Magazin

BIDF 2014: Nagyság a maga egyszerűségében – A rákok királya

három királyok Zsigmond Dezső Három királyok trilógiájának nyitódarabja, A rákok királya katartikus film. Nem használ nagy szavakat, nem manipulál, nem csűri a történetet – egyszerűen csak követi Csukrán Mihályt, Újfehértó futóhősét kamerájával, és megmutatja a legtisztább emberi nagyságot, amit csak egy icipici falu rejthet. 

Csukrán Mihály egyszerű ember színtiszta értékrenddel. 36 éve szüleinek tett fogadalmát, miszerint lefut fél millió kilométert, egyetlen napra se feledi. Időnként felállít egy-egy Guiness rekordot, számszerűen eddig négyet, például hátrafelé futásért. A sport olyan természetes az életében, mint másnak a levegővétel, és ezt az érzést igyekszik átadni a falu tehetséges fiataljainak is. Tömegsportot szervez, edzéseket tart, versenyekre viszi a gyerekeket, és időről időről megemlékezik a falu lakóinak másféle teljesítményeiről is: mint például a húsz éve munkálkodó cukrászról vagy az ötven éve prédikáló papról.

Zsigmond Dezső, Balázs Béla-díjas rendező nem csinál mást, mint ablakot nyit erre az életre, erre a falura, és engedi nekünk, hogy kicsit mi is részesei lehessünk. Szenvtelenül ábrázol, nem ítélkezik, nem provokál, nem emel kontrasztokat, mégis ritkán látott mélységben képes ábrázolni az itteniek életét az elkapott pillanatok, a meghatódástól elfátyolosodó tekintetek, az udvar végében zajló kis jelenetek felfedésével. Lovasi Zoltán kamerája sokszor mintha ott sem volna, nem egy őszinte pillanatot sikerül lencsevégre kapnia. Zsigmond Dezső nem bajlódott egy sztori felépítésével, a leglogikusabb módon meséli történetét: ismerkedünk a múlttal, rálátunk a jelenre, és meghallgatjuk a jövő terveit. Nincs is szükség ennél komolyabb struktúrára: a film hőse elviszi a hátán a filmet, annyira szerethető, annyira tisztelhető a maga teljes letisztultságában. Az egész filmet átjárja a szeretet, nemcsak a falu lakói szeretik egymás, nem csak a mester a tanítványokat és fordítva, de a filmes csapat is biztosan szívébe zárta szereplőit – minden filmkocka erről taúskodik. Nem csoda, hogy a nézőt is hamar rabul ejti az újfehértói idill”, ami szegényesebb már nem is lehetne. A nagy magyar valóság saját kis Kubáját látjuk, ahol a mélyszegénységben is felcsillan a nap, és vele együtt a sport általi kitörés reménye.

A mindössze 55 perces filmet a Budapesti Nemzetközi Dokumtumfilm Fesztiválon csütörtökön 16 órakor, szombaton 16 óra 30 percttől nézhetitek meg a Corvin mozi műsorán.

Molnár Kata Orsolya

Molnár Kata Orsolya

Molnár Kata Orsolya a Filmtekercs.hu egyik alapítója, 2020 augusztusáig főszerkesztője. Jelenleg a Filmtekercs Vizuális Kultúráért Egyesület alelnökeként a Filmtekercs offline rendezvényeiért és partnerkapcsolataiért felel. Geográfusként és filmtörténetre specializálódott bölcsészként végzett, PR-, branding- és marketingtanácsadóként dolgozik. Specializációja a képregényfilm, a sci-fi és a távol-keleti filmek.

Add Comment

Click here to post a comment

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

A melodráma igenis több a túlcsorduló érzelmektől. Viszont ehhez vajon az kell, hogy a szerelem beteljesületlen maradjon?

A VLOGtekercs ehavi adásában Spike Jonze A nő és Marc Webb 500 nap nyár című filmjei kerülnek terítékre. Bemutatjuk, hogy a melodráma (minden felszínes vélemény ellenére) nem feltétlenül süpped középszerűségbe. A két film összehasonlításával kiütköznek a műfajban rejlő lehetőségek, valamint az is, hogy azon túl miben újítanak az alkotók.

Műsorvezetők: Énekes Gábor
Szöveg: Énekes Gábor
Vágó: Nagy Tibor
Főcím: Gyenes Dániel
Projektvezető: Nagy Tibor
Producer: Molnár Kata Orsolya