Magazin

Budapesti Építészeti Filmnapok 2016: A természet visszaköveteli – Flóra, Fauna és a város rövidfilmblokk

Among_the_huts06-800x533A Budapesti Építészeti Filmnapok Flóra, Fauna és a város rövidfilmblokkja az épített és élő környezet sokszor abszurd találkozására irányítja a figyelmet a filmes szempontból talán kevésbé izgalmas, az építészet iránt nyitott nézőknek azonban sokat adó alkotásokon keresztül.

A blokk Oksana Nosach Disznóólak közt (fenti képen) című 6 percesével indít, mely igencsak megadja az alaphangot a válogatáshoz. A nyítóképeken feltűnő szögesdróton, paneleken, farmállatokon nehéz nem felkapni a fejünket. Az egymás követő képek szavak nélkül ütköztetik a nagyvárosi és a falusi lét attribútumait egyetlen térben. A lekoszlott panelek hegyként ölelik körül a völgyben búvó házakat, ahol egy asszony palántákat ültet, és ahol a disznók a szeméttelepen túrnak. A narráció hiánya nem gyengíti, épp ellenkezőleg, alá is húzza a film üzenetét: az élhetetlenség két arca lesújtó képet rajzol, melyet nem szükséges kommentálni.

A holland Beate Lendt NEXT 21 – egy kísérlet (bekezdés alatti kép) című, 2009-es filmjében az Osaka Gas 1989-es projektjét mutatja be. A kezdeményezés során olyan energiahatékony, zöld, szociális és rugalmas városi lakókörnyezet létrehozása volt a cél, ami a jövő építészeti kérdéseire is választ ad. Az ötéves ciklusokban fejlődő lakótömb nemcsak építészeti megoldásait, de az országhatárokon átívelő, több tervező csoport összehangolásával kialakított munkamódszert tekintve is úttörő jellegű. A film, mely erős szakmaiságából fakadóan inkább építészeknek és az építészet szerelmeseinek lehet izgalmas, erősen konvencionális megoldásokkal, beszélőfejes interjúkon keresztül mutatja be a tervezési folyamatot.next2104-800x533

Paul Azzopardi, Noé Basch és Etienne Feher 9 perces filmje a blokk talán legérdekesebb darabja. Az [in]closure egy ötvenéves tervet jelenít meg animáció segítségével. Az alapkérdés a következő: hogyan tud funkcionálni egy darab erdő, ha azt a városba költöztetjük. Már maga a kérdésfelvetés is rendkívül izgalmas, az igen látványos megjelenítés során kibontakozó válaszok – miszerint tökéletesen integráltan számos környezetvédelmi problémára hatékony megoldásokat adva – pedig még tovább fokozzák a néző lelkesedését.inclosure06-800x533

Miguel de Guzmán 3 perces kisfilmje, a Elii 072 Potlach (képen) szintén egy építészeti projekt bemutatására vállalkozott:  a szellemes látványelemekkel tarkított szösszenet az amerikai északnyugati partvidék ősi ajándékozási ceremóniáját, a potlachot dolgozza fel egy művészeti rezidencia-programra készült efemer építmények kíséretében. Az üvegházszerű kreációk folyton változó formában tűnnek fel egyszerre adva ismeretterjesztő és szórakoztató élményt.elii_potlatch02-800x533

A blokk egyetlen magyar filmje Csiha András és Máté Albert 2014-es alkotása a Biobrikett-szárító, Monor (alsó képen) egy rendkívüli projekt bemutatása. A 14 perces film a lehető legkonvencionálisabb módon, beszélő fejek segítségével, de remek zenével aláfestve és egy time-lapse betéttel is megspékelve, tökéletesen érthetően magyarázza el a programot, melynek keretében építészek egy flexibilis biobrikett-technológiát felhasználva egy közös építkezéssel segítik a hátrányos helyzetű közösséget Monoron.biobrikett_szarito_monor09-800x533

Míg filmes szempontból Alistair Oldham Bonnington tér című alkotása a blokk talán legkevésbé izgalmas darabja, tartalmilag mégis az egyik legérdekesebb a válogatásban. A rendkívül konzervatívan, beszélőfejes interjúk és kordokumentumok segítségével kommunikáló ismeretterjesztő film a nyolcvanas évek lakásfoglalóinak világába enged bepillantást a Bonnington tér bemutatásán keresztül. A tér egyfajta hippi kommunaként funkcionált évekig, ahol a lakók squat kávézót, természetes élelmiszereket árusító boltot, két közösségi kertet, éjszakai szórakozóhelyet és még egy tejbárt is üzemeltettek. A tér ma már nem lakott, de máig a modern fenntartható városi közösség mintájául szolgál.Bonnington_square08-800x533

Molnár Kata Orsolya

Molnár Kata Orsolya

Molnár Kata Orsolya a Filmtekercs főszerkesztője és egyik alapítója. Geográfusként végzett, majd szabadúszóként írt. Miközben filmes diplomáján is dolgozik, saját PR ügynökségét építi. Specializációja a képregényfilm, a sci-fi és a távol-keleti filmek. [email protected]

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

Kilépve a karanténból, de még annak hatása alatt elkészítettük a VLOGtekercs Romantika és nevetés listáját! 12 olyan vígjátékot és-vagy romantikus filmet listáztunk nektek, amit azoknak is látniuk kell, akiket egyébként hidegen hagy valamelyik műfaj. Az egy tucat film között van tinikomédia, animációs film, kicsit alpári, vagy éppen visszafogottabb, de egészen abszurd mozi is, hogy az egész család kedvére válogathasson. Igyekeztünk az elmúlt húsz év filmterméséből válogatni, de volt néhány klasszikus darab, amit annyira a szeretünk, hogy muszáj volt feltennünk a listára. Ráadásul arra is figyeltünk, hogy mindegyik filmet megtaláljátok valamelyik hazai streaming-szolgáltatón!

Inkább elolvasnád?

 

  • Műsorvezetők: Németh Míra, Énekes Gábor
  • Vágó: Nagy Tibor
  • Főcím: Gyenes Dániel
  • Projektvezető: Nagy Tibor
  • Producer: Molnár Kata Orsolya