Magazin

Női krimi egy férfias korból – Budapest Noir (hangoskönyv)

Budapest-NoirHarmincas években, Budapesten játszódó noir krimi hangoskönyv változatát női szájba adni még akkor is merész vállalkozás, ha egyébként a krimi áldozata egy fiatal nő valahol a VII. kerületben. Ez volt az első és a legnagyobb kérdőjel számomra Gordon Zsigmond történetének hangzó változatában, amely nyáron – néhány évvel a papírverzió megszületése után – hallgatható formában is megjelent.

Aki egy kicsit is érdeklődik a mai magyar szépirodalom iránt, nyílván jól emlékszik, a többieknek pedig leírjuk: az előző évtized végén indult az Agave Könyvek öt részből álló Bűnös Budapest-ciklusa Kondor Vilmos tollából, amely a harmincas évektől az ’56-os forradalomig öt bűnügyi történetben mutatja be egyrészt Magyarország történelmét, másrészt a benne élő, különböző társadalmi és anyagi szinten álló budapesti rétegeket pasaréti felső tízezertől csepeli hentesekig és angyalföldi bokszolókig. Így volt ez ebben az Budapest Noir első regényben is, amely Gömbös Gyula miniszterelnök halálával indul, és a nagy, már-már világtörténelmi események árnyékában egy utcalány meggyilkolásával és annak körülményeivel foglalkozik valahol a pesti zsidónegyedben. Mielőtt várnánk, hogy az egyre jobbra tolódó magyar közhangulatban valamiféle kémtörténet szerű politikai krimi bontakozna ki, azért gyorsan le kell hűtenem az általános lelkesedést, ez csak módjával jelenik meg, de nagyon talán nem érdemes belemenni a részletekbe, hiszen az olvasva és hallgatva jó.

Mindenesetre a lényeg hogy a sorozat öt darabjának megjelentetése után a kiadó belekezdett a hangzó feldolgozásba, bár arról egyelőre nem tudunk, hogy ennek is lesz-e folytatása, vagy csak az első darabbal mentek az alkotók a hangstúdióba. A könyvet teljes egészében visszahallgathatjuk, ami fejezetenként félórás átlaggal számolva bő nyolc órás hanganyagot jelent. A szöveget elejétől végéig Németh Kriszta szinkronszínész mondja fel, a legérdekesebb a történetben pedig az, hogy a legtöbb szereplő férfi, köztük a főszereplő, Gordon Zsigmond, az est bűnügyi tudósítója. Ami női szerep jut az előadónak, az Gordon barátnője, Krisztina, egy kicsit femme fatale szerepben megjelenő madame és persze a mesélő, a saját hangján és tónusában hallható szinkronszínész – a többi mind férfi.

A noir krimik brutalitásához sokkal inkább egy korábban megjelent, és a Filmtekercs.hu-n szintén megírt hangoskönyv, az Asszony a tóban hangja, Galambos Péter (Galamb) illik. Abban a cikkben leírtam, ennek a műfajnak kell valamiféle macsó hozadék, főleg, ha közben a ’30-as évek még eléggé maszkulin világát láthatjuk. Egyetlen „mentség” talán az előszóban elhangzott idézet egy női zsidó imakönyvből: „Légy irgalommal énhozzám, mert egyedül téged nevezhetlek Atyámnak, mert nincs fölöttem apai oltalom ezen a földön.” A mondat, amely mottóként ékeskedik a könyv és a hangoskönyv legelején, valami egészen más noir történetet sugall, mint amit az angolszász mintában tapasztalhattunk.

Szőrszálhasogatás helyett azonban mégis inkább hallgassunk: a Budapest Noirba egy ilyen kellemes női hanggal is bele lehet feledkezni, főleg, ha közben éppen a benne említett utcákat, tereket és kávéházakat rójuk.

Sergő Z. András

Sergő Z. András a Filmtekercs.hu alapítója és 2022-ben bekövetkezett haláláig felelős szerkesztője volt. Aktívan követte Közép-Kelet-Európa, különösen a román újhullám, a délszláv és a magyar film eseményeit. Érdeklődési körébe tartoztak a dokuk, a kamaradarabok, a sport- és a valláspolitika.

Feliratkozás
Visszajelzés
guest
0 hozzászólás
Inline Feedbacks
Mutasd az összes megjegyzést!