale 2017: A Lineup

Idén 18 film versenyez az Arany Medvéért Berlinben, és további 6 filmet vetítenek a szekcióban, köztük a Logant és a Trainspotting folytatását. Nézzük, mire érdemes látatlanban odafigyelni a 67. Berlinalén!

A Berlinale gyakorlatilag a második legfontosabb európai mustra Cannes után. A franciák bravúros tehetséggel ragadnak magukhoz nagy nevű rendezőket, akik hagyományosan ott mutatják be új alkotásukat. Tökéletes szimbiózis jön létre ezzel: a rendező hírét emeli a filmfesztivál, aminek presztízsét emeli a nagy nevű direktor. Berlin más úton halad, aminek része a lázadás az említett rendszer ellen. Két jellegzetes arcéllel bír továbbá a Berlinale: erős politikai felhangok kísérik, és bátran kísérleteznek egzotikus filmekkel. Mindkét jellemző megmutatkozik az idei versenyprogramban.

 

The Dinner

Oren Moverman készített már különleges drámákat, még Oscar-jelölést is kapott (A harcmező hírnökei), de igazából még nem érkezett meg karrierjében az áttörés. Ezúttal talán sikerül. A Time Out of Mind után ismét Richard Gere-rel dolgozik, rajta kívül Laura Linney, Steve Coogan és Rebecca Hall is szerepel a The Dinnerben. A történet egy klausztrofób duplarandit mesél el, ami szörnyű irányt vesz. A film Herman Koch bestsellerének adaptációja, és a rendező eddigi munkái alapján vélhetően a vásznon is láthatjuk a könyvre jellemző égető sötétséget.

 

Toivon tuolla puolen/The Other Side of Hope

Aki Kaurismäki az egyik legnagyobb kortárs finn rendező, többek között olyan filmeket rendezett, mint A múlt nélküli ember vagy a Kikötői történet. Hat éve nem jelentkezett új művel, ehhez képest a The Other Side of Hope elmondása szerint a kikötő-trilógia második darabja lesz. Európa legsötétebb zugai a nagy kereskedővárosok dokkjai, és a téma csak még aktuálisabb lett a menekültválság kitörése óta. Ezúttal egy szír bevándorló történetét dolgozza fel a rendező, aki Helsinkiben keres menedéket.

 

The Party

Sally Potter régi motoros a szakmában, de mivel nem túl termékeny rendező, ezért aránylag rövid a filmográfiája, utoljára 2012-ben jelentkezett a Ginger és Rosával. Korábban dolgozott már Tilda Swintonnal, Cate Blanchettel és Johnny Deppel is, és idén ismét nagy nevekkel érkezett Berlinbe. Patricia Clarkson, Bruno Ganz, Cherry Jones, Emily Mortimer, Cillian Murphy, Kristin Scott Thomas és Timothy Spall is szerepel a The Partyban. Maga a film valós idejű, mindössze másfél órát ölel fel, és napjaink Londonjában játszódik, ahol a címben szereplő bulin veszünk részt. Itt derülnek ki azok a dolgok, ami miatt a társaság egymásnak feszül.

 

Ana, mon amour

A román újhullámot, térségünk egyik legünnepeltebb filmes irányzatát ezúttal Calin Peter Netzer képviseli negyedik filmjével a Berlinalén. A rendező visszatérő vendég Berlinben, négy évvel ezelőtt az Anyai szívvel két díjat is nyert, köztük az Arany Medvét. Ezúttal egy regényt dolgozott fel, amely Ana és Toma szerelméről szól, ahogy megpróbálják feldolgozni a nő mentális betegségét.

 

Pokot/Spoor

Agnieszka Holland talán a kortárs lengyel film legnagyobb alakja, aki szinte párhuzamosan építette karrierjét Lengyelországban és az Egyesült Államokban. Az utóbbi években inkább a tengerentúlon tevékenykedett, de most hazatért, és készített egy pszichothrillert. A Pokot (angolul: Spoor vagyis Nyom) egy nyugdíjas nőt állít a középpontjába, aki a Szudéta-vidéken tengeti unalmas napjait, mígnem megtalálja a szomszédja holttestét, és úgy dönt, ő maga deríti ki a ködös halál okait.

 

Una Mujer Fantástica/A Fantastic Woman

A chilei mozi napjaink legizgalmasabb, legdinamikusabban fejlődő nemzeti filmművészete, amivel talán csak Magyarország veheti fel a versenyt. Sebastián Lelio is visszatérő rendező Berlinben, pedig még mindig csak egy évtizede mozog a szakmában, mint producer, rendező és forgatókönyvíró. Új filmje, az Una Mujer Fantástica egy tragikomédia, amely egy transzszexuális énekesnőről szól, aki megpróbál túllépni elhunyt férjén és azok rokonain. Gyász, nemi identitás, családi értékek szétesése – csupa olyan téma, amit Berlinben értékelnek.

 

További filmek

A filmfesztiválok igyekeznek óriási titokban tartani a versenyfilmjeik esélyeit, ezért előzetesen sosem lehet jól megtippelni, ki lesz végül a befutó. A magyar vonatkozású indulókról (Testről és LélekrőlDjango) külön cikkben értekezünk. A fennmaradó 10 film között mindenfélét találunk: lesz német dokumentumfilm (Beuys), osztrák vígjáték egy komikustól (Wild Mouse) és norvég dráma (Helle Nächte). Érkezik továbbá versenyző Brazíliából (Joaquim), Szenegálból (Félicité) és Portugáliából (Colo). A Távol-Kelet három alkotással képviselteti magát (Have a Nice DayMr. LongOn the Beach at Night Alone). Végül hazai pályán versenyez a Return to Montauk, Volker Schlöndorff mozija.

 

 

Nem versenyzők a Versenyben szekcióban

A Berlinalén van egy olyan lehetőség, hogy a producerek a Versenyben szekcióban mutatják be a filmjüket, de az nem vesz részt a megmérettetésben. Teljesen értelmezhetetlen a dolog, de ez van, az ostoba szabály miatt viszont minden évben van néhány film, ami nem férne bele a berlini arculatba, így viszont be tudják mutatni. Klasszikusan ilyen idén a Logan, ami napjaink könnyed képregényfilmjeihez képest az előzetesek alapján erős szociovonalat képvisel. Újszerűséggel talán a T2-t nem lehet vádolni, viszont Danny Boyle tényleg az egyik legnagyobb brit rendező, és a Trainspotting mégiscsak az egyik legnagyobb kultfilm a világon.

Nem sokkal tűnik izgalmasabbnak a Final Portrait, ami Stanley Tucci ötödik rendezése. Főszereplője Armie Hammer, és Alberto Giacometti svájci szobrász életét mutatja be. Itt lesz látható még a The Bar, a spanyol kultrendező, Álex de la Iglesia új alkotása. A Micsoda spanyol éjszaka! nem sikerült igazán, és sajnos van rá esély, hogy a rendező ezt az irányt folytatja (a Bűbáj és kéjelgés helyett). Catherine Deneuve-öt is elhívták, a francia színészdíva Martin Provost új filmjében játszik. A legizgalmasabbnak pedig Gurinder Chadha, a Csavard be, mint Beckham! készítőjének új filmje ígérkezik. A történelmi dráma 1947-ben játszódik, azokban az időkben, amikor India függetlenedett az Egyesült Királyságtól. A Viceroy’s House igen illusztris szereplőgárdával bír, többek között Gillian Anderson és Michael Gambon is játszik benne.

Tóth Nándor Tamás

Tóth Nándor Tamás külpolitikai és kulturális újságíró volt. A kettő metszetéből alakult ki filmes specializációja: a politikai témájú és a társadalmi változásokat feldolgozó filmek, valamint a Mediterrán-térség, Németország és Latin-Amerika filmművészete. A Filmtekercs Egyesület pénzügyi vezetője. tothnandor@filmtekercs.hu

Feliratkozás
Visszajelzés
guest
0 hozzászólás
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
Mutasd az összes megjegyzést!
WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com