Magazin

BIDF 2014: A cél szentesíti a hatásvadászatot

Error 404 - Elveszett gyermekek (Children 404)
Error 404 - Elveszett gyermekek (Children 404)

budapesti nemzetkozi dokumentumfilm fesztivalAz első Budapesti Nemzetközi Dokumentumfilm Fesztiválon a filmek egy része azért szállt síkra, hogy bemutassa egy-egy törvényen kívül helyezett személy vagy csoport valamilyen szent ügyért folytatott küzdelmét. Az elkészült film így viszont figyelemfelkeltési eszközzé válik a harcban, a kérdés tehát az: a nemes cél szentesíti a hatásvadászatot? Talán meglepő, de a látottak alapján mindenképp.

A BIDF-en vetített sok-sok érdekes történet közül némiképp kidomborodnak azok az alkotások, amelyek valamelyest a nyugati demokráciák értékei mellett szállnak síkra. A hazánkban manapság kissé kényessé vált témák közül a fesztiválon a környezetvédelem, a szólásszabadság, az egyenlőség és a demokratikus jogok iránti küzdelem emelkedett ki. Több olyan vetítést tartottak a hétvégén, amely a nemes harcot dokumentálta, ezek közül négyet emelünk ki, amelyek egyfajta négyfejű állatorvosi lóként ábrázolják, miért nehéz jó dokumentumfilmet készíteni.

Az Egy fecske is csinálhat nyarat a Földközi-tenger térségén keresztül Afrikába vándorló költöző madarak nehéz helyzetét ismerteti egy környezetvédő csoporton keresztül. Sergio, Andrea és Piero a szabadidejükben Ciprusra, Dél-Franciaországba vagy Észak-Olaszországba látogatnak, hogy a helyiek – egyébként évszázados hagyomány szerinti működtetett – énekesmadár-csapdáit megsemmisítsék.

Oroszországban 2013-ban elfogadtak egy törvényt, amely a „nem hagyományos szexuális kapcsolatoknak a kiskorúak körében való propagálását” tiltja, és ezzel még jobban megnehezítették az oroszországi homoszexuális kamaszok életét. Az Error 404 nevű szervezet az ő helyzetükön próbál enyhíteni az által, hogy lehetővé teszi történeteik megosztását az interneten, az Error 404 – Elveszett gyermekek című film pedig a csoport és a meleg tinik életébe enged bepillantást.

Egy fecske is csinalhat nyarat (Emptying the Skies)
Egy fecske is csinálhat nyarat (Emptying the Skies)

Az arab tavasz dinamikáját elsősorban az egyiptomi változások lendülete adta. A 2011-től a katonai vezetés tavalyi restaurációjáig több forradalmon átesett ország megrázó eseményeit falakon, köztereken, dalokban, versekben és videókon is dokumentálták modern művészek – sokszor az életüket is kockáztatva. Az ő életükről szól a Háború és művészet című film.

A világhírű kínai művészt a Madárfészek néven ismert pekingi olimpiai stadion megépítése után néhány évvel adócsalásra hivatkozva perbe fogják – a valódi ok: a kínai pártvezetés bírálása. Ai Weiwei azonban a 80 napos börtönét és az azt követő házi őrizetét is képes művészi lencsén keresztül szemlélni, megpróbáltatásaiból többek között sajátos installációt készíttet. Életét ebben az időszakban az Ai Weiwei – Az ál-per című film készítői dokumentálták.

Ai Weiwei - Az ál-per (Ai Weiwei - The Fake Case)
Ai Weiwei – Az ál-per (Ai Weiwei – The Fake Case)

Első pillantásra talán nehéz megtalálni a közös nevezőt a felsorolt dokumentumfilmeknél, pedig valójában sokkal több kapcsolódási pont figyelhető meg, mint azt elsőre gondolnánk. Mindegyikben kiszolgáltatott helyzetbe került sorsokat látunk – meleg orosz tiniket, forradalmi utcai művészeket, Ai Weiweit és európai vándormadarakat – akik szerencsés esetben képesek megvédeni magukat, most viszont segítségre szorulnak. Akár maguk, akár egy szervezet segítségével küzdenek, szinte csak egyetlen eszközzel lehet segíteni rajtuk: a médiával.

A dokumentumfilmek általánosságban a tájékoztatás érdekében jönnek létre, a fentiek esetében azonban ez sajnos nem elég. A média csak egy figyelemfelkeltő eszköz, ami a megoldásban segít. De mi a megoldás? A társadalmi vagy politikai gondolkodás megváltoztatása. Vajon az említett filmek csak eszközök vagy ez túlzó degradálás?

Háború és művészet (Art War)
Háború és művészet (Art War)

Akár degradáló, akár nem, valójában a nemes céllal az (európai) néző szinte azonnal azonosul, ezért attól válik jóvá egy ilyen film, ha ezt az azonosulást a legteljesebb mértékben megélhetjük. A felsoroltak többsége sajnos valahogy nem képes erre. Ilyen értelemben a legrosszabb Az ál-per, Ai Weiwei személye túlságosan elvont, a néző tájékoztatása is elmarad (pl. a művész életművéről, tevékenységéről). A kamera csak szemlél, és bár a néző szinte közvetlenül a házi őrizetben tartott művész mellett raboskodik, kívülálló marad a film végére is. Az Error 404 – Elveszett gyermekeknél sokkal többet megtudunk a bujkálni kényszerülő, kitagadott vagy elképesztő atrocitásokat elszenvedő gyerekek lelkéről köszönhetően a kézi kamerás felvételeknek. A személyes történetek mellett a film elején és végén levetített pörgős képvetítés is igazán emlékezetes.

Error 404 - Elveszett gyermekek (Children 404)
Error 404 – Elveszett gyermekek (Children 404)

Puritánsága gátolja meg az Egy fecske is csinálhat nyarat című filmet abban, hogy jó legyen. A mozgókép kínálta eszközök elmaradása miatt ez volt a legunalmasabb alkotás a felsoroltak közül: az interjúk dominanciáját nem tudja megtörni a néhány terepen vett jelenet, a koncepció hiánya révén az olyan izgalmas kérdések, mint a megszállottság, háttérbe szorultak. Éppen fordítva történt ez a Háború és művészet esetében, amely rendkívül gazdag  szinte hatásvadász  eszközeivel igazán szórakoztató élményt jelentett. Ezen természetesen sokat segített az, hogy az egyiptomi művészek az önkifejezési lehetőségek széles skáláját felhasználták a forradalmi eseményekre adott válaszreakciójuk megvalósítása során, mégis attól válik igazán különlegessé, hogy itt látszódik a legerősebben a készítő, Marco Williams egyéni stílusa. A dokuk élvezhetősége tehát nem a probléma nagyságával vagy jelentőségével áll kapcsolatban, hanem a megvalósítással. Ehhez pedig filmes látásmód, dramaturgiai koncepció és művészi hajlam is kell. Meg persze nem árt némi hatásvadászat.

Tóth Nándor Tamás

Tóth Nándor Tamás külpolitikai és kulturális újságíró volt. A kettő metszetéből alakult ki filmes specializációja: a politikai témájú és a társadalmi változásokat feldolgozó filmek, valamint a Mediterrán-térség, Németország és Latin-Amerika filmművészete. A Filmtekercs Egyesület pénzügyi vezetője. tothnandor@filmtekercs.hu

Feliratkozás
Visszajelzés
guest
0 hozzászólás
Inline Feedbacks
Mutasd az összes megjegyzést!