Magazin

Kipróbáltuk, milyen érzés a Puskin mozi a saját nappalinkban

Popcorn nem pattog ugyan, de sok illúziót visszahoz a Budapest Film Távmozi. Kipróbáltam, milyen érzés a Puskin mozi a saját nagyszobámban. A kérdés csak az, vajon meddig tart majd ez?

Rákattintottam a linkre az e-mailben, amit A láthatatlanok című film sajtóvetítésére való regisztráció után kaptam. Egy chat szoba fogadott, a szövegmező ez mellett ez állt: „ – mondja Fatih Akin.”  Arra gondoltam, hogy ez egy ilyen szerepjáték, miközben a mező alatt már régóta csevegett egymással Charlie Chaplin, Marlene Dietrich, Philip Seymour Hoffman és Tamás, a jegyszedő. Beszálltam hát a játékba, és csevegtem egy sort németországi törökökről a többiekkel.

Ez volna a Budapest Film Távmozi vetítés előtti előcsarnoka.

Ahogy a mozira várunk, ott is lehetőség van beszélgetni. Idegenekkel mondjuk nem szoktam gyakran szóba állni, ebben az esetben azért mégis ott motoszkált bennem a kérdés: vajon melyik újságíró kolléga lehet Eddie Redmayne vagy Philip Seymour Hoffman, aki külön kérte, hogy ha lehet, két szék maradjon mellette üresen?

Mentek persze a poénok a távolságtartás, a büfében gőzölgő latte és a „Neked hova szól a jegyed?” kérdéskörben, valahogy mindenkinek tetszett, hogy moziban ül, közben mégsem. A nagy visszaszámláló jelezte, hány perc van még hátra, aztán amikor lejárt az idő, megjelent a felirat, tessék most már bemenni, kezdődik a film.

Ez volt tehát az első élményem hétfő délelőtt arról, hogyan próbálja meg helyettesíteni a Budapest Film azt az érzést, hogy jó ideje nem járhattam a Puskin moziban, aminek Metropolis terme nemcsak hogy impozáns, hanem a film előtti Europa Cinemas és Puskin mozi szignál is hozzátett a moziélményhez. Szívem szerint betettem volna a kutya csengőhangú macskát is, dehát mondjuk tényleg kit zavar itthon, ha megcsörren a telefonom.

A távmozi ennyiben más, mint bármelyik streaming szolgáltató. Nem videotéka akar lenni, hanem mozi.

Saját műsora van, nem lehet akármit akármikor kikölcsönözni. De talán ami elsőre hátránynak tűnik, pont az az előnye. Holnap este hétkor jó lenne megnézni a Hidegháborút. Veszek neked is egy jegyet, és akkor előtte 10 perccel találkozunk a messengeren. Szerelem a korona idején, ez már csak ilyen. A választék egyelőre a Mozinet által forgalmazott filmekből áll. Visszanyúltak ugyan évekkel ezelőtti filmekhez is, de néhány látható az őszi premierek közül, kettőnek pedig – a fentin kívül Az első áruló című olasz film – már kifejezetten itt van a premierje.

Eddig jó.

Április 21-től a FOMO-ra is be lehet ülni a távmoziba (Forrás: Mozinet)

Most mindenki örül, én is (vasárnap éjszaka konkrétan a távmozival álmodtam), mert valamivel, kicsivel többet visszakapunk abból, ami a mozi élménye. De vajon fenntartható ez a modell? Nem történt más, mint hogy az egyik forgalmazó odaadta azokat a filmeket, amik saját VOD szolgáltatásában már eddig is bérelhetők voltak a Vimeón. Lesz valóban megfelelő mennyiségű tartalom legálisan, jó minőségben? Nem arra fog várni továbbra is a többi forgalmazó (is), hogy járvány után kisüssön a nap, és ismét be lehessen engedni legalább 99 embert? Mi van, ha – ahogy több borús jóslat utal rá –, újra és újra visszajönnek a karanténos hetek, hónapok? Ki fog adni nekünk újabb tartalmat akkor, nem megvárva ismét, mire moziba viheti?

A Távmozi ötletét első ránézésre mindenképpen üdvözölni kell. Pislákoló gyertyaláng a sötétben, de vajon fenntartható állapot-e? Nem azt mondom, hogy a májusi blockbuster szezon itt talál minket, de legalább a kicsik fogjanak össze, hogy megérje nekünk is, mozifanatikusoknak.

 

Borítókép: flickr / byronv2

Avatar

Sergő Z. András

Sergő Z. András alapító, főszerkesztő-helyettes. Közép-Kelet-Európa, különösen a román újhullám, a délszláv és a magyar film követője. Kedvencei a dokuk, a kamaradarabok, sport- és valláspolitika. sergoandras@filmtekercs.hu

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

A szuperhősök már ezerszer megmentették a világot a moziban. Mi a helyzet a tévével?

A VLOGtekercs ebben a hónapban a képregényadaptációk közül azokkal foglalkozik, amik nem a mozit célozzák. A tévében és a streaming-szolgáltatókon sorra érkeznek azok a képregényfeldolgozások amik valamilyen módon különlegesek, ráadásul nem csak saját kategóriájukban. A szuperhősök már meghódították a teljes popkultúrát, beleértve a kiképernyőt is, most megmutatjuk, hogyan!

Műsorvezető: Németh Míra

Szöveg: Vida László

Vágó: Nagy Tibor

Főcím: Gyenes Dániel

Projektvezető: Nagy Tibor

Producer: Molnár Kata Orsolya