Magazin

Cannes 2015: Tetszett a kritikusoknak Todd Haynes új leszbi-filmje

Todd Haynes: Carol

Todd Haynes: Carol Két szerelmi drámát mutattak be vasárnap a 68. cannes-i fesztivál versenyprogramjában: az amerikai Todd Haynes Carol című alkotása egy leszbikus pár szenvedélyes szerelméről szól, a francia Maiwenn pedig Mon roi (Királyom) címmel egy házaspár viharos kapcsolatának több mint egy évtizedét vitte vászonra.

Az elegáns és finom stílusáról ismert Todd Haynes 1998 után tért vissza Cannes-ba. Carol című filmje Patricia Highsmith regényéből készült, amely egy, az 1950-es években New Yorkban játszódó, leszbikus szerelmi történet. A főszerepekben az Oscar-díjas ausztrál Cate Blanchett és A tetovált lány amerikai változatából ismerős Rooney Mara látható.

A film főhőse Carol Aird, egy válófélben lévő, érett, de törékeny nagypolgári nő, akit férje mindenáron szeretne megtartani. Az asszony egy áruházban találkozik a fiatal Therese Belivettel, a játékosztály eladójával, aki a helyét keresi a világban, fotósnak készül és nem biztos a barátja iránti érzéseiben. A két nő első látásra egymásba szeret, a vonzalom érzékelhetően kölcsönös, de óvatos, a szerelemi viszony lassú kialakulását, amely az 1950-es évek elején számos társadalmi akadályba ütközött, nagyon finom részletekkel mutatja be a rendező.

„A film végén a két nő teljesen más, mint az elején” – hangsúlyozta a rendező a bemutató előtti sajtótájékoztatóján Cannes-ban. A 46 éves Cate Blanchett elmondta, hogy a rendező filmjeinek ismert színes vizualitása és hangulatisága miatt vállalta el a szerepet.

A sárgás és rózsaszínű, meleg színekből létrehozott retrovilág is nagyban hozzájárul az 1950-es évek elegáns amerikai hangulatának a megidézéshez a filmben, amely meghódította az újságírók egy jelentős részét. A kritikusok azonban leginkább a két színésznő finom, nagyon visszafogott, apró rezdülésekre épülő játékát értékelték, mégpedig elsősorban Cate Blanchettét az egyszerre hódító és törékeny, gyönyörű nő szerepében.

A Variety filmes magazin kiemelte a színésznők „briliáns alakítását” a nagyon kifinomultan elkészített filmben. A The Guardian szerint a „fantasztikusan intelligens és szép filmben” Cate Blanchett viszi el a pálmát, míg az Indiewire filmes portál szerint „remekmű” Haynes filmje. A francia lapok visszafogottabban értékelték a művet, szerintük egy konvencionálisan elkészített kosztümös társadalmi drámáról van szó, a két színésznő alakítását azonban a francia kritikusok is kiemelték.

Cate Blanchett egyébként cáfolta Cannes-ban a Variety című magazinban megjelent interjúban mondottakat, miszerint „számos viszonya volt már nővel”.

„Hogy volt-e szexuális kapcsolatom nővel? A válasz nem” – mondta az ausztrál színésznő. „Úgy emlékszem, azt kérdezték tőlem, hogy volt-e kapcsolatom nővel, és én azt mondtam, hogy igen, gyakran. Ha arra gondol, hogy szexuális kapcsolatom volt-e nővel, arra a válasz az, hogy nem. De ez már nem jelent meg nyomtatásban” – tette hozzá.

Az idei versenyprogram első francia filmjét, amely szintén egy szerelmi dráma, szombaton késő este mutatják be. A Mon roi (Királyom) című alkotást a 39 éves Maiwenn rendezte, aki négy évvel ezelőtt Polisse című filmjéért a zsűri díját vihette haza. A Vincent Cassel és Emmanuelle Bercot főszereplésével készült szenvedélyes szerelmi történet naturalisztikus módon meséli el egy házaspár több mint egy évtizedes viharos kapcsolatát a megismerkedéstől a boldog éveken át a nehéz elválásig.

Tóth Nándor Tamás

Tóth Nándor Tamás külpolitikai és kulturális újságíró volt. A kettő metszetéből alakult ki filmes specializációja: a politikai témájú és a társadalmi változásokat feldolgozó filmek, valamint a Mediterrán-térség, Németország és Latin-Amerika filmművészete. A Filmtekercs Egyesület pénzügyi vezetője. tothnandor@filmtekercs.hu

WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com