Magazin

BuSho 7. – Identitás, túlélés, önmagunk vállalása

Csuja Laszlo: A dugulasA következő tanulságokat szűrtem le a hetedik blokk megnézése után: bankárból lesz a legvadabb zombi; ha egyedül neked kunkori a farkad a családban, kezdj el gyanakodni; Isten nem tud pétanque-ozni, és az interneten senki nem az, akinek látszik. Ez a rövidfilmes szekció talán rávilágít arra, hogy mi foglalkoztatja a mai filmeseket: identitás, túlélés, önmagunk vállalása – többféle, kreatív formában.

Carl Bouteiller: Nostalgic Z

A Z világháború után most itt a Nostalgic Z francia rövidfilm. Új dolgot tudunk meg az élőhalottakról: nosztalgiát éreznek a múlt iránt. Mindezt a központi figura, az Őrmester demonstrálja nekünk, aki segédje és egy kézikamera segítségével kalauzol minket a zombik világában, és megpróbálja átadni a túléléshez szükséges legfontosabb szabályokat. Természetesen nem egy komoly film. Hőseinknek egy különösen veszélyes példánnyal, egy korábbi bankárral kell felvenniük a harcot, akit rendkívül okos cselszövéssel csalnak csapdába. Nem gondoltam volna, hogy a zombikról még lehet újat mondani, de úgy tűnik kifogyhatatlan téma. Talán a franciák a bankároktól rettegnek a legjobban?

Iria López: Jamon

A britek mindig valami viccessel állnak elő. Így van az a Jamon esetében is, ami egy szórakoztató animációs kisfilm Joséról, egy identitásválságban szenvedő kismalacról. José reggeli készülődés közben mindent megtesz, hogy jobban hasonlítson a többi családtagjára: sminkel, kesztyűt és cipőt húz furcsa végtagjaira… ugyanis csak neki van turcsi orra, mélyen ülő szemei, és egyedül ő képtelen megfogni a villát ujjak hiányában. Amikor megpillantja az új szomszédot, akinek hasonlóan kunkori a farka, elkezd gyanakodni… Be akar-e illeszkedni José, azok közé, akik olyannyira nem hasonlítanak rá? És ha igen, mennyit érdemes feladni magából azért, hogy befogadja a közösség? Ilyen komoly kérdéseket boncolgat ez a jól felépített, humoros, és váratlan fordulatokat is tartogató kis animáció.

Csuja László: A dugulás

Csuja László a végtelenül kellemetlen helyzetek megteremtésének mestere. Groteszk hősei egy boldogtalan óvónő, egy szerencsétlen vízvezeték szerelő és egy rokkant bohóc. Mostoha helyzetük ellenére boldogság utáni vágyakozásuk, szótlanságuk, esetlenségük jellegzetes magyar hangulatot áraszt. Kevés dialóg hangzik el, de a hosszú csendek, félszeg egymásra nézések igen beszédesek. Folyamatosan kínosabbnál kínosabb (és viccesebb és viccesebb) helyzetek követik egymást, de mielőtt komolyra fordulhatna ez a szerelmi háromszögre felépített melodráma kezdemény, gyorsan véget is ér.

Werther Germondari & Maria Laura Spagnoli: The Fruits of Sin

A szekció egyetlen kísérleti filmje volt messze a legelrugaszkodottabb. Az Ádám és Éva történetének különös olasz újragondolása. A film utolsó harmadáig nem egészen világos, hogy mennyire vették magukat komolyan az alkotók, de a végére kiderül: semennyire. A helyszín, az Istent megszemélyesítő fel-feltörő tűz és a hatalmas üvegszekrényekbe elzárt gyümölcsök egyedi világot hoznak létre a mindenki által ismert bibliai történethez. Nem is beszélve arról a megoldásról, amikor a (meztelen) szereplőket egy a tiltott gyümölcs megízlelése után az operatőr egy kézikamerával kergeti fel és alá… Az első emberpárnak végül egyedi módon sikerül túljárni Isten eszén, és visszaszerzik az édenkertet.

Sebastian Lindblad: 2-Way

Sebastian Lindblad: 2-Way

Senki sem az, akinek látszik. Főleg nem az interneten! A svéd rövidfilm a szekció legsötétebb darabja. Ugyanakkor a „legmaibb” is, hiszen témája a social networking. A film lényegében két fiatal fiú közötti skype videó beszélgetést dokumentál. Mintha mi is ott ülnénk velük a szobában. A skype mellett bepittyeg a történetbe az msn is; ma már egyszerre több emberrel is lehet távolról real time beszélgetni. A film azért jó, mert tényleg nagyon életszerű, nagyjából minden fiatal átlagos délutánja hasonlóan telhet: a Skype, Facebook és az msnezés bermuda-háromszögében. A beszélgetés közben egy komoly sebeket ejtő szerelemi háromszög kusza szálai és ennek árnyékában még súlyosabb problémák bontakoznak ki… De ki lesz a nevető harmadik?

Avatar

Simor Eszter

Egyszer egy tanárom azt írta valahol, hogy „mezei kritikus” bárkiből lehet. Az ELTE média szakán tanítják a kritikaírást, utána már csak egy kis kultúra kellene a véleményalkotáshoz. Ezek szerint a média szak elvégzése után mezei kritikusnak talán már nevezhetem magam, most egy kis kultúrát igyekszem magamra szedni. Talán egyszer leszek igazi újságíró is.

Filmek: Az abszolút kedvencek nálam a dánok. Főként Lars von Trier, Anders Thomas Jensen, Susanne Bier, Lone Scherfig, de bármi, amit a dogma mozgalom követett el, vagy amiben Mads Mikkelsen szerepel. A „legek” közül Alfred Hitchcock, Stanley Kubrick és Tarr Béla. Új kedvenc Ulrich Seidl. Mostanában az emberi lélek legmélyebb bugyraiba hatoló, metafizikai kérdéseket boncolgató filmek vagy a „háromzsebkendős” melodrámák.

Add Comment

Click here to post a comment

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

Kilépve a karanténból, de még annak hatása alatt elkészítettük a VLOGtekercs Romantika és nevetés listáját! 12 olyan vígjátékot és-vagy romantikus filmet listáztunk nektek, amit azoknak is látniuk kell, akiket egyébként hidegen hagy valamelyik műfaj. Az egy tucat film között van tinikomédia, animációs film, kicsit alpári, vagy éppen visszafogottabb, de egészen abszurd mozi is, hogy az egész család kedvére válogathasson. Igyekeztünk az elmúlt húsz év filmterméséből válogatni, de volt néhány klasszikus darab, amit annyira a szeretünk, hogy muszáj volt feltennünk a listára. Ráadásul arra is figyeltünk, hogy mindegyik filmet megtaláljátok valamelyik hazai streaming-szolgáltatón!

Inkább elolvasnád?

 

  • Műsorvezetők: Németh Míra, Énekes Gábor
  • Vágó: Nagy Tibor
  • Főcím: Gyenes Dániel
  • Projektvezető: Nagy Tibor
  • Producer: Molnár Kata Orsolya