Budapest és noir – a két legtökéletesebb szó ennek a regénynek leírására. De hát Uramisten, honnan ez a műfaji tökély?! Lehet, hogy mégis van magyar krimi? Kondor Vilmos regénye egyszerűen tökéletes.
Ritka az olyan magyar regény, amelynek képei ennyire megelevenednek a tudatunkban, amelynek karakterei ennyire élők és szerethetők; akiket mind az élet szült, és szinte kipattannak a papírlapról. Ritka az a regény, amely a film noir jegyeit ilyen szépen és tisztán magán hordozza. Kondor Vilmos első regénye, a Budapest Noir erről szól.
Miért noir? Amiért a nagy előd, Dashiell Hammett regénye, A máltai sólyom is az. Az amerikai szépíró, akit a krimi fő képviselőjének és egyben megújítójának tartanak, 1930-ban megjelent első könyvével rögtön szubzsánert alkotott, a belőle készült film Humphrey Bogart főszereplésével pedig magát a film noirt: a fojtogató hangvételű, ködös-dohányos-ballonkabátos detektívtörténetet.
A Budapest Noir ezt hozza. Gordon Zsigmondot, az Est című napilap bűnügyi zsurnalisztáját, a remekbe szabott megformált figurát, aki a történethez méltó központi alak. Hozza továbbá egy gyilkosság történetét, hiszen a VII. kerületben holtan találnak egy feltűnően csinos zsidó lányt. De ugyan kit zavar egy utcalány halála… Csak éppen a ‘30-as évek Budapestjén járunk, a XX. századi Magyarország talán legkiismerhetetlenebb, legrejtelmesebb éveiben. Az információt szépen csöpögtetve kapjuk, s lesz egyre teljesebb a kép. S miért Budapest? A szerző alapos előkészítő munkájának köszönhetően négyzetméterre pontosan megrajzolhatnánk Budapest térképét. A régi utca- és térelnevezések, a közlekedési járatok, szállodák, éttermek, kávéházak mind a képeslapok Budapestjét tárják elénk; a regény története azonban megmutatja a képeslap hátoldalát is.
Kondor Vilmos az irodalmon kívülről jött, hatvan felé járó középiskolai tanárként azonban rátalált arra az irodalmi hangra, ami azóta sem hagyta el. A budapesti alvilág története a regény 2008-as megjelenése óta ciklussá nőtte ki magát Bűnös Budapest-ciklus néven. Újabb három kötet után (Bűnös Budapest, A budapesti kém, Budapest romokban) az idei könyvhéten fejeződik be Budapest novemberben című kötetével. Hogy a könyv filmszerűségét nemcsak a cikkíró állítja, hiszen a ciklus megfilmesítési jogát már meg is vette egy filmstúdió.
Kondor Vilmos: Budapest Noir
Agave Kiadó, 2008